Kevesebb a büntetés, nőtt a rekordpótdíj – így blicceltek a budapestiek 2020-ban

2021. január 14. – 12:02

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Noha a járványhelyzet és a többek számára díjmentessé tett tömegközlekedés 2020-ban és biztosan 2021-ben is befolyásolja az adatokat, a BKK összefoglalta, hogyan alakult tavaly a bliccelési statisztika. Azt írják, 2015 óta folyamatosan csökken azoknak a száma, akiket pótdíjazni kell, aminek oka valószínűleg az is, hogy a BKK néhány éve szigorúbban lép fel a bliccelőkkel szemben, hatékonyabbá tette a jegyellenőrzést és a pótdíjazási eljárásokat is, valamint „2019-ben több száz új munkavállaló felvételével kultúraváltást hajtott végre az ellenőrzési folyamatokban, ezek a változások pedig visszaköszönnek az utasok hozzáállásában is”.

De nézzük, mit jelent ez a számokban:

  • 2020-ban 133 ezer utast büntettek meg, ami az öt évvel ezelőtti adat egyharmada. 2015-ben még 364 ezer büntetést osztottak ki.
  • 2015 óta közel duplájára. 49 ezerről 88 ezerre nőtt azok száma, akik a helyszínen rendezik inkább a büntetést, ami így a felére (8000 forintra) mérséklődik. A növekvő tendencia 2020-ban megállt, a BKK szerint ez az utasszám visszaesése miatt van így, amit a járvány hozott magával.
  • Negatív rekord is van: 2020-ban újra nőtt a ténylegesen teljesített pótdíjbefizetések összege. A jogi eljárások után a legnagyobb, egyösszegű befizetés 2 797 400 forint volt, ami 14 végrehajtási eljárásból, 65 pótdíjazási eset alapján érkezett be. De szedtek be így 1, 8 millió és 1,5 millió forintot is.

A BKK azt írja, hogy évente több tízezer fizetési meghagyást és végrehajtási eljárást indítanak azokkal szemben, akik jegy és bérlet nélkül veszik igénybe a közösségi közlekedési szolgáltatásokat. 2015 és 2020 között a BKK már több mint 200 ezer fizetési meghagyást és több mint 146 ezer végrehajtási eljárást kezdeményezett. A jegyellenőrzést már nem külső vállalkozón keresztül, hanem saját munkavállalókkal intézik minden esetben, akikről azt írják, hogy a kollégák udvariasak, segítőkészek, és segíteni is tudnak, így az utasok is nagyobb bizalommal vannak feléjük. Előny a kiválasztásnál az is, ha a magyar mellett valamely idegen nyelven is tudnak beszélni.