Havonta több mint háromezer forintot költünk zöldségre és gyümölcsre egy kutatás szerint
2022. február 3. – 11:35
Átlagosan 3-4 ezer forintot költ zöldségekre és gyümölcsökre a magyarok 40 százaléka, de közel ugyanennyien vannak, akiknél már több mint 5 ezer forintra rúg a számla, derült ki egy friss kutatásból.
A legtöbben a zöldségeket és gyümölcsöket a nagyobb boltláncok, hipermarketek üzleteiben veszik, zöldségesnél mindössze a magyarok 42 százaléka vásárol – derül ki a DélKerTÉSZ reprezentatív kutatásából. A felmérés szerint a magyarok 52 százaléka hajlandó többet fizetni a hazai zöldségekért és gyümölcsökért, sokan azonban nem tudják, hogy honnan is származnak a megvásárolt termékek. Az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ kutatása a magyarok zöldség- és gyümölcsvásárlási szokásait mérte fel 2021 augusztusában. A felmérésben a 18 és 65 év közöttiek vettek részt. A kutatás szerint:
- A magyarok döntő többsége, 88 százaléka szokott zöldséget és gyümölcsöt vásárolni. A vásárlók 81 százalékának az ár az elsődleges szempont, utána jön az áru kinézete és szezonalitása, kevésbé fontos tényezők azonban a csomagolás és márka.
- A vásárlók 73 százaléka hipermarketben, nagyobb üzletláncoknál vásárol, mindössze 42 százalék megy külön zöldségeshez, és csak 34 százalék látogat ki a friss áruért a piacokra vagy vásárcsarnokokba. A legkevésbé termelői piacok népszerűek, összesen 17 százalék szerzi innen be az árut.
- A megkérdezettek 40 százaléka 3-4 ezer forintot költ zöldségre, gyümölcsre, 1-2 ezer forintból csak 19 százalék ússza meg. Míg a vásárlók 39 százalékánál a számla havonta több mint 5 ezer forintra rúg, ez többségében a harmincas korosztályra, nőkre és a közép-magyarországi régióban élőkre jellemző.
- A megkérdezettek több mint fele, 52 százaléka – leginkább nők – igyekszik magyar termékeket választani, és a többség szerint ezeknek az íze is jobb. Míg a résztvevők 31 százaléka azt nyilatkozta, hogy akkor választ hazait, ha a termék jó áron van, ez főleg a budapestiekre és harmincasokra jellemző.
- A válaszadók közül 10-ből 3-an általában törekszenek arra, hogy szezonális gyümölcsöket és zöldségeket vásároljanak.
- A megkérdezettek 38 százaléka mondta azt, hogy nem nézi, honnan származnak a termékek.
- A vásárlók kevesebb mint 10 százaléka szereti jobban az import zöldségeket vagy gyümölcsöket, mint a hazai termékeket.
Nagy Péter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke szerint még mindig az ár a legfontosabb tényező, de a vásárlók egyre inkább figyelnek arra, honnan jönnek az élelmiszerek. Azt is hozzátette, hogy az egész Európában elszálló áram-, gáz- és műtrágyaárak miatt valószínűsíthetően a zöldség- és gyümölcsárak is emelkednek majd.