Harmadik éve kapja a büntetéseket Hollandiából a húsz éve eladott autójára
2021. január 13. – 10:43
frissítve
Furcsa történettel kereste meg a Telexet egy olvasónk. 2018-ban kapott először fizetési felszólítást a Holland Központi Behajtó Ügynökségtől, amiért a kocsijával gyorsan hajtott Hollandiában. Sándor, aki húsz éve eladta a kocsiját, és tudta, hogy nem lehet ő a gyorshajtó, azt hitte, csak át akarják verni.
Aztán meglepődött, amikor a magyar rendőrség szólította fel arra, hogy fizessen.
Amikor 2018-ban felszólításokkal kezdte bombázni a holland ügynökség, először azt gondolta, nem is kell foglalkozni ezekkel a levelekkel, hiszen annyira abszurdnak tűntek. Hidegen hagyták a felszólító levelek, mert azt hitte, hogy a semmilyen módon nem hitelesített CJIB-s leveleket csalók küldhették, akik így akartak némi pénzhez jutni. Nem is kevéshez, mert a bírság több száz euróra rúgott.
Csakhogy időközben az Országos Rendőr-főkapitányság is kipostázott neki egy határozatot. Ennek a lényege: a nemzetközi jogsegélyegyezmény alapján az ORFK átvette a hollandiai szabálysértési ügyet, és jelezte neki, hogy szabálysértést követett el, ezért fizetnie kell.
Az ORFK továbbította a határozatot a férfi lakóhelye szerinti illetékes kormányhivatalhoz. A kormányhivatal pedig megküldte a szabálysértési bírság befizetéséről szóló felszólítást. Innentől kezdett kevésbé vicces lenni a dolog – mondta a Telexnek Sándor, akinek esze ágában sem volt befizetni a bírságot. Merthogy egészen biztos volt abban: nem csinált semmi rosszat.
De akkor miért kapott büntetést?
A CJIB a gyorshajtó autó rendszáma alapján jutott el a budapesti férfihoz. Igen ám, de ő még 1999-ben eladta az akkor tízéves autóját, ami egy BMW324d típusú kocsi volt. Tehát az az autó mostanában lehet úgy harmincéves. A húsz évvel ezelőtt írt adásvételi szerződés már nincs is meg.
Olvasónk ezután egy kisebbfajta nyomozást végzett, egy holland barátja segítségével például kikérte a bírsághoz csatolt képeket. Ez alapján kiderült, hogy a gyorshajtást nem a valaha az ő tulajdonában lévő BMW324d kocsival, hanem minden bizonnyal a Hágai Nemzetközi Bíróság flottájában lévő Lexus I300-assal követték el.
És azért őt büntették meg, mert a két kocsi rendszáma egyezik: ugyanaz a három betű és három szám.
Az ominózus rendszám a holland gépjármű-nyilvántartásban nem szerepel, feltehetően azért, mert diplomáciai mentességet élvez. Sándor természetesen felvette a kapcsolatot a CJIB-vel – amellyel emailben nem lehet kommunikálni –, és amikor Facebookon sikerült velük beszélni, nem a megoldást sikerült megtalálni, hanem újabb meglepetés jött:
kiderült, hogy hirtelen további három gyorshajtása lett, például 2018 karácsonyának másnapjáról és szilveszterről.
„Ami leginkább felháborított, hogy a 21. században egy állítólag nálunk sokkal fejlettebb ország hatóságával csak tértivevényes postai levélben lehet hiteles módon kommunikálni, és annak ellenére, hogy a magyar hatóságtól a tulajdonomban lévő gépjárműre vonatkozóan egyértelműen megállapítható, hogy nem lehet azonos a fényképen lévő autóval, a hollandok nem vették a fáradságot, hogy ezt ellenőrizzék, inkább »bepróbálkoztak« hogy valakitől behajtsák a szabálysértési bírságot” – mondta.
Olvasónk egyébként 2018 végén a holland behajtási hatóság egyik nagyon segítőkész munkatársával vette fel a kapcsolatot, akivel cseten és telefonon is többször egyeztetett. Jelezte neki, hogy az autót eladta, szeretné tisztázni, hogy nem lehetett ő a gyorshajtó. Amikor megkapta a fotót a gyorshajtásról, akkor az alapján megmutatta, hogy eleve nem is lehetne az az autó, hiszen a képen egy más típusú kocsi szerepel. Emellett kérte, hogy nézzék meg a holland nyilvántartásban azt a rendszámot.
Ezután 2019 januárjában azt írták neki, van egy jó hírük: a büntetéseket törlik a rendszerből, azt nem kell befizetnie. Olvasónk megköszönte, és válaszában azt írta, várja a hivatalos papírt is a bírságok eltörléséről, illetve megírta nekik, hogy ő azóta kiderítette, egy diplomataautóról lesz szó. Ezt megköszönték.
A húsz éve eladott autó 2014 óta nincs is forgalomban
Februárban ismét jelentkezett a holland kollégánál, amire válaszul közölték vele:
igen, megkapta az előző büntetések nullázását, de mellé kapott két újabb büntetést.
Amikor újra beszéltek, azt a választ kapta, hogy sajnos annyira automatikus a rendszerük, hogy a rendszámtábla alapján automatikusan küldi neki a levelet, és nem is ígérik, hogy nem fog előfordulni legközelebb.
Az újabb büntetésekkel újra ugyanúgy végig kellene járnia azt az utat, mint az előzőkkel: hivatalosan jelezni hogy az nem az ő büntetése. De emellett újabb ígéret érkezett, hogy a központi rendszerben valahogy rögzítik, hogy ez az autó nem hozzá tartozik.
Ezzel párhuzamosan Magyarországon is volt egy nagyobb köre Sándornak. Felvette a kapcsolatot az ORFK-val, amellyel minden büntetésnél jelezte, hogy az ellen fellebbez, hiszen nem hozzá tartozik. Azt mondták neki, nyilatkozzon hivatalosan arról, hogy az autót eladta. Ezzel a kormányhivatalnál kellett jelentkeznie, hogy bejelentése alapján hivatalosan is levegyék nevéről az autót.
A büntetésekkel kapcsolatban végül minden fellebbezés és levelezés után megkapta a hivatalos határozatot az ORFK-tól is: semmisnek tekintik, mégsem kell befizetnie azokat.
Ha az ember most megnézi azt a rendszámot a Jármű Szolgáltatási Platformban, amely a magyar gépjármű-nyilvántartás adataira épül, azt láthatja, hogy olvasónk korábbi BMW-je 2014 áprilisa óta ideiglenesen ki is van vonva a forgalomból.
2020 a klasszikus formáját hozta
És elérkeztünk 2020-ba. Azt hiszem, senkinek nem kell bemutatni ezt az évet, ahogy olvasónknak sem:
újabb levél érkezett a holland szervezettől, hogy fizessen büntetést gyorshajtásért.
Természetesen ugyanaz a rendszám, ugyanaz az autó; ami nem az övé.
Itt tartunk most. A legutolsó büntetését – ami persze nem az ő büntetése – idén január elején kellett volna befizetnie (különben először 50, majd 100%-kal növelik annak összegét). Újra felvette a kapcsolatot a holland szervezettel, a szokásos módon, Facebookon. Valószínűleg kezdődik a fenti kör újra.
Ez a holland büntetéses dolog egyébként előkerült már korábban is néhány cikkben. Pár éve az RTL Klub készített riportot egy pápakovácsi nővel, aki szintén ugyanattól a holland hatóságtól kapott leveleket, miközben autójukkal sosem jártak külföldön, és a fotón nem is olyan típusú autó szerepelt. A csatorna által megkérdezett szakértő azt mondta, a gond abból adódik, hogy a holland hatóság névhez és nem autóhoz köti rendszerében a rendszámokat.
A Veol.hu-nak az ORFK azt írta, hogy vannak átverések: a holland igazságügyi minisztérium például éppen ezen a CJIB-oldalon írta figyelmeztetést közleményben, hogy a nevükben küldenek büntetéseket. De ugyanilyen esetről írt 2017-ben a Zaol.hu és 2020 nyarán a Beol.hu is.