Ez volt a feladat a magyarérettségi első felében, itt van a megoldás a szövegértelmezési részhez
2023. május 8. – 13:00
Az idei középszintű magyarérettségi első részében a diákoknak Máté Andrea „A bikavér legendája” című ismeretterjesztő írását kellett elemezniük. Jól érthető, jól strukturált szöveg volt, az más kérdés, hogy a diákokhoz mennyire áll közel a szöveg témája, és a korábbi érettségikhez képest most több kérdést kellett megválaszolniuk – mondta a Telexnek Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára.
Sok hazai lapban az a téves információ jelent meg, hogy a szerző egy kortárs magyar írónő. Itt valószínűleg az történt, hogy többen Máthé Andrea írónőre gondoltak, de a cikk szerzője Máté Andrea, aki a Pécsi Tudományegyetem Élelmiszergazdasági és Turisztikai Tanszékének tudományos munkatársa. Az interneten elérhető adatok szerint ő korábban is foglalkozott borászati kérdésekkel. Nem is irodalmi műről van szó, és a szöveg sem irodalmi folyóiratban jelent meg, hanem a történelmi ismeretterjesztésel foglalkozó Rubiconban. Ahogy a feladatlapon olvasható, az eredeti szöveget az érettségi kedvéért több ponton egyszerűsítették.
Kérdéseinkre Máté Andrea azt írta: ő is csak a hírekből hallott a témáról, nincs információja arról, hogy pontosan milyen cikket kaptak a diákok, de „A bikavér legendája” című cikkét 2018-ban jelentette meg a Rubicon.
A szöveghez kapcsolódóan 12 kérdést kellett megválaszolniuk a diákoknak, ehhez háttérinformációra nem volt szükségük, csak a szöveg helyes értelmezésére.
Jól érthető, jól strukturált szöveg volt, az más kérdés, hogy a diákokhoz mennyire áll közel a szöveg témája – mondta lapunknak Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára. Szerinte az érettségi első felében elég összetett feladatok voltak és meglehetősen sok, hiszen a szövegértelmezésnél általában 10 feladat szokott lenni, most 12 volt. Mivel a rövid írásokkal együtt a diákoknak 90 percük van az érettségi első részére, így valószínű, hogy vagy a szövegértelmezésre vagy az ezt követő szövegalkotásra nem maradt elég idejük.
A diákoknak ugyanis az első rész második felében egy rövid szövegalkotási feladatuk volt. A rövid szövegalkotási feladatnál választhattak, hogy a diákszövetség titkáraként a Kiváló tanuló és sportoló díj elnyeréséhez egy ajánlólevelet írnak egy konkrét jelölt mellett, felhasználva a jelölt önéletrajzi adatait. Vagy egy érvelést írnak arról, hogy a „Bringázz a suliba!” program szerint az iskolába nem feltétlenül kell autóval járni, jó erre a célra a kerékpár is. A diákoknak azt kellett eldönteniük, hogy egyetértenek-e a kampányszöveg felsorolt pozitív állításaival.
Az érettségi első, szövegértelmezési részét Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára oldotta meg. Így a Telexen az ő megoldásait tesszük közzé. A hivatalos megoldókulcs várhatóan kedden jelenik meg az Oktatási Hivatal honlapján.