Akár milliárdos tétel is lehet az ellenzéknek az előválasztás megszervezése

Legfontosabb

2021. augusztus 30. – 09:13

frissítve

Akár milliárdos tétel is lehet az ellenzéknek az előválasztás megszervezése
Aláírásgyűjtés a Móricz Zsigmond körtéren az ellenzéki előválasztás jelöltállításának megkezdésekor – Fotó: Huszti István/Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Összesen akár 1 milliárd forintba is kerülhet az ellenzéki pártoknak az előválasztás és az ahhoz kapcsolódó kampány, írja a 24.hu az egyik ellenzéki pártigazgatóra hivatkozva.

Ez a költség három tételből áll össze. Meg kell szervezni országosan az előválasztás két fordulóját szeptember 18–26., illetve október 4–10. között tartják (két fordulót csak a miniszterelnök-jelölt kiválasztásánál tartanak, ha erre szükség lesz). Külön költsége van az egyéni jelöltek kampányának és aláírásgyűjtésének. A harmadik nagy tétel a miniszterelnök-jelölti kampányoké.

A pártok 20-20 millió forintot adtak össze a lebonyolítás költségeire, de a DK és a Jobbik további 20–20 millió forintot tervez hozzáadni az összeghez. Könnyen elképzelhető, hogy az így összejött 160 millió forint sem lesz elég az országos előválasztáshoz. Ebből a pénzből kell megvenni a fix sátrakat, amelyekből a 106 egyéni választókerület mindegyikében legalább hármat szeretnének felállítani, emellett mobil sátrak is lesznek, amelyek a választókerület kisebb településeit járják majd napközben. Kellenek tabletek, laptopok, fizetni kell a mobilnetet, a szállítási kiadásokat, az urnákat, ezek éjjel-nappali őrzését, ki kell nyomtatni a szavazólapokat.

A végső költségeket részben meghatározza majd a részvételi arány. Az ellenzéki pártok most azzal számolnak, hogy az előválasztáson az összes magyarországi választó 8 százaléka, azaz 600–700 ezer ember vesz részt. Ezt az arányt az alapján számolták ki, hogy 2019-ben a közel 1,4 millió választásra jogosult budapesti lakos közül 70 ezren vettek részt a főpolgármesteri előválasztás második fordulójában.

A portál szerint a csaknem 280 egyéni jelölt esetében egy visszafogottabb népszerűsítési akció is több millióba kerülhet. A portálnak több egyéni jelölt azt mondta: egy komolyan vett, azaz láthatónak számító egyéni kampány alapjáratban, különösebb „extrák” nélkül jelenleg 3–6 millió forintba kerül az előválasztáson. Azokban az egyéni körzetekben azonban, ahol nagyobb verseny ígérkezik, ez az összeg magasabb is lehet. A jelölteknek áldozni kell szórólapra, nyomtatott kiadványokra, Facebook-hirdetésekre, postaköltségre, szervezett eseményekre, fórumokra, standokra, plakátokra, benzinköltségre, automatikus telefonhívásokra, közvélemény-kutatásokra.

A nagyobb miniszterelnök-jelölti kampányok 50–100 millióba is kerülhetnek. Márki-Zay Péter, a Mindenki Magyarországért Mozgalom miniszterelnök-jelöltje a 24.hu-nak azt mondta: jelenleg 5–10 milliós költésnél jár, tehát a végösszeg a becslése szerint valahol 10 millió felett lesz.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!