Elérte az 5 milliárd forintot a magyar politika facebookos reklámköltése
2022. február 22. – 13:30
A Facebook 2019 tavaszán hozta létre az Ad Library nevű nyilvános adatbázisát, amiben a közösségi oldalon feltűnő, politikai-közéleti hirdetések, szponzorált posztok részleteit, költségeit böngészheti bárki, akinek erre van igénye. Mivel a magyar politikai hirdetések világa egyébként teljesen átláthatatlan, és a Facebook amúgy is a legtöbb embert elérő, így az egyik legfontosabb platform minden hirdetési felület közül, ez a rendszer egyedülálló betekintést ad a politikai marketing világába. Politikai hirdetések, mozgósítás, kampányok, propaganda, lejárató és karaktergyilkos manőverek; van itt minden, amit pénzzel hatékonyabb terjedésre bírni.
Ez a rendszer most a hétvégén mutatta azt, hogy a fennállása óta eltelt szűk három évben elköltött összes pénz mennyisége elérte az 5 milliárd forintot. (A másik, hasonlóan átlátható rendszer, a Youtube-é ezalatt mindössze 430 millió forintot mutat.)
Az ötmilliárdos mérföldkő örömére fejest ugrottunk a statisztikába, hogy kibogozzuk, ki és mire költötte el ezt az irdatlan összeget, ki tehet arról, hogy valósággal belefulladunk a fizetett politikai tartalmakba a közösségi oldalon. Először is lássuk a hivatalos toplistát a legnagyobb hirdetőkről a Facebook Ad Library adatbázisából:
hirdető | ki fizette | reklámköltés 2019 április óta | |
---|---|---|---|
1. | Magyarország kormánya | Magyarország kormánya | 503 millió |
2. | Fidesz | Fidesz | 355 millió |
3. | Deák Dániel | Megafon | 165 millió |
4. | Aktuális | Aktuális Média | 156 millió |
5. | EzaLényeg.hu | Ezalényeg.hu | 146 millió |
6. | Rákay Philip | Megafon | 106 millió |
7. | Karácsony Gergely | 99 Mozgalom | 105 millió |
8. | Erősítő | Erősítő.hu | 99 millió |
9. | Déri Stefi | Megafon | 98 millió |
10. | Márki-Zay Péter | Márki-Zay Péter | 94 millió |
11. | Európai Parlament | Európai Parlament | 90 millió |
12. | Bohár Dániel | Megafon | 84 millió |
13. | Rákay Philip | Megafon | 78 millió |
14. | Momentum Mozgalom | Momentum | 77 millió |
15. | Trombitás Kristóf | Megafon | 75 millió |
16. | Dobrev Klára | DK | 71 millió |
17. | Orbán Viktor | Fidesz | 62 millió |
18 | Nyugati Pályán | Splendidea Kft. | 57 millió |
19. | Budapest Beszél | Budapest beszél | 56 millió |
20. | Demokratikus Koalíció | Demokratikus Koalíció | 47 millió |
A top 20 összköltése kicsit több mint 2,5 milliárd, vagyis ők felelősek a teljes hazai facebookos politikai reklámbüdzsé feléért. De ez a lista így még egy kicsit csalóka, hiszen Rákay Philip például már eleve kétszer szerepel rajta (törölte a régi oldalát, és újat indított), az Ezalényeg egy kb. 80 oldalból álló hálózat, amiből csak egyet látunk a listán, Karácsony Gergely reklámköltéseit még legalább három szervezet finanszírozta, és így tovább.
Lássuk tehát azt a listát, amin egyes gravitációs pontok (értsd: pénztárcák) szerint összegeztük a költéseket:
finanszírozó | reklámköltés 2019 április óta | |
---|---|---|
1. | Fidesz–KDNP–Fidelitas | 854 millió |
2. | Megafon | 728 millió |
3. | Magyarország kormánya | 530 millió |
4. | Ezalényeg | 303 millió |
5. | DK | 226 millió |
6. | Aktuális | 156 millió |
7. | Karácsony Gergely | 145 millió |
8. | Momentum | 139 millió |
9. | EU | 138 millió |
10. | Jobbik | 134 millió |
Az egyes pártoknál az összes politikusuk hirdetéseit is beszámítottuk, a kormánynál pl. a szóvivők kormány finanszírozta hirdetéseit, az EU-nál mindenféle uniós szervet, európai parlamenti frakciót stb.
De mehetünk még egy szinttel mélyebbre, szummázva az egymással szorosan összefonódva működő, vagy egyenesen közös cég által futtatott propagandaoldalakat, vagy a teljes kormánybarát médiát, esetleg a tematikusan egy csoportot alkotókat, mint a külső szereplők (EU-s és amerikai külügyes hirdetések):
1. | Megafon + Aktuális + BP Beszél | 940 millió |
2. | Fidesz-KDNP-Fidelitas | 854 millió |
3. | Magyarország kormánya + minisztériumok, kormányszervek | 554 millió |
4. | Ezalényeg és környéke | 341 millió |
5. | KESMA + egyéb kormánybarát média | 231 millió |
6. | DK | 226 millió |
7. | EU + USA | 195 millió |
8. | Jobbik + pártmédia | 145 millió |
9. | Karácsony Gergely | 145 millió |
10. | Momentum | 139 millió |
Ez kb. 3,7 milliárd forint a tíz legnagyobb pénzszóró központtól, lássuk, kik a kisebb, vékonyabb pénztárcájú szereplők ezen a piacon. Először is jöjjenek az eddigi listákról kimaradt pártok:
- Mindenki Magyarországa – 108 millió
- LMP – 79 millió
- Párbeszéd – 66 millió
- MSZP – 64 millió
- Mi Hazánk – 39 millió
- Gattyán – 31 millió
- Független ellenzéki politikusok (Veres Pál, Baranyi Krisztina, Jámbor András, Szél Bernadett, Hadházy Ákos, Péterffy Attila stb.) – 27 millió
- Iszomm – 5,5 millió
- Kutyapárt – 3,5 millió
További fontosabb szereplők:
- Kormányközeli elemzőintézetek (Alapjogokért központ, Századvég, Antall József Tudásközpont, Migrációkutató, Axióma, stb.) – 40 millió
- Névvel nem vállalt fideszes propagandaoldalak (ELÉG, Számok, Trollkocsis, Soha többé baloldal, több tucat kisebb lejárató oldal) – 29 millió
- Ellenzéki propaganda (Nyugati fény, és minden ami nem tartozik az Ezalényeg vagy az Erősítő környezetéhez) – 16 millió
- Környezetvédelmi szervezetek (fura, de ezek is politikai-közéleti hirdetőnek számítanak) – 28 millió
- Budapest – 22 millió
- Ellenzéki előválasztáshoz, szavazatszámláláshoz kapcsolódó oldalak – 19 millió
- Nemzetközi és civil szervezetek (Fidesz-nyelven: Soros-hálózat) – 46 millió
- Nagy cégek társadalmi felelősségvállalási programjai (IKEA, Vodafone, Bosch, Tesco, Nestlé, stb.) – 22 millió
- Független média – 32 millió (ennek a nagyját a Partizán és a 24.hu adja)
Innentől még mindig hiányzik bő 400 millió forint az ötmilliárdos összegig, ezt az „egyéb” kategóriát szó szerint több ezer kisebb hirdető adja össze. Több mint 8000-en vannak olyanok, akik ötezer forint alatt költöttek a közel három év alatt, őket nem is igazán lehet hirdetőnek nevezni, inkább csak kipróbálták a dolgot, bedobtak egy kis aprópénzt, hogy teszteljék a rendszert, aztán inkább hagyták a fenébe az egészet. Vannak aztán még itt marginális politikai szereplők (a Munkáspárttól Berki Krisztiánon át a Le az Adók 75%-ával Pártig), exjobbikosok mindenféle új formációban, de szerepel az Ad Library adatbázisában politikai-közéleti reklám címke alatt Mága Zoltán, a szcientológia egyház, az ortopédcipő-készítők egyesülete, random fogászatok és online játékok hirdetései is, szóval még az is lehet, hogy nem 100 százalékig tökéletes az egész hirdetésszabályozó rendszer.
Akárhogy is, egészen szűkre, a legnagyobb politikai szereplőkre szűkítve a mezőnyt, az 5 milliárd eloszlása nagyjából így néz ki:
- Fidesz üzeneteinek közvetítése: kb. 2,65 milliárd forint
- Ellenzék üzeneteinek közvetítése: kb. 1,37 milliárd forint
- Más politikai erők: 274 millió forint
- Minden egyéb: kb. 700 millió forint
A Facebook nagyon részletekbe menően engedi célozni a hirdetéseket, nem, kor, lakóhely, érdeklődési körök mentén, de az Ad Libraryben csak a lakóhely, pontosabban megyék szerinti bontást nézhetjük meg a teljes, ötmilliárd forintos hirdetési tömegre. Ahogy az sejthető, Budapestre és Pest megyére koncentrálódik a legtöbb pénz:
Ez persze azért van, mert itt élnek a legtöbben, ezért megnéztük lakosságarányosan az egy emberre jutó reklámköltségeket is az egyes megyékben.
Látható, hogy továbbra is Budapest a fő célpont, és a nógrádiakra költik a legkevesebbet, de maguk az összegek már nem annyira vészesek. Ha úgy érzi, már ki se látszik a facebookos hírfolyama a politikai hirdetésekből, gondoljon arra, hogy a 400–800 forintos, egy lakóra vetített reklámbüdzsé azt jelenti, hogy mindössze másfél-két és fél kiló krumpli árát költötte önre a teljes magyar politika ezen a platformon három év alatt.