A magyarok harmada azt gondolja, hogy közös cselekvéssel lehet jelentős eredményeket elérni a környezetvédelemben

2021. szeptember 13. – 12:17

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A környezetvédelmi problémák kategorikus tagadása a lakosság körében nem jellemző, a zöldítéssel kapcsolatos egyéni felelősséget ugyanakkor nem értékelik magasra az emberek – derül ki a jegybank felméréséből, amelyet a Családi Zöld Pénzügyek Program kapcsán készítettek. Az MNB kutatása alapján az emberek alig harmada gondolja úgy, hogy jelentős hatása lehetne a környezetre és a fenntarthatóságra.

Az MNB szerint biztató, hogy a háztartások döntő többségében, még a közömbös csoport 77 százalékában is van legalább egy fő, aki odafigyel a környezetvédelemre. A felmérés alapján a lakosság négy jól elkülöníthető csoportra osztható a környezetvédelemmel és a pénzügyekkel kapcsolatos attitűd szerint.

  • A leginkább környezettudatos 17 százalék teljes életmódját áthatja a környezettudatosság, odafigyel pénzügyeire,
  • míg további 34 százaléknak akkor fontos a környezetvédelem, ha az valamilyen megtakarítással jár.
  • A nagyobb részben életkezdők által dominált mának élő, kockázatvállaló csoport 16 százalékot tesz ki,
  • míg 33 százalék közömbösnek mutatkozik a környezetvédelem és a takarékosság iránt egyaránt.
Forrás: MNB
Forrás: MNB

Mint látható, az emberek legnagyobb hányada bár csekélynek tartja a szerepét, azért mindent megtesz, hogy óvja a környezetet (legalábbis ezt állítja magáról). Eközben az is kijön, hogy a kollektív cselekvést valamivel hasznosabbnak tartják, mint az egyéni döntéseket, 3 százalékkal magasabb azok aránya, akik szerint akkor lehet jelentős szerepünk, ha közösen lépünk fel.

Tízből nyolc ember számára ismert volt az ökológiai lábnyom fogalma, de a saját háztartásuk vélt ökológiai lábnyomát a többség alulbecsülte. Az ökológia lábnyomot csökkentő lépések közül pedig általában azokat teszik meg leginkább, amelyek azonnali megtakarítással kecsegtetnek. Az MNB felmérése szerint az élelmiszerek környezetvédelmi relevanciája nem tudatosul az emberekben, pedig egy átlagos magyar háztartás havi költségvetésének mintegy 30 százalékát ez a termékkör teszi ki.

A megkérdezettek döntő többsége (83 százalék) ismer legalább egyet az utóbbi években elérhető zöld pénzügyi megoldások közül, 81 százalékuk azonban még soha nem élt ilyesmivel. A lakosság több mint a fele, 57 százalék ugyanakkor nyitott lenne további információkra ezzel kapcsolatban.