A húsvéthoz nem tudnak eleget tojni a magyar tyúkok, de van segítség

2023. március 30. – 05:39

Másolás

Vágólapra másolva

Nem lesz hiány tojásból a következő napokban sem, de a húsvéti szükségletet még nem fedezi teljes mértékben a belföldi termelés – mondta az MTI megkeresésére a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke.

Pákozd Gergely nyilatkozata szerint a behozatal aránya változó mértékben csökken, 2022 előtt 20 százalék körül alakult. Az átlagos havi fogyasztást ki tudják elégíteni a magyarországi termelők, de karácsony és húsvét előtt annyira megugrik a kereslet, hogy csak külföldi szállítmányokkal lehet biztosítani a vásárló igényeket – ráadásul a vásárlás ráadásul évről évre későbbre tolódik, egyre inkább az ünnep előtti utolsó napokra marad a vevői roham.

A tojás előállítási költségei egyébként egyelőre nem változtak jelentős mértékben, hiába csökkent ugyanis az utóbbi hónapokban a takarmány-alapanyagok ára és az energiaköltség, ezek beszerzéséről még tavaly ősszel, magasabb áron kellett megállapodniuk a termelőknek.

Most abban bíznak, hogy a takarmány-alapanyagok piacán a növekvő kínálatnak köszönhetően mérséklődnek az árak, valamint a tavalyinál olcsóbb lesz az energia akkor is, amikor a 2024-es termelési ciklusra kell megkötniük a szerződéseket.

Ellátási pánik mindenesetre nincs, ezt támasztja alá az is, hogy a Tesco például megemeli az árstopos termékekre vonatkozó vásárlási limitet a húsvét előtti időszakban, sőt, a tojás esetében el is törli azt.

Pákozd Gergely azt is mondta, hogy kedvez a termelőknek, hogy az Ukrajnából olcsón érkező tojás egyelőre nem töri le az árakat. Az Egyesült Államokban komoly károkat okozott a madárinfluenza, ezért jelentős a nemzetközi kereslet, az ottani piac felszívja az európai többlet-tojáskészleteket.

A helyzet akkor lesz nehéz, amikor helyreáll a termelés a tengerentúlon, és az uniós előírásoknál kevésbé szigorú ukrajnai termelésből továbbra is korlátozás nélkül jöhet tojás az EU-ba – mondta Pákozd Gergely.

A magyar fogyasztás évente körülbelül 2,3 milliárd darab, utoljára a kilencvenes években esett vissza jelentősebb mértékben. Azóta legfeljebb csak a diéta- és fitnesztrendek befolyásolták valamennyire.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!