Megújítják a Mol Bubit, a BKK bérletes utasai kedvezményeket kaphatnak
2020. november 14. – 09:04
frissítve
Nem hosszabbítja meg a november 29-én lejáró szerződést a Mol Bubi jelenlegi üzemeltetőjével, és közbeszerzést írt ki a közösségi kerékpárrendszer megújítására a BKK. A vállalat közleménye szerint a 2014 óta elérhető közbringarendszer hat év után alapjaiban újul meg, mivel mind a felhasználói igények, mind a technológiai lehetőségek megváltoztak az elmúlt években. Az új Mol Bubi 2021 tavaszától lesz elérhető, és egyebek mellett
- könnyebb tekerhetőséget, azaz defekttűrő, fújt gumikat,
- könnyebb, új kerékpárokat,
- rugalmas tarifarendszert, kedvezményeket a BKK bérleteseinek,
- felhasználóbarát, új applikációt,
is ígérnek. Elektromos biciliket ugyanakkor nem, mert azt nemcsak megvenni, de fenntartani is drága.
Azt írják, hogy az üzemeltetési modell is megváltozik, így jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása. A BKK lízingszerződés keretében bérelné az eszközöket a leendő szolgáltatótól a következő 5 évben, így nem kellene megvásárolnia a bicikliket. A logisztikáért és a karbantartásért is ez a társaság felel majd.
A Bubi tehát november 29. után, tavaszig leáll. A közlemény szerint azok, akik már nem tudják a meglévő bérletüket teljes mértékben kihasználni, kompenzációban részesülnek. Erről a közlekedési társaság később ad tájékoztatást.
A Mol Bubi 2014-es indulása óta a 2071 darab biciklivel összesen kb. 3 milliószor utaztak, jellemzően 8 percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel összesen kb. 6 millió kilométer utat tettek meg, ezért kb. 1 millió kilogramm kibocsátott széndioxidtól óvták meg Budapestet.
Vitézy Dávid a leállással kapcsolatban korábban a Facebook-oldalán azt írta, hogy azt nem lenne szabad hagyni. Szerinte a BKK a közösségi kerékpárrendszer nem megújítja, hanem visszafejleszti. „A Bubi visszafejlesztéséről szóló döntése rövidlátó hozzáállást tükröz és szembemegy a városvezetés klímavédelemmel és fenntartható közlekedéspolitikával kapcsolatban megfogalmazott célkitűzéseivel”.
A leállást bírálta a Magyar Kerékpárosklub is. Ők – szintén a Facebookon – azt írták, hogy „ez nem csak rossz reklám a szolgáltatásnak, hanem eggyel kevesebb lehetőség kerékpárral elkerülni a koronavírust”. És Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő szerint sem a koronavírus-járvány idején a legidőszerűbb parkolópályára tenni a Mol Bubit, még akkor sem, ha annak megújítása szükségszerű.