Reuters Intézet: A magyarok csupán negyede bízik a sajtóban

2023. június 14. – 13:39

Másolás

Vágólapra másolva

Megjelent az Oxfordi Egyetemen működő Reuters Intézet éves jelentése a média jelenlegi állapotáról a világban. A médiatudománnyal foglalkozó szervezet immáron 12. alkalommal publikálta a tanulmányt, melyet 46 országból 93 ezer ember bevonásával készítettek el.

A tanulmány szerint a magyar sajtótermékek közül a HVG-be, az RTL-be és a Telexbe vetett bizalom a legnagyobb. Ezek a hírforrások a magyarok nagyjából fele szerint megbízhatóak. A legkevesebben a Blikket tartják megbízhatónak (20 százalék) a vezető sajtóorgánumok közül, és kirívóan alacsony nemzetközi összevetésben a magyar közmédiába vetett bizalom (29 százalék) is.

Fotó: Reuters Institute Digital News Report 2023
Fotó: Reuters Institute Digital News Report 2023

Az offline hírforrásokat vizsgálva a magyarok 41 százaléka néz hetente legalább egyszer RTL Híradót, amivel a tévécsatorna messze kiemelkedik a mezőnyből. Ami az online hírportálokat illeti, a válaszadók Indexet, 24.hu-t, Origót és Telexet olvasnak a legtöbbet heti rendszerességgel.

A válaszadók 15 százaléka olvas a hét legalább három napján Telexet, amivel lapunk holtversenyben a második helyen áll a 24.hu-val, egy százalékkal lemaradva az Indextől.

A jelentés szerint tavaly után tovább esett a sajtóba vetett bizalom a világon. A megkérdezettek 40 százaléka válaszolta azt, hogy általában megbízhatónak tartja a hírforrásokat. Magyarországon azonban sokkal rosszabb a helyzet, csupán a válaszadók 25 százaléka nyilatkozta ezt.

A Reuters Intézet által vizsgált 46 ország közül csupán Görögországban rosszabb a helyzet. Ehhez a tanulmány szerint hozzájárulhat, hogy hazánkban kiemelkedően gyakori az, hogy politikusok kritizálják a sajtót, külön kiemelve a magyar kormány támadásait a független sajtó ellen.

A csökkenő bizalommal párhuzamosan a tavalyi felméréshez hasonlóan idén is a válaszadók egy jelentős része (36 százalék) válaszolta azt, hogy tudatosan kerülik a hírek olvasását. Többségük a napi fontosabb hírek helyett inkább pozitívabb sztorikat olvasna.

A tanulmány szerint egyre többen olvasnak híreket a közösségi médián, keresőmotorokon és híraggregátorokon keresztül a világban. Az online hírfogyasztók csupán 22 százaléka olvassa híroldalakon vagy hírportálok applikációin a híreket, ami 10 százalékos visszaesés 2018-hoz képest. Ezzel szemben már 30 százalék azok aránya, akik a közösségi médián keresztül olvasnak híreket.

Ezzel párhuzamosan egyre nő a TikTok befolyása is. A 18–24 évesek 20 százaléka használja az alkalmazást hírforrásként a tanulmány által vizsgált 46 országban, Magyarországon pedig 21 százalékuk. A teljes népesség körében azonban továbbra is messze legtöbb emberhez (a válaszadók 53 százalékához) a Facebookon keresztül jutnak el a hírek Magyarországon.

A teljes, 160 oldalas jelentést itt, a tanulmány Magyarországról szóló fejezetét pedig itt olvashatják.

A tanulmányhoz felhasznált közvélemény-kutatást a YouGov készítette 46 országban, minden országban nagyjából 2000 megkérdezett bevonásával. A felmérést online, 2023. január–februárjában végezték. A kutatás eredményei életkorra, nemre, régióra és a legtöbb országban végzettségre vonatkozóan is reprezentatívak.

A nézettségi és olvasottsági adatok nem feltétlenül tükrözik a valós adatokat, hiszen rendes közönségmérés helyett a nézők és az olvasók bemondása alapján vizsgálták a sajtótermékek elérését. Így inkább azt reprezentálja, hogy a megkérdezettek saját bevallásuk szerint milyen sajtótermékeket fogyasztanak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!