A légitársaságok tették ki a 2020-as fogyasztóvédelmi bírságok közel negyedét
2021. február 2. – 10:01
2020-ban háromezer esetben szabott ki bírságot a fogyasztóvédelem, összesen több mint egymilliárd forint értékben, írja az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye.
A jogsértő vállalkozások elleni eljárások közel 19 ezer ellenőrzés és több mint 25 ezer fogyasztói panasz alapján indultak.
„A legnagyobb visszatartó erőt jelentő szankció alkalmazása különösen indokolt a vevőket tudatosan megtévesztő, vagy életüket, egészségüket veszélyes termékek forgalmazásával kockára tevő vállalkozásokkal szemben”
-írja az ITM. 2020-ban a legjellemzőbb szabálysértések között voltak
- az árfeltüntetési hiányok;
- szavatossági és jótállási szabályok nem megfelelő kezelése;
- a panaszkezelési problémák;
- és a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendeletek megsértése.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár elmondta, hogy a nagyobb összegű bírságok általában ismételt vagy életveszélyt okozó szabálysértések esetén jellemzők.
Az éves bírságmennyiség közel negyedét a légiutasok jogainak megsértése miatt kiszabott bírságok tették ki. Egy megbüntetett légitársaság járata közel négy órát késett, ennek ellenére nem tájékoztatta utasait. Másoknál a koronavírus miatti járattörlések után elmaradt a jegyárak 7 napon belüli visszatérítése, a folyamat gyakran 60 napig vagy tovább tartott. A légitársaságokra összesen több mint 239 millió forint bírságot szabtak ki.
Emellett egy dohánytermék-gyártót 130 millió forintra büntettek mentolos cigik gyártásáért, míg a szavatossági és jótállási előírások megszegésére összesen 51 millió forint bírságot szabott ki a hatóság.