A turisztikai ügynökséghez került a Budaörsi Repülőtér is
2020. december 28. – 12:07
A Bálna után az egyik legnagyobb kapacitású magyar légikikötőt is bekebelezte a kormányzati szervezet.
A Bálnát és a Budaörsi Repülőteret is megkapta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) még egy december 22-i kormányhatározat alapján. Az aznap esti Magyar Közlönyben megjelent határozatok alapján ugyanis a Bálna Budapest Kereskedelmi és Kulturális Központ és a Budaörsi Repülőtér vagyonkezelője is december 23-ától a Magyar Turisztikai Ügynökség. A vagyonkezelés jellege: „beruházó és fenntartó”, előbbi részletei azonban egyelőre egyik esetben sem ismertek.
A budaörsi légikikötő eddig is a magyar állam tulajdonában volt, csak az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től most, a jelenlegi bérlőjével együtt átkerült az MTÜ-höz, amely a vagyonelemet, azaz a 83 hektáros ingatlant ingyen kapta meg, és jogosult bárminemű – tehát nem csupán közcélú – továbbhasznosítására is.
Hogy mik az MTÜ tervei a Budaörsi Repülőtérrel, egyelőre nem tudni. Amint a kormányzati szervezet válaszol idevágó kérdésünkre, frissítjük cikkünket.
Az biztos, hogy mindkét turisztikai helyszínsokszor szerepelt már a hírekben. A repülőtér esetében 2019-ben kavart port, hogy jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező cég vette át a tönkrement Magyar Repülő Szövetségtől az üzemeltetést, méghozzá határozatlan időre. A szövetség polémiája egészen a 2010-es kormányváltásig nyúlt vissza, a repülőtér tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) ekkor állított ugyanis ki egy több mint 30 millió forintos számlát a szövetség Dagály utcai székházának használatáról és a repülőtér üzemeltetéséről.
A hatalmas összeg régóta halmozódó nemfizetés eredménye volt. Az MRSZ még 2002-ben kötött szerződést az állammal, eszerint vállalta, hogy havi 300 ezer forintot fizet, cserébe szerette volna elérni, hogy azt a pénzt, amit a reptérre fordít, leírhassa a bérleti díjból. Ez azonban végül nem került be a megállapodásba, így a vagyonkezelő az addig meg nem fizetett bérleti díjakat követelte. Emiatt indult egy per, amelynek a végeredménye az lett, hogy 2017-ben az MRSZ elveszítette a repülőtér üzemeltetési jogát. A hvg.hu cikksorozatban mutatta be, hogy a szövetségnek 2017. augusztus végéig hogyan kellett elhagynia az évtizedekig üzemeltetett repülőteret, és a működtetést hogyan vette át az a cég, amelyik ugyanazok tulajdonában van, mint a Rogán Antalék és Habony Árpád helikopteres útjait is intéző Fly-Coop. A vagyonkezelő akkor azt ígérte, ez csak átmeneti állapot, a végleges üzemeltetésre pályázatot fog kiírni. Ám ez nem történt meg, így a Fly-Coop erre alapított cége, az Aeroglobe Kft. marad a légikikötő üzemeltetője. A vállalkozás tulajdonosa Jakab Ernő és fia, Jakab Tamás, a tönkrement Magyar Repülő Szövetség helyét és szerepét eközben a Repülő és Légisport Szövetség (RLSZ) vette át, amelynek vezetője a Miniszterelnökség Közszolgálatért Felelős Államtitkára, Tuzson Bence testvére, Tuzson Gergely.
Eközben a Bálna sorsa sem volt hullámoktól mentes. A kormány 2017-ben úgy döntött, megveszi a Bálna épületét a fővárosi önkormányzattól a MTÜ-nek, de az épület végül csak 2019-ben cserélt gazdát, és az eladást Karácsony Gergely főpolgármester több üggyel együtt ki akarja vizsgálni. A Bálna korábban is okozott fejfájást a fővárosnak, hiszen a budapesti önkormányzatnak 2014-ig pereskednie is kellett a kivitelezővel.
Hogy az MTÜ égisze alatt végül mi a terv, egyelőre szintén nem teljesen világos, ősszel ugyanakkor a szervezet vezérigazgatója, Guller Zoltán még ősszel arról beszélt egy podcastban, hogy a turisztikai ügynökség leporolt egy korábbi tervet, amely szerint a Bálna a szállodahajók fogadóállomása lehetne. Az MTÜ elképzelése szerint a Bálna úgy szolgálná ki a szállodahajókat, mint egy repülőtér, hiszen ez lesz az érkezés és az indulás központja is. Emellett állandó kiállítás, konferenciaközpont, gasztronómiai élménypont és 24 órás információs pont is lesz az épületben.
A Telex legfrissebb híreiért kattintson ide>>>
A Telex legfrissebb koronavírussal kapcsolatos híreiért kattintson ide>>>