Magyarországnak végre van tengeri kikötője, ráadásul Olaszországban
2021. január 30. – 11:55
frissítve
2019 júliusában derült ki, hogy Magyarország kikötőt vesz az olaszországi Triesztben, az állami átvétel egészen 2020 végéig el is tartott, ám egy ideig még így sem használható a terület. Nemigen lehetett hallani egyébként a tulajdonszerzésről, a Hvg.hu is csak azután értesült róla, hogy rákérdeztek, és a külgazdasági és külügyminisztérium megerősítette a tulajdonszerzés lezárását.
A koncessziót birtokló Aquila nevű olasz cég december 17-én került a kikötői projektre alapított Adria Port állami zrt. 100 százalékos tulajdonába, emellett pedig ezen a napon az az Adria Port tőkéjét 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelte meg a tulajdonosi jogot birtokló külügy.
A Hvg.hu cikke szerint akárcsak oly sok más tétel mellett a tőkeemelésre is a koronavírus-járvány miatt létrehozott gazdaságvédelmi alapból futotta: innen csoportosítottak át 5,4 milliárd forintot (15 millió eurót) erre a célra. Az Adria Portnak négy alkalmazottja van, egyikük a vezérigazgató, az ő fizetését is megemelték bruttó 1,5 millió forintról 1,9 millió forintra.
A kikötőben jelenleg még sok a munka, korábban olajfinomító működött rajta, így mielőtt kikötőt és logisztikai központot alakítanának ki, előbb kármentesíteni kell a 300 méteres partszakaszt, sőt, az olasz sajtó szerint ezek előtt még egy örökségvédelmi eljárást is le kell folytani. A külügy szerint a területen átfolyó patak miatt van szükség egy közigazgatási eljárásra, de ez nem akadályoz semmit, ugyanakkor azt elismerték, hogy a terület fejlesztéséről még meg kell állapodniuk az olasz hatóságokkal.
Az olasz sajtó szerint a külügyminisztérium a közös uniós helyreállítási alap forrásait is felhasználná a terület rendezéséhez, ami annak fényében, hogy azt Orbán Viktor a jogállamisági feltételek miatt hosszabban szabotálta, különösen pikánsnak tűnik így elsőre. A külügyminisztérium a Hvg.hu megkeresésére azt válaszolta, nem zárják ki, hogy valóban igénybe vennének az alapból, de még vizsgálják a finanszírozási formákat.