Leálltak a munkálatok a vasúti fejlesztésen, miután Mészáros Lőrinc alvállalkozója nem tudta kifizetni az alvállalkozóit

2023. március 13. – 13:58

Másolás

Vágólapra másolva

Nem fizet Mészáros Lőrinc alvállalkozója, az Alépítmény-Hálózat Kft. az alvállalkozóinak, ezért leállt a munka az ország számos pontján egy nagyszabású vasúti fejlesztésen – írja a Szabad Európa. A lap információink szerint a fővállalkozó, az R-Kord Kft. arra hivatkozik, hogy az állam neki sem fizet.

A GSM-R program keretében a közbeszerzési kiírás szerint 58,85 milliárd forint értékben 2255 kilométer hosszú vasúti pálya elektronikus rendszerét korszerűsítik és látják el többek között a legújabb technológiájú kommunikációs berendezésekkel. A GSM-R-fejlesztést részben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból valósítják meg, a szerződést 2018. július 2-án írták alá, vagyis a beruházás még a 2014–2021-es uniós költségvetés része.

A tender nyertese az R-Kord Kft. és az i-Cell Mobilsoft Zrt. konzorciuma lett. Az R-Kord Kft. a V-Híd-csoport tagja, vagyis Mészáros Lőrinc tulajdonában áll.

A tényleges munkák jelentős részét azonban nem közvetlenül az R-Kord dolgozói végzik. Egy többszintű, alvállalkozókból álló rendszer keretében készül a GSM-R, amelyben az Alépítmény-Hálózat maga is alvállalkozó, de számos kis céggel állnak szerződéses kapcsolatban – a vasútvonalak mentén jellemzően ezek dolgoznak.

A munkálatokban részt vevő cégeknek az Alépítmény-Hálózat Kft. jogásza február 16-án azt írta:

„Tisztelt Alvállalkozók! Tájékoztatunk Titeket, hogy a GSM-R azon szakaszainak finanszírozása, amelyek forrása IKOP, felfüggesztésre került. A fentiek miatt stratégiai okokból kérjük, hogy a szakaszotokon a munkavégzést azonnali hatállyal szüntessétek be mindaddig, amíg a projekt finanszírozása megoldódik.”

A Szabad Európa információi szerint a munkák és a kifizetések felfüggesztésével több, a kivitelezésen dolgozó kisvállalkozás került lehetetlen helyzetbe, volt olyan, aki elbocsátásokra kényszerült, és olyan is, amelyik a lízingelt gépparkját is elveszítheti, ha nem jut pénzhez.

A lap szerint ha idén nem fejezik be a munkálatokat, ugorhat az uniós forrás is, ami abból a szempontból is fontos lehet, hogy a GSM-R-nek vannak olyan szakaszai (például Szombathely–Nagykanizsa, Pécs–Dombóvár, Pécs–Villány között), ahol a munka még el sem kezdődött. De több helyen is sok teendő van még vissza, a lap által készített felvételeken látszik, hogy az alvállalkozók sok helyen úgy vonultak le a munkaterületekről, hogy a nagy értékű kábeleket is otthagyták. A Rákos–Nagykáta szakaszon például – amely nagyságrendileg ötven kilométer – még több helyen hátravan az árkok kiásása a kábeleknek, a kábelfektetés, a kábelaknák kiépítése és behúzása, de most itt is leállt az építkezés.

Az üggyel kapcsolatban a Szabad Európa kereste az R-Kord Kft.-t és az Építési és Közlekedési Minisztériumot, valamint az IKOP megvalósításáért felelős, irányító hatósági jogkörökkel rendelkező Miniszterelnökséget is, de csak az R-Kordtól kaptak választ. A cég nem cáfolta a lap értesüléseit, azt írták, a cég „kivitelezőként semmilyen projektről nem adhat tájékoztatást, ugyanis minden vállalkozási szerződésben nyilatkozati tilalmat köt ki a megrendelő”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!