Vonzó a zöld okostelefon, de csak ha olcsó és annyit tud, mint a hagyományos

2022. február 16. – 12:20

Másolás

Vágólapra másolva

A magyar felhasználóknak csak az ötöde veszi figyelembe a szervizelhetőséget mobilvásárláskor, a 15 évesnél idősebbek között sokaknak lenne vonzó a zöld mobil, de a vásárlók még mindig nagyon árérzékenyek, és a telefon teljesítményét fontosabbnak tartják a fenntarthatósági szempontoknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából.

Fotó: NMHH
Fotó: NMHH

Bár léteznek a megszokottnál hosszabb élettartamú, újrafelhasznált anyagokból készült, könnyen javítható mobilok, ezek mégsem tartoznak a legnépszerűbb típusok közé, a legtöbb gyártó a teljesítményt, a technikai innovációkat (pl. jó minőségű kamera, 5G-képesség) és a strapabíróságot hangsúlyozza, a zöld jellemzők pedig hátrébb sorolódnak az előnyök listáján.

Az NMHH kutatása szerint ez egybecseng a fogyasztói igények rangsorával is: a magyar fogyasztók 75%-ának az ár a legfontosabb új készülék vásárlásakor, ezt követi 52%-kal a teljesítmény (pl. processzor, memória), majd az akkumulátor kapacitása: 43%-kal. A rangsor negyedik helyén a magas várható élettartam áll 39%-kal, más fenntarthatósági szempontok kevésbé jelentősek: a szervizelhetőség és a gyártás környezeti terhelése csak a válaszadók 20 és 6%-ának volt kiemelt szempont – olvasható a kutatásban.

Az is kiderült a felmérésből, hogy a 16 éves vagy idősebb internetezők 18%-a mindenképpen vásárolna környezetbarát készüléket, sokaknak a zöld mobil alapvetően vonzó, de csak akkor választaná, ha nem lenne drágább (31%), hasonló teljesítményt nyújtana, mint a hagyományos készülék (16%), illetve, ha a környezetbarát mobilt a kedvelt márkája kínálná (7%). Az emberek tehát nem zárkóznak el attól, hogy fenntarthatóbban telefonáljanak, „főleg ha az nem jár lemondással vagy pluszköltséggel”.

A megkérdezettek többsége (52%) hajlandó lenne leadni nem használt készülékét újrahasznosításra, ennek ellenére a mobilozóknak csak tizede adta le az előző telefonját, a többség inkább megtartotta azt. „Az is hátráltathat minket a telefon leadásában, továbbadásában, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy adatainkat véglegesen töröltük-e az eszközről” – olvasható a kutatásban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!