Egymilliárd forintért néhány percet gyorsultak a vonatok, amiket négy éve még a csiga is lehagyott
2022. május 20. – 05:04
2018-ban járt körbe a nyilvánosságban az a videó, amiben egy csigának öltözött aktivista lefutotta a Mátészalka és Debrecen között közlekedő személyvonatot, hogy felhívja a figyelmet a vonal lassúságára. Noha a MÁV lapunknak küldött közleménye szerint azóta nagyjából egymilliárd forintot fordítottak a szakasz fejlesztésére, a két város közötti menetidő szinte alig változott. Az utasok se érzik, hogy javult volna a helyzet.
Négy éve országos híre ment annak a videónak, amiben a Mátészalka Leaks nevű csoport csigának öltözött aktivistája lefutott a Debrecen–Mátészalka-vonalon egy személyvonatot, hogy ezzel is érzékeltesse: milyen lassan járnak a vonatok ezen a pályaszakaszon.
Akkor a vasúttársaság azt ígérte: az érintett szakaszon 60 km/óráról 80 km/órára növelik a sebességet. Eltelt négy év, mi történt? – kérdeztük meg a MÁV-ot. A lapunknak küldött válaszuk szerint számos fejlesztés és javítás történt az elmúlt négy évben, körülbelül egymilliárd forintot költöttek a sebességkorlátozások megszüntetésére, azok megelőzésére és a közlekedési feltételek javítására. A vasúttársaság szerint 2018 óta 23 kilométernyi szakaszon tudták növelni a sebességhatárt, és emellett „a vonatok menetrendszerűsége is javult”. A tavalyi és az idei első négy hónap adatai alapján így minden 10 vonatból 9 pontosan érkezett, közölte a MÁV.
Hogy ez mit jelent a síneken?
Persze ezt a menetrendet továbbra sem nehéz betartani. Egy Debrecen–Mátészalka-út a MÁV menetrendje szerint átlagosan több mint másfél órát vesz igénybe: a légvonalban nagyjából 75 kilométeres út 1 óra 40 és 1 óra 50 perc közé tehető (autóval is nagyjából 1 óra 20 perc).
Ez a vasúti menetidő lényegében ugyanannyi, mint 2018-ban volt, csak néhány perces különbségek figyelhetők meg. Például egy délutáni, 15.03-kor induló mátészalkai vonat 2018-ban még 1 óra 45 perc alatt ért be Debrecenbe, most 15.04-es indulással 1 óra 41 perc alatt teszi meg az utat.
Újítás egy Csengerből 5.34-kor induló személyvonat, amelyet a több iskolában is bevezetett 8.30-as iskolakezdés miatt állított be a vasúttársaság. A személyvonat Mátészalka érintésével 8.01 perckor érkezik meg Debrecenbe, ami 7 perccel rövidebb menetidő, mint a 7.04-kor Mátészalkáról induló vonaté. Igaz, a csengeritől eltérően az minden állomáson és megállóhelyen megáll – ebből is adódik a 7 percnyi menetidő-különbség.
Az utasok nem sokat éreznek a jóból
A MÁV közleménye arra is kitér, hogy ezen a vonalon több vasúti kocsi esztétikai felújításon esett át, több mozdonyba új motorokat szereltek be.
Az utasok azonban nem nagyon érzik a vasúttársaság által felsorolt kedvező változásokat. A lapunk által megkérdezett utazók közül többen azt állítják: nem tapasztaltak változást, szerintük például a vonatok most is rendszeresen késnek. Emellett többnek továbbra is szinte használhatatlan a mosdója, működésképtelen a hőszabályozása: a melegben a klíma, a hidegben a fűtés – panaszolják.
Ahogy egy utas fogalmazott: „igyekszem a lehető legminimálisabbra csökkenteni a vonathasználatot” ezen a vonalon. Figyelemre méltónak tartja, hogy vonattal majdnem ugyanannyi időbe telik eljutni a csaknem 150 kilométerre lévő Ceglédre Debrecenből, mint az alig 80 kilométerre lévő Mátészalkára.
Vonat helyett busz – helyett telekocsi
A helyzetet tovább rontja, hogy Debrecenben, ami az Észak-alföldi régió központja, közvetlenül busszal sem lehet eljutni Mátészalkára. A menetrendek.hu-n is olvasható járatlistából látszik: sokszor két átszállásra is szükség lehet, így az utazás menetideje gyakran a vasúti úténál is hosszabb.
A körülmények miatt egyre többen vannak, akik a két város között telekocsijáratokat vesznek igénybe. Ez viszont plusz anyagi teher azoknak, akik a vonaton vagy a buszon valamilyen kedvezményre jogosultak.