Lassú elmozdulás: 71,3 százalékra növekedett a magyar termékek aránya a hazai boltokban

2022. április 7. – 15:14

Másolás

Vágólapra másolva

A legfontosabb, legkeresettebb élelmiszerek kínálatában nőtt a magyar termékek aránya tavaly – mondta a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) osztályvezetője a Magyar Húsiparosok Szövetségének csütörtöki sajtórendezvényén Budapesten.

Az MTI tudósítása szerint Kasza Gyula közölte, hogy a Nébih vizsgálata szerint 2020-ban 70,5 százalék, 2021-ben 71,3 százalék volt az üzletekben a belföldi beszállítók termékeinek aránya. A magyar tulajdonú üzletláncok teljesítettek a legjobban, a Coop kínálatában 82,2 százalékos, az CBA boltjaiban 78,7 százalékos részesedést mért a magyar termékekre a hivatal.

A magyar áru aránya jellemzően az alacsonyabb hozzáadott értéket tartalmazó termékcsoportokban magasabb. A Nébih előadója a tapasztalatok alapján a bolti kínálat gyakori hibái közül kiemelte a pontatlan jelöléseket, amelyek az élelmiszerbiztonságot ugyan nem veszélyeztetik, de a származási országot sokszor nem tüntetik fel.

A rendezvényen bemutatott adatok a 10 legnagyobb üzletláncra kiterjedő, 2021 szeptembere és novembere közötti vizsgálat eredményei voltak. A Nébih 60 kiskereskedelmi egységben vizsgálta a legalapvetőbb élelmiszereket, többek között a csirke- és sertéshúst, húskészítményeket, tejet és tejtermékeket, tojást, mézet, zöldségeket, gyümölcsöket, konzerveket, befőtteket. Az ellenőrzött termékeket a hivatal szakemberei úgy válogatták össze, hogy a lehető legjobban reprezentálják a magyar élelmiszeripar kibocsátását.

A GfK Hungária Kft. üzletág-igazgatója, Turcsán Tünde kiemelte, hogy az élelmiszerfogyasztással együtt a vásárlások is átalakultak az elmúlt években. A legnagyobb változást a járvány idézte elő, a vevők ennek hatására ritkábban mentek üzletekbe, de többet költöttek, egyszerre nagyobb mennyiséget vásároltak.
Az összforgalom az elmúlt hónapokban is nőtt, de feldolgozott húsból tavaly már kevesebb fogyott, mint 2020-ban. A csökkenés legfőbb oka az áremelkedés lehet, hiszen például a húsvétkor különösen népszerű sonkák és füstölt húsok 2019 óta több mint 21 százalékkal drágultak, de a termékkategória átlaga is majdnem eléri a 14 százalékot – mondta.

A GfK összesítése szerint 2021 húsvétjára 3,2 millió háztartás 17,1 milliárd forint értékben összesen 7992 tonna sonkát, füstölt húst vásárolt, ami háztartásonként 2,5 kilogrammot, illetve 5400 forintot jelent. „A magyar vásárlók a többi húsáruhoz viszonyítva aránylag ritkán vásárolnak ilyen termékeket” – tette hozzá Turcsán Tünde.

A Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke, Éder Tamás a sertéshús további jelentős drágulására számít. Nehéz lesz a következő hónapokban elfogadtatni az üzletláncokkal és a vevőkkel az áremelkedést, de mást nem lehet tenni, mert tönkremennének a sertéstartók. A takarmánygabona, az energia, a logisztika, a csomagolás, a munkaerő tavaly is sokat drágult, az év első hónapjaiban pedig ismét nagyot ugrottak a költségek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!