Literenként 125 forinttal is olcsóbb lehet a romániai tankolás, ezrek maradhatnak a zsebünkben
2023. január 16. – 10:28
A benzinárstop idején előszeretettel jártak át hozzánk olcsóbban tankolni a környező országokból. Mostanra nálunk is piaci áron folynak a literek, az árak így gyakran kedvezőbbek a határon túl. Ha például Szeged környékéről átkelünk a romániai Bánságba, literenként akár 125 forinttal is olcsóbban tankolhatunk. Megnéztük, elindult-e a fordított üzemanyag-turizmus, és hogy pontosan mennyi az annyi.
A szegedi agglomeráció egyik országosan is ismertebb községe a nagyjából ezernégyszáz lakosú Kübekháza, aminek ellenzéki polgármestere, Molnár Róbert annak idején teljes mellszélességgel támogatta Márki-Zay Pétert kampányában.
Molnár nemrég az RTL Híradónak nyilatkozott arról, hogy már jó ideje Romániába jár át bevásárolni és tankolni, állítása szerint ezzel ugyanis 20–30 ezer forintot is megtakarít havonta. Sőt, azt is eldöntötték már, hogy ezentúl az önkormányzat autóit is a román oldalon töltik meg, már közösségi adószámuk is van. A riport szerint nemcsak Kübekházán, hanem az ország több határ menti településén is beindult az üzemanyag-turizmus, egyes külföldi töltőállomásokon akár száz forintot is megtakaríthat az ember literenként.
Mi sem tapasztaltunk mást, illetve de: azt, hogy a százforintos becslés még kevés is.
A Csongrád-Csanád vármegye keleti szélén fekvő Nagylaknál léptük át a határt, ahol a két ország közötti kamionforgalom java is zajlik. Kíváncsiak voltunk, valóban igaz-e, hogy az ársapka kivezetésével inkább a külföldi kutakat preferálják a határ menti magyarok.
A román oldalon rögtön két benzinkút is vár a faluban, magyar rendszámos autót azonban még a környéken sem láttunk elsőre. A kutasok elmondása alapján néhány magyar szokott csak itt tankolni, annyira nem jelentős a számuk, hogy az feltűnő legyen.
Saccra sem tudták megmondani, hogy mennyien járnak át, az viszont látszik elmondásuk alapján, hogy hétvégenként némileg nagyobb a forgalom. A megkérdezettek szerint ők inkább rokonokhoz vagy kikapcsolódni jönnek, nem kifejezetten a kedvezőbb árak miatt.
Egy helyi nő azt mesélte tört angolsággal, hogy amíg árstopos volt a magyar üzemanyag, ő is járt át Magyarországra tankolni. Ezért is csodálkozik azon, hogy visszafelé nem annyira látványos ez a jelenség a szembetűnő árkülönbségek ellenére sem.
Azt, hogy nincs nagy áramlás a magyar oldalról, a román határ mentén több benzinkútnál is megerősítették. A benzinturizmusról pontosabbat egy Nagycsanád és a határ között, szántóföldekkel körülölelt Lukoilnál tudtak mondani: itt napi 10–15 magyar autóról számoltak be, ami bár több, mint az előtte többször is válaszként adott „néhány”, még mindig nem nevezhető jelentősnek.
Hogy megéri-e a kübekházi önkormányzathoz hasonlóan inkább a román oldalon tankolnia a határ mellett élőknek, az nem is kérdés, ha azt vesszük, hogy a szomszédban jelenleg 6 és 8 lej (kb. 480-640 forint) között mozog az üzemanyagok ára. Ez literenként átlagosan nagyjából száz forint megtakarítást is jelenthet, így
egy teletankolásnál 5–6 ezer forintot is spórolhatunk.
A Holtankoljak.net adatai szerint Szegeden legolcsóbban a Mol kútjainál mérik a gázolajat, 690 forintos literáron, a benzint pedig 625-ért. Csütörtökön a magyarországi Kiszombor és romániai Nagycsanád közötti Lukoilnál előbbinek literjét 7,47 lejért (599 forint), utóbbiét 6,23 lejért (500 forint) adták. Egy átlagosnak mondható, 50 literes tanknál ez gázolajjal 4550, benzinnel pedig 6250 forintnyi különbözet a kasszánál.
Az említett Lukoil egyébként Szegedtől körülbelül 30 kilométerre van, ami oda-vissza, hétliteres átlagfogyasztással számolva dízel esetében 2520, benzinnél pedig 2105 forint útiköltség. Ez azt jelenti, hogy ha az embernek van ideje és kalandvágya, még a százhatvanezres megyeszékhelyről is megérheti autóba ülni, hiszen a kishatáron öt perc alatt át lehet jutni, a végén pedig 2000-4000 forintot még meg is takarítottunk.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.