2024. március 20. – 18:14
Erdély Mátyás a Saul fia operatőreként lett igazán ismert a nemzetközi filmes világban, azzal a filmmel több rangos szakmai díjat is elnyert, az utóbbi években pedig már olyan színészekkel forgatott külföldön, mint Saoirse Ronan, Paul Mescal, Jeremy Allen White, Zac Efron vagy Jude Law.
Interjúnk apropóját a magyar mozikba a héten megérkező Vaskarom (The Iron Claw) című film adta, amelyen Erdély A fészek (The Nest) után ismét Sean Durkin rendezővel dolgozott együtt. A Vaskarom a tragikus sorsú Von Erich pankrátor-dinasztia történetét meséli el. A családot annyi súlyos veszteség érte az ötvenes évektől kezdve, hogy elterjedt az a legenda, hogy valamilyen átok sújtja a Von Ericheket.
Erdély szerint a filmet és a benne szereplő meccsjeleneteket is direkt úgy forgatták, hogy megmutassák a felszínen teljesen megrendezettnek tűnő sportág koszosságát, tökéletlenségét és fizikalitását. Közben viszont fontos célja volt az alkotóknak az is, hogy a pankráció világának hiteles bemutatásán túl a film a Von Erich család tagjainak drámájára fókuszáljon.
„Ez a film nem a pankrációról, hanem a gyereknevelés végtelenül sok buktatójáról szól”
– jellemezte a filmet az operatőr.
Erdély elmesélte azt is, hogy a filmben minden színész maximálisan odatette magát, az egyik főszerepet alakító Zac Efron például hónapokat készült a szerepre. A David Fincher filmjeiből ismert színész, a Vaskaromban az apát alakító Holt McCallany pedig minden egyes szereplése előtt hosszan elbeszélgetett a rendezővel, hogy minél jobb jelenet szülessen.
A Vaskarom előtt Erdély Ausztráliában, egy különleges, lápos helyszínen forgatott egy sci-fibe bújtatott párkapcsolati drámát, az Amazon Prime-on elérhető Foe-t, amelyben Saoirse Ronan és Paul Mescal a két főszereplő. A Foe Greig Fraseren, a Dűne vagy a Batman Oscar-díjas operatőrén keresztül jutott el Erdélyhez, Fraser ugyanis maga helyett ajánlotta őt operatőrnek a projektbe.
Erdély az adásban a film vegyes fogadtatására, a rossz kritikákra reagálva megosztotta, hogy már a forgatás előtt felmerültek benne olyan, a dramaturgiát, megvalósítást érintő kérdések, amikre a rendező, Garth Davis nem tudott megnyugtató választ adni neki. „Azért az rossz, amikor a benned felmerülő kérdések ugyanúgy előjönnek három hónappal később a forgatáson, csak ott már a színészek teszik fel ugyanazokat” – mondta a forgatásról Erdély, aki azonban hozzátette, hogy ettől a színészek és a stáb alázatos hozzáállása nem változott.
„Ezek a színészek tudják, hogy egy film az örökkévalóságnak készül, és ezért csak ezer százalékkal dolgoznak. Ezért ennyire sikeresek, mert minden egyes képkockán a maximumot nyújtják még akkor is, ha adott esetben nem értenek egyet a rendezővel.
A filmkészítés nem demokratikus rendszer, lehet kételkedni a rendező döntéseiben, de azért vagyunk ott a forgatáson, hogy a rendező víziója megvalósuljon.”
Erdély Mátyás a Saul fia és a Napszállta után hamarosan újra Nemes Jeles Lászlóval dolgozik, Az árva című filmet már nyáron forgatják. A rendezővel különleges munkakapcsolata van az operatőrnek, már a forgatókönyv írásának korai szakaszában szinte soronként beszélik át a jeleneteket. „Ez egy nagyon bizalmi viszony, és konfliktusokkal teli munkafolyamat, mivel én is sokszor sarkosan fogalmazok, ha kikéri a véleményemet. De mindent azért mondok ilyenkor, mert nagyon hiszek a filmben. Ilyen viszonyom más rendezővel nincs, ez elég ritka.”
A magyar filmgyártás jelenlegi helyzete is szóba kerül az adásban, hiszen az Erdély Mátyással együtt induló rendezők közül a legtöbben (például Hajdu Szabolcs, Pálfi György, Mundruczó Kornél vagy Török Ferenc) jellemzően állami támogatás nélkül vagy nem itthon forgatnak filmeket. Erdély szerint rendkívül dühítő ez a helyzet, hiszen rengeteg itthon elmesélhető történetet vihettek volna még filmre az említett rendezők.
Erdély elkeserítőnek tartja azt is, hogy a fiatalabb generációnak nehezen tud tanácsot adni, hiszen nekik már alig van lehetőségük a filmkészítésre, tapasztalatszerzésre. Az elsőfilmeseknek lehetőséget adó, tavaly furcsán elkaszált Inkubátor Program az operatőr szerint csodás lehetőség volt, még ha az ott készülő alkotások költségvetése szerénynek is számított.
„Hihetetlen minőségű alkotások is születtek ott, és az a jó, hogy itt lehetőség volt nem hihetetlen minőségű alkotások készítésére is. Mert olyan nincs, hogy csak remekművek készülnek. Alkossanak, és abból a sok alkotásból lesz egy-kettő, ami remekmű lesz. Ha meg elhasal egy film, akkor elhasal, abból tanul az alkotó, aztán vagy nem csinál több filmet vagy jobbat csinál legközelebb” – fejtette ki Erdély a véleményét a fiatal filmesek támogatásáról.
Az adásban szóba kerül még:
- Mi alapján vállal el egy projektet Erdély?
- Miért hasonlít egy házasságra egy operatőr-rendező viszony, és miért traumaszerű élmény, ha a közös munka nem folytatódik?
- Miért érdemes az Instagramon követni a többi operatőr munkáját?
- Miért nem vállal sorozatot?
- Miért fontos Roger Deakins gondolata arról, hogy a jó operatőri munka láthatatlan?
- Mikor szólhat egy színészhez egy operatőr, és ez milyen pluszt adhat egy filmnek?
- A The Nest forgatásán miért nem kellett szinte egymáshoz sem szólniuk Sean Durkin rendezővel?
- Erdély többek között Foals-, Arctic Monkeys-, és The Weeknd-klipet is forgatott, de egy ideje nem talált olyan alkotót, akivel újra ebben a műfajban dolgozna.
- Hogyan váltja meg az alkotói szabadságát azzal, hogy reklámokat is vállal?
- Az SZFE kivéreztetése után alakított új operatőri szervezet, a HCA céljairól.
- Miért volt élete legnehezebb munkája Delta?
- Miért ódzkodik a trendektől a munkájában?
- Milyen volt a közös munka az A24 stúdióval?
Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After+ legújabb adásában.