Pestszentimre szabadulna a kerületet átszelő vasúttól, a volt közlekedési államtitkár szerint pont ott van jó helyen

2023. június 22. – 12:01

Másolás

Vágólapra másolva

„Kerületünket 120 éve választja ketté a 142-es vasútvonal, amely lényegében acélpengeként vágja Pestszentimrét két részre. Zajos, füstös, nehezen átjárható forgalmi akadály ez, ami mára már el is használódott. A jelenlegi kormányzati terv a vonal felújítását célozza, ami elkerülhetetlen, de a kerületiek érdeke nemcsak az, hogy felújítsák vonalat, hanem hogy a vasút vonala ne a házak között fusson, ”új berlini„ falként egy hosszú zajvédő fallal körülvéve, hanem ott, ahol senkit nem zavar: az M5 autópálya mellett!” – írta a 18. kerületi polgármester, Szaniszló Sándor Facebookon.

A vasútvonal felújítására a kormányzat kidolgozott egy tervet, de aztán le is állította azt sok más egyéb beruházással együtt. A polgármester szerint ezért lehet itt az ideje annak, hogy újravizsgálják, és inkább elvigyék a vasútvonalat az M5-ös autópálya mellé.

Szaniszló Sándor összefogott Gyál polgármesterével, Pápai Mihállyal, és ketten támogatják a tervet, amiről június 28-án lesz szavazás. A támogatók szerint az áthelyezés kevesebb zajt, kevesebb dugót, felértékelődő kerületi ingatlanokat is jelent a kerületnek. „A vasútvonal áthelyezése az előzetes számítások szerint nem kerül többe, mint a felújítás, hiszen például jóval kevesebb alul- és felüljáró építésére lesz szükség a lakott területen kívül, és ezek az átjárók nagyon drágák” – írta a polgármester.

Vitézy Dávid volt közlekedésügyi államtitkárnak erről más véleménye van: ő is Facebookon osztotta meg, mit gondol a 142-es vasútvonalról. Szerinte az átépítésnek nem lenne semmi értelme.

„Ezen a vasútvonalon nem járnak InterCity-k, nem járnak tehervonatok, csak elővárosi vonatok – épp azt szolgálná a fejlesztés, hogy az itt élő mintegy 70 ezer ember gyorsan, kényelmesen, kötöttpályán juthasson be 15 percenként Budapest központjába, felújított állomásokkal, új P+R parkolókkal és kerékpártárolókkal – olyan színvonalon, ahogy például a felújított esztergomi vonal utasai tehetik” – írta.

Szerinte a vasútvonal most még valóban nem vonzó, hiszen Budapest környékének utolsó villamosítatlan vasútvonaláról van szó, de „épp azt mutatta ki a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében készült modellezés és vizsgálat, hogy ezen a vonalon van a központi régióban a legnagyobb növekedési potenciál a vasút fejlesztésében”. Vitézy szerint egyébként a kerület metrót akart eredetileg a vasútvonal helyére, de „a metróvá alakítás sem társadalmi, sem közgazdasági szempontból nem volt igazolható. Nálunk három-négyszer gazdagabb országok nagyvárosaiban sincsen ilyen, a családi házas kertvárosokat az elővárosi vasútvonalak a felszínen, nem egyszer magasvezetésben (töltésen vagy hídszerkezeten) szelik át”.

A volt közlekedési államtitkár szerint a polgármesterek ráadásul saját választóikkal mennek szembe, mert „az érintettek a BFK által készített 2022-es felmérés alapján elsöprő többségben támogatják a fejlesztést: 93% támogatta a pálya kétvágányúsítását minden lehetséges szakaszon, 95% a vonatok sűrítését, 91% a sebesség emelését”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!