Elérte az 5 milliárd forintot a magyar politika facebookos reklámköltése

2022. február 22. – 13:30

Elérte az 5 milliárd forintot a magyar politika facebookos reklámköltése
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Facebook 2019 tavaszán hozta létre az Ad Library nevű nyilvános adatbázisát, amiben a közösségi oldalon feltűnő, politikai-közéleti hirdetések, szponzorált posztok részleteit, költségeit böngészheti bárki, akinek erre van igénye. Mivel a magyar politikai hirdetések világa egyébként teljesen átláthatatlan, és a Facebook amúgy is a legtöbb embert elérő, így az egyik legfontosabb platform minden hirdetési felület közül, ez a rendszer egyedülálló betekintést ad a politikai marketing világába. Politikai hirdetések, mozgósítás, kampányok, propaganda, lejárató és karaktergyilkos manőverek; van itt minden, amit pénzzel hatékonyabb terjedésre bírni.

Ez a rendszer most a hétvégén mutatta azt, hogy a fennállása óta eltelt szűk három évben elköltött összes pénz mennyisége elérte az 5 milliárd forintot. (A másik, hasonlóan átlátható rendszer, a Youtube-é ezalatt mindössze 430 millió forintot mutat.)

Az ötmilliárdos mérföldkő örömére fejest ugrottunk a statisztikába, hogy kibogozzuk, ki és mire költötte el ezt az irdatlan összeget, ki tehet arról, hogy valósággal belefulladunk a fizetett politikai tartalmakba a közösségi oldalon. Először is lássuk a hivatalos toplistát a legnagyobb hirdetőkről a Facebook Ad Library adatbázisából:

hirdetőki fizettereklámköltés 2019 április óta
1.Magyarország kormányaMagyarország kormánya503 millió
2.FideszFidesz355 millió
3.Deák DánielMegafon165 millió
4.AktuálisAktuális Média156 millió
5.EzaLényeg.huEzalényeg.hu146 millió
6.Rákay PhilipMegafon106 millió
7.Karácsony Gergely99 Mozgalom105 millió
8.ErősítőErősítő.hu99 millió
9.Déri StefiMegafon98 millió
10.Márki-Zay PéterMárki-Zay Péter94 millió
11.Európai ParlamentEurópai Parlament90 millió
12.Bohár DánielMegafon84 millió
13.Rákay PhilipMegafon78 millió
14.Momentum MozgalomMomentum77 millió
15.Trombitás KristófMegafon75 millió
16.Dobrev KláraDK71 millió
17.Orbán ViktorFidesz62 millió
18Nyugati PályánSplendidea Kft.57 millió
19.Budapest BeszélBudapest beszél56 millió
20.Demokratikus KoalícióDemokratikus Koalíció47 millió

A top 20 összköltése kicsit több mint 2,5 milliárd, vagyis ők felelősek a teljes hazai facebookos politikai reklámbüdzsé feléért. De ez a lista így még egy kicsit csalóka, hiszen Rákay Philip például már eleve kétszer szerepel rajta (törölte a régi oldalát, és újat indított), az Ezalényeg egy kb. 80 oldalból álló hálózat, amiből csak egyet látunk a listán, Karácsony Gergely reklámköltéseit még legalább három szervezet finanszírozta, és így tovább.

Lássuk tehát azt a listát, amin egyes gravitációs pontok (értsd: pénztárcák) szerint összegeztük a költéseket:

finanszírozóreklámköltés 2019 április óta
1.Fidesz–KDNP–Fidelitas854 millió
2.Megafon728 millió
3.Magyarország kormánya530 millió
4.Ezalényeg303 millió
5.DK226 millió
6.Aktuális156 millió
7.Karácsony Gergely145 millió
8.Momentum139 millió
9.EU138 millió
10.Jobbik134 millió

Az egyes pártoknál az összes politikusuk hirdetéseit is beszámítottuk, a kormánynál pl. a szóvivők kormány finanszírozta hirdetéseit, az EU-nál mindenféle uniós szervet, európai parlamenti frakciót stb.

De mehetünk még egy szinttel mélyebbre, szummázva az egymással szorosan összefonódva működő, vagy egyenesen közös cég által futtatott propagandaoldalakat, vagy a teljes kormánybarát médiát, esetleg a tematikusan egy csoportot alkotókat, mint a külső szereplők (EU-s és amerikai külügyes hirdetések):

1.Megafon + Aktuális + BP Beszél940 millió
2.Fidesz-KDNP-Fidelitas854 millió
3.

Magyarország kormánya

+ minisztériumok, kormányszervek

554 millió
4.Ezalényeg és környéke341 millió
5.KESMA + egyéb kormánybarát média231 millió
6.DK226 millió
7.EU + USA195 millió
8.Jobbik + pártmédia145 millió
9.Karácsony Gergely145 millió
10.Momentum139 millió

Ez kb. 3,7 milliárd forint a tíz legnagyobb pénzszóró központtól, lássuk, kik a kisebb, vékonyabb pénztárcájú szereplők ezen a piacon. Először is jöjjenek az eddigi listákról kimaradt pártok:

  • Mindenki Magyarországa – 108 millió
  • LMP – 79 millió
  • Párbeszéd – 66 millió
  • MSZP – 64 millió
  • Mi Hazánk – 39 millió
  • Gattyán – 31 millió
  • Független ellenzéki politikusok (Veres Pál, Baranyi Krisztina, Jámbor András, Szél Bernadett, Hadházy Ákos, Péterffy Attila stb.) – 27 millió
  • Iszomm – 5,5 millió
  • Kutyapárt – 3,5 millió

További fontosabb szereplők:

  • Kormányközeli elemzőintézetek (Alapjogokért központ, Századvég, Antall József Tudásközpont, Migrációkutató, Axióma, stb.) – 40 millió
  • Névvel nem vállalt fideszes propagandaoldalak (ELÉG, Számok, Trollkocsis, Soha többé baloldal, több tucat kisebb lejárató oldal) – 29 millió
  • Ellenzéki propaganda (Nyugati fény, és minden ami nem tartozik az Ezalényeg vagy az Erősítő környezetéhez) – 16 millió
  • Környezetvédelmi szervezetek (fura, de ezek is politikai-közéleti hirdetőnek számítanak) – 28 millió
  • Budapest – 22 millió
  • Ellenzéki előválasztáshoz, szavazatszámláláshoz kapcsolódó oldalak – 19 millió
  • Nemzetközi és civil szervezetek (Fidesz-nyelven: Soros-hálózat) – 46 millió
  • Nagy cégek társadalmi felelősségvállalási programjai (IKEA, Vodafone, Bosch, Tesco, Nestlé, stb.) – 22 millió
  • Független média – 32 millió (ennek a nagyját a Partizán és a 24.hu adja)

Innentől még mindig hiányzik bő 400 millió forint az ötmilliárdos összegig, ezt az „egyéb” kategóriát szó szerint több ezer kisebb hirdető adja össze. Több mint 8000-en vannak olyanok, akik ötezer forint alatt költöttek a közel három év alatt, őket nem is igazán lehet hirdetőnek nevezni, inkább csak kipróbálták a dolgot, bedobtak egy kis aprópénzt, hogy teszteljék a rendszert, aztán inkább hagyták a fenébe az egészet. Vannak aztán még itt marginális politikai szereplők (a Munkáspárttól Berki Krisztiánon át a Le az Adók 75%-ával Pártig), exjobbikosok mindenféle új formációban, de szerepel az Ad Library adatbázisában politikai-közéleti reklám címke alatt Mága Zoltán, a szcientológia egyház, az ortopédcipő-készítők egyesülete, random fogászatok és online játékok hirdetései is, szóval még az is lehet, hogy nem 100 százalékig tökéletes az egész hirdetésszabályozó rendszer.

Akárhogy is, egészen szűkre, a legnagyobb politikai szereplőkre szűkítve a mezőnyt, az 5 milliárd eloszlása nagyjából így néz ki:

  • Fidesz üzeneteinek közvetítése: kb. 2,65 milliárd forint
  • Ellenzék üzeneteinek közvetítése: kb. 1,37 milliárd forint
  • Más politikai erők: 274 millió forint
  • Minden egyéb: kb. 700 millió forint

A Facebook nagyon részletekbe menően engedi célozni a hirdetéseket, nem, kor, lakóhely, érdeklődési körök mentén, de az Ad Libraryben csak a lakóhely, pontosabban megyék szerinti bontást nézhetjük meg a teljes, ötmilliárd forintos hirdetési tömegre. Ahogy az sejthető, Budapestre és Pest megyére koncentrálódik a legtöbb pénz:

Ez persze azért van, mert itt élnek a legtöbben, ezért megnéztük lakosságarányosan az egy emberre jutó reklámköltségeket is az egyes megyékben.

Látható, hogy továbbra is Budapest a fő célpont, és a nógrádiakra költik a legkevesebbet, de maguk az összegek már nem annyira vészesek. Ha úgy érzi, már ki se látszik a facebookos hírfolyama a politikai hirdetésekből, gondoljon arra, hogy a 400–800 forintos, egy lakóra vetített reklámbüdzsé azt jelenti, hogy mindössze másfél-két és fél kiló krumpli árát költötte önre a teljes magyar politika ezen a platformon három év alatt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!