Orbán Viktor újraforgatta a Telex videóját, kormánykritikus lapokat vett

2021. július 07. – 11:39

frissítve

Annak járt utána egy hónappal ezelőtt videóban a Telex újságírója, Tenczer Gábor, hogy hány kormánykritikus lapot lehet kapni átlagosan a budapesti újságárusoknál. Ehhez azután fogott hozzá, hogy Orbán Viktor azt mondta Londonban egy újságírói kérdésre: Magyarországon a sajtószabadság rendben van, és ha valaki egy újságos standhoz odamegy, akkor legalább 12 kormánykritikus lapot vehet.

Azóta Orbán már az első EU-s vezetőként felkerült a Riporterek Határok Nélkül sajtószabadság ellenségeit felsoroló listájára. A listán 37 olyan állam- és kormányfő szerepel, akik az RSF szerint „különösen drasztikus módon testesítik meg a sajtószabadság kíméletlen elnyomását”.

A szabad sajtó Magyarországon egyre nehezebb helyzetben van. Segítsd a fennmaradását azzal, hogy támogatod a munkánkat! A Telex csak tőled függ.

A miniszterelnök rögtönzöttnek szánt videójában egy józsefvárosi újságoshoz, Wölfinger Lászlóhoz tért be vásárolni. „Ahogy a pavilon, úgy az üzemeltetője is kuriózum” – írta a Józsefváros újság az eladóról, aki kb. 25 éve árulja ott az újságokat. Wölfinger eredetileg kertépítő technikus (ezt, pontosabban azt, hogy kertész, Orbánnak is megemlítette a videóban, amikor azt mondta, közel lakott a miniszterelnökhöz, Válon járt iskolába). Amúgy végzett DJ is, tíz évig zenélt is éjjelente. Három nyelven, angolul, franciául és németül beszél, a híreket is három nyelven olvassa.

Wölfinger amúgy azt vallja, hogy „az embert kell nézni mindenkiben, és meg is lehet látni”. A miniszterelnökkel is kedélyesen elbeszélgetett, aztán Orbán kérésére összeszedtek pár kormánykritikus, pontosabban „kormánykritizáló vagy -gyalázó” lapot. Idesorolták a 168 Órát, a HVG-t, a Magyar Narancsot, a Népszavát, az Élet és Irodalmat is. Orbán azzal indokolta, hogy kormánykritikus lapokat keres, hogy Magyarországot fölpakolták valami „sajtószabadság ellenségeinek listájára. (…) Soros Gyuri bácsinak valami szervezete” – magyarázta az eladónak, vélhetően a Riporterek Határok Nélkül listájára utalva.

Orbán rákérdezett arra is, hogy mennyit visznek el ezekből az újságokból, mire Wölfinger azt válaszolta, hogy hetek óta hozzá nem nyúlnak. A miniszterelnök visszakérdezett, hogy az ÉS-hez sem nyúlnak-e, de erre nem érkezett egyértelmű válasz. Végeredményként egyébként nem gyűlt össze 12 újság, jó, ha a felét össze tudta szedni Orbán Viktor. A videó csúcspontja egyébként egyértelműen a legvége, érdemes megvárni, a poént nem is lőnénk le.

Frissítés: A videó után a Józsefváros felkereste az újságost, aki elmondta, hogy nem volt előre lebeszélve a forgatás, egyszer csak váratlanul megállt a bódéjánál a kormányfő busza és ott kértek engedélyt a forgatásra. Mint elmondta,

a videó szerkesztve lett, így az kimaradt, hogy sem Magyar Narancsot, sem 168 Órát nem talált a miniszterelnök nála, de nem azért, mert ne árulná ezeket, hanem mert szerda van, és csütörtökön jelenik meg az új szám mindkét hetilapból, a múlt heti számok pedig elfogytak ezekből.

Az is kimaradt a videóból, hogy Orbán „Hajrá magyarok!” köszöntésére azt válaszolta, hogy szerinte nem olyan jó köszönés ez, neki nem jön be ez a szlogen. Szerinte sokkal jobb lenne a „Hazádnak rendületlenül”, inkább illene a nemzethez, de Orbán azt felelte neki, hogy az túl komoly.