Lefagy és összeomlik: nyolc hónappal halasztják az új, bíróságok által is használt informatikai rendszer bevezetését

2022. december 23. – 12:28

Másolás

Vágólapra másolva

Az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) alkalmazással a legtöbben az éves adóbevallásuk készítésekor találkozhatnak. A hatósági eljárásban használatos nyomtatványokat is ezzel a programmal lehet kitölteni. Január 1-től az igazságszolgáltatásban dolgozóknál ezt a rendszert iFORM váltotta volna. Ezzel a programmal rengeteg a probléma, még az összes szükséges tesztet sem tudták elvégezni rajta. A Bírósági Hivatal és az Ügyvédi Kamara kérésére ezért nyolc hónapos halasztást kaptak a Miniszterelnöki Kabinetirodától, derült ki a tárca Telexnek adott válaszából.

„2023 elejétől a bírósági eljárásokban a gazdálkodó szervezetek, a jogi képviselők, valamint az állami szervek is kénytelenek lennének visszatérni a papír alapú kapcsolattartásra”

– írta ugyanis a lapunkhoz eljutott, Rogán Antalnak címzett levélben a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke. Bánáti János részletezte is, hogy az ügyvédek tapasztalatai szerint az új iFORM rendszer lefagy, nem tudja kezelni a nagyobb terjedelmű nyomtatványokat, de az is előfordult, hogy napokig elérhetetlen volt. Így kérdésessé vált, hogy valóban készen áll-e a január 1-ei bevezetésre.

A Magyar Ügyvédi Kamara mellett az Országos Bírósági Hivatal (OBH) is a Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetirodához fordult, kérve a rendszer bevezetésének féléves halasztását.

A címzett nem véletlenül a Miniszterelnöki Kabinetiroda, és nem az Igazságügyi Minisztérium volt, ugyanis jelenleg a Rogán által vezetett tárca felelős az állami és kormányzati informatikai rendszerek működéséért, fejlesztéséért és karbantartásáért. A Kamara és az OBH elnökei által megfogalmazott levelek miatt megkerestük a Kabinetirodát, hogy a szolgáltatások biztonságos fenntartása érdekében tervezik-e az ÁNYK kivezetési dátumának módosítását. A válaszukban azt írták, hogy

a Miniszterelnöki Kabinetiroda nyolc hónapot csúsztat a rendszer bevezetésén.

Ezzel az új rendszer bevezetése még a tervezetnél is jóval tovább csúszik. A bevezetés halasztására már az Országos Bírósági Hivatal oldalán található közleményből is lehetett következtetni. December 21-én – amikor a Telex a kérdéseket feltette a Kabinetirodának – azt írták, hogy „az ÁNYK űrlap használata mellett, lehetővé válik az iFORM űrlap használata is” – utalva ezzel arra, hogy nem tűnik el teljesen az ÁNYK január 1-től.

Az új rendszer: hibaüzenetet ír ki, lefagy, használhatatlan

A Magyar Ügyvédi Kamara elnöke, Bánáti János egyetlen nappal korábbi, azaz december 20-i keltezésű levelében azt írta a Kabinetirodát vezető miniszternek, hogy az ÁNYK rendszerről az iFORM rendszerre való átállás 2023. január 1-től mind kapacitásbeli, mind technikai okokból lehetetlen. Hozzátette: vélhetően a közeljövőben sem lesz képes arra a rendszer, hogy élesben alkalmazzák.

A levél kitért ara is, hogy ha a minisztérium nem hosszabbította volna meg az ÁNYK használati idejét, akkor az érintett szerveknek január 1-től papíron kellett volna az ügyeiket intéznie. Ez érintette volna a bírósági eljárásokban a gazdálkodó szerveket, a jogi képviselőket valamint a állami szerveket is. Mindez jelentős zavart okozhatott volna az igazságszolgáltatás működésében.

Az idézett levél azután született, hogy az OBH elnöke egy, a Végrehajtói Karral, a Legfőbb Ügyészséggel, a Magyar Közjegyzői Kamarával, a Magyar Ügyvédi Kamarával és az Országos Rendőrfőkapitánysággal folytatott egyeztetést követően hasonló levélben hívta fel Rogánék figyelmét a problémákra. Senyei György OBH-elnök azt írta, hogy a bevezetésre váró iFORM rendszert gyakorlatilag le sem tudták tesztelni teljes körűen, mivel

annak kitöltő felülete sok esetben hibaüzenetet ír ki vagy egész egyszerűen lefagy.

A tesztelési folyamatot egyébként az is lassítja, hogy a hibák kivizsgálásával megbízott cég és Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ Zrt.) időigényesen orvosolja a problémákat. Sőt, volt egy időszak mikor a NISZ által működtetett tesztfelület napokon keresztül elérhetetlen volt, rótta fel a Senyei által írt panasz.

Az ügyben a Miniszterelnöki Kabinetirodán kívül kerestük a Nemzeti Infokommunikációs Szolgálatot (NISZ Zrt.) is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mi okozza a feltűnően sok problémát, továbbá mi áll annak hátterében, hogy a hibák javítása időigényes. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ, amennyiben a későbbiekben tájékoztatást adnak, beszámolunk róla.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!