Kitiltaná a robogókat Budapest belvárosából a Levegő Munkacsoport

2023. január 3. – 11:01

Másolás

Vágólapra másolva

„Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére” – írja friss közleményében a Levegő Munkacsoport. A szervezet a közleményben azokat a javaslatokat listázza, amiket a Fővárosi Önkormányzatnak nyújtottak be a károsanyag-kibocsátás csökkentése és Budapest élhetőbbé tétele érdekében.

„Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18 000 és 30 000 forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat” – mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Szmog Budapest fölött 2017 januárjában – Fotó: Attila Kisbenedek / AFP or licensors
Szmog Budapest fölött 2017 januárjában – Fotó: Attila Kisbenedek / AFP or licensors

A civil szervezet javasolja továbbá

a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából,

mivel „egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó”.

Mivel a Fővárosi Közgyűlés két éve vállalta, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása, de azóta kevés előrelépés történt az ügyben, a Levegő Munkacsoport javasolja azt is, hogy a Közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket.

A szervezet szerint az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása is kifejezetten gyorsan megvalósítható lenne, az M3-as metró felújítása után ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot lehetne létrehozni itt.

Emellett javasolják iskolautcák kialakítását is, azaz hogy „ahol csak lehetséges, a gyerekek biztonsága és egészségük megóvása érdekében korlátozzák a gépkocsik behajtását az iskolák melletti utcákba, különösen a reggeli érkezés és a délutáni távozás óráiban”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!