Akinek jobban áll a hegedű, mint a fegyver

2024. március 3. – 10:19

Akinek jobban áll a hegedű, mint a fegyver
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

2022. június 16. csütörtök este. A Gólyába igyekeztem, hogy végre megnézzem Pogány Indulót, akinek egy hónappal azelőtti központos fellépésére késve érkeztem meg. Emiatt már nem is fértem be, annyira tömve volt deszkásokkal a pince, akik utána azon versenyeztek a Madách téren, hogy ki adja be szebben a kickflipet.

Az akkor még a 17-et sem karcoló Pogány a Központban, majd az emlegetett gólyás bulin is rögtön telt házat csinált, a többi pedig azóta szinte történelem: egy fullasztó, színpad mögé hányós, tömegbe szaltózós toldis koncert után telt házas Akvárium és Barba Negra-nagyszínpad, Gyárkert és Beton.Hofival közös Plázs követték egymást. Tavaly ősztől pedig elindult a következetes felkészülés Pogány Induló március 2-án tartott MVM Dome-os nagykoncertjére, ami karrierjének messze legnagyobb mérföldköve, úgy, hogy alig két év telt el a Zártosztály című, mindent felforgató számának megjelenése óta.

Kimaradt tehát minden nagyobb magyar zenész és zenekar már-már kötelezőnek vett köre, avagy a Budapest Park-os nagykoncert kipipálása. A most 18 éves Szirmai Marcell rögtön arénázni ment, emiatt a kezdetek óta ott lebegett a kérdés a levegőben, hogy vajon elbír-e ez a produkció a 20 ezer embert befogadni képes Dome-mal, ahol idén áprilisban többek között Beton.Hofi és a Carson Coma váltják majd egymást.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

A klubszínteret fenekestül felforgató nagy arénahullám korszakában ha valakinél, Pogány Indulónál szinte magától értetődő döntésnek tűnt a Dome meglépése Park nélkül. Végül pont egy budapestparknyi embertömeg gyűlt össze a küzdőtéren, köztük Megáll az Idő-pólóban rohangáló tinikkel, apukákkal és anyukákkal (akik kiskorú gyerekeiket is hozták), és csillogó szemű ötvenesekkel, akik a Kriminal Beats-féle aranykor óta vártak erre a hiphopreneszánszra. Azt azonban talán ők sem gondolták, hogy ezt egy náluk 30 évvel fiatalabb tehetség hozza majd el, akin bár néha kifogott az aréna, legalább méltó módon tesztelte le, milyen magasságai és mélységei lehetnek egy ekkora kaliberű koncertnek.

Valóra vált álmok

A rajongók már kora délután elkezdtek gyülekezni a Dome előtt, hogy bebiztosítsák maguknak a legjobb helyeket. Este hét után a hármas metrót is ellepték a rajongók, akik közül néhányan az aluljáróban a hetek óta YouTube Felkapottban trónoló Úgy hiszem szövegét rappelték, és mind célirányosan a helyszín felé meneteltek. Majd ahogy nyolc óra lett, együtt kiabálták a nevét tízezer emberrel, míg a harmincasok a pultnál nagy egyetértésben koccintottak egy utolsót: „Pogány Indulóra!”

20:15-kor lekapcsolódtak a villanyok, és teli torokból folytatódott a kántálás, az ASAN kiadós és Pogány útját igazgató, hazai hiphopkörökben jól ismert mentor, Zomblaze pedig scratchelve melegített, majd feltűnt a kórus és a zenekar is. A teret körbeszelő kijelzőt telepi panelek vörösen villódzó ablakai lepték el, aztán nagy vásznon néztük végig a rövid, előre leforgatott jelenetet, amelyben a rapper egy olyan dohányboltban próbált – sikertelenül – feltankolni az estére, ahol Beton.Hofi volt az eladó. Végül ez volt, ami összekötötte a libabőröztető bevonulást: Pogány Indulónak nem adták ki a cigit és a piát, ezért magát felszívva berúgta a színpad bal szélére felhúzott 0–24-es Nemzeti Dohánybolt-díszlet ajtaját, és Szeged feliratos fehér pólóban kirohant a tömeg elé:

kis magyar valóság egy nagy színpadon.

„Egy álmom válik valóra veletek” – mondta az első dal után Pogány, aki látszólag maga is meglepődött a tömeg erején és reakcióin. „A backstage-ben elgondolkodtam, és elsírtam magamat. Értetek bármit, bazmeg” – összegezte az elmúlt egy évét, majd hálálkodva hozzátette, hogy mindenkivel beszélne egy kicsit, ha tehetné, és biztos ami biztos, rákérdezett: „És, szívtatok ma már rendesen?”

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Az MVM Dome-os koncert a februárban megjelent Vagy mindent, vagy semmit című lemez bemutatójaként is szolgált, mégis egy arról lekerült dal szerepelt az első számok között. A Török hegedű nagyon erős zenekari aláfestéssel szólalt meg, majd rögtön a kezdeti etapban Pogány egy szívmelengető monológ keretein belül felkonferálta kollégiumi bajtársát, producerét (Gettó Csirke, Zártosztály) és budapesti lakó- illetve alkotótársát, a hódmezővásárhelyi Ótvar Pestist (OP), akivel közösen vágtak bele a zenélésbe évekkel ezelőtt. Az After által a tavalyi év legjobb feltörekvőjének választott OP jelenléte és flow-ja szinte végig stabil volt, a rapper magabiztosan kezelte a helyzetet. Lenyűgöző fejlődés két év alatt: 2022 nyarán még mint bizonytalan zöldfülű tűnt fel a Gólyában, most pedig Pogány Induló második hangjaként szólalt meg a koncerten, és szinte hiba nélkül hozott le minden egyes dalt.

Raprezent

A színes vendégelőadókból összeálló lineupot már jóval a koncert előtt bejelentették, ehhez hűen Pogány Induló és OP mellett fellépett Ekhoe, VZS, Hibrid és a Parno Graszt is, Beton.Hofi pedig a cappellában rappelte el a Rizikó című számban szereplő részüket Pogánnyal. Így az este egyik fontos részét ezek a közreműködők adták, akik egy-egy saját dalt is előadtak a közreműködések mellett (lásd: Forog a világ, Trónfosztó, Bro-Whoo), ezzel pedig felemás hatást értek el.

A mester és padavanja jellegű legendás pillanat volt például, amikor Marci kitolta a színpadra az agyvérzése miatt fél lábára lebénult és kerekesszékbe kényszerült veteránt, Hibridet, aki már egyre jobb állapotban van, és fel is tudott állni rappelni. Az események gördülékeny folyását mégis megtörték az apró intermezzók, döcögősen ment például az átállás és VZS felkonferálása (jó, a Trónfosztónál talán hangosabb volt a tömeg, mint addig bármikor), a Parno Graszt előkészületei pedig szintén megakasztották az addigi organikus menetet.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

A Parno Graszttal közös Székelykapu (ami a februárban megjelent második lemez egyik csúcspontja) például nem ütött akkorát, amekkora potenciál van benne, hiába volt abszolút ikonikus húzás a rap- és a cigányzene elegáns házasítása egy ekkora színpadon.

Mint Pogány elmesélte, a Parno Graszt frontembere, Oláh József volt az, aki kihozta a kezdetben említett letargiából, amit egy házi pálinkával orvosoltak. Ebből aztán a színpadon is lehúzott egy pohárkával. Ezen a ponton tűnt úgy, hogy ez egy ideje nem Pogány Induló koncertje, sokkal inkább egy baráti fesztivál, ahol ő a műsorvezető. Az már a lineup bejelentésénél világos volt, hogy a nagyok előtti tisztelgés kimondott célja is a koncertnek. Ez nemes és érett gesztus volt tőle, a sok kitekintés miatt viszont meg-megakadt a dinamika a koncerten.

Fegyver helyett hegedűt

Az első órában még megtörtént, amit talán mind láttunk jönni: előkerült Pogány Induló hegedűje, a rapper ezen játszotta fel a rá irányított reflektorfényben állva a Tropicalli intróját. Kétségkívül tetőpont volt, amikor emelt fővel magasba emelte a hangszert, merthogy a vátesszé emelkedő Pogányhoz két fegyver illik igazán: a hegedű és a toll, nem pedig a légpisztoly az Afrobeat klipjéből.

És ha már Afrobeat, a mindenki által várt dal szépen eladta önmagát, több mint tízezer ember lépegetett és légbokszolt átszellemülve rá, a színpadon pedig Ótvar Pestis és Beton.Hofi is ünnepelt. Ezen felül a Gyönyör is elhozta a gyönyört: Pogány zakót és fehér inget húzott magára a színpad széli trafikban, és ebben adta elő a korai, manifesztószerű slágerét. Mint egy keresztapa, aki 18 évesen rögtön a család feje lett.

Ezt a hatást tetézte a zenekar belépése jókor, jó időközönként. „Zomblaze a show előtt négy héttel hívott fel, hogy lenne-e időm és kedvem segíteni összerakni az élő zenekart. Pont akkor mentünk európai turnéra a Jazzboisszal, szóval rögtön kiesett két hét, így maradt két hetünk a felkészülésre” – mesélte a zenekar összeállításának körülményeiről Molnár Bencze, a Jazzbois billentyűse, aki amellett, hogy az MVM Dome-ban zongorán kísérte Pogány Indulót (például az Úgy hiszem és a 12 + 1 alatt), a zenekar felállításáért is felelt.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Bár néha úgy érződött, hogy kevés szerep jut nekik, a zenekar tagjai plusz lelket leheltek az élő show-ba. A koncert nagy pozitívuma volt, hogy akárhol is álltál a küzdőtéren, az akusztika mindenhol működött. Ez Molnár szerint annak köszönhető, hogy Danka „HD” László és Somodi Ádám segítségével egy dedikált hangmérnöki szekció is összeállt, akik sikerre vitték a zenekar technikai elképzeléseit, a produkció miattuk (is) szólalhatott meg ennyire erősen.

Magasrepülés és katarzismentes búcsú

Pogány a közel kétórás show második felére érthető módon elfáradt, és a hangja is egyre inkább kezdett elmenni, így egyre kevesebbet kommunikált. Cserébe serényen dobálta be az ásványvizeket a dehidratált közönségnek, akik rendre szédületes, körbe-körbefolyó, majd összetorlódó dupla pogóköröket nyitottak középen. A felelősségteljes tömeg kémiája egyébként végig a helyén volt, és nem csak a rapperrel rezonáltak kivételes érzékenységgel: amikor az elején rosszul lett egy lány, időben szóltak a biztonságiaknak, majd egy emberként szétváltak, hogy a valtonosok ki tudják emelni a fiatalt, és tapssal köszönték meg a szekusok közbenjárását.

Bravúros zárlatnak bizonyult még Khaze szerepeltetése is, ő Hibridhez hasonlóan szintén filmbeillően vonult be. A másfél éves börtönbüntetését letöltő On The Low-tag a napokban szabadult, március 2-án adott életjelet magáról először a közösségi médiában. Khaze hivatalosan Pogány Induló koncertjén rappelt először élőben a rendőrségi ügye óta, ennél pedig aligha lehetett volna jobb alkalmat találni a visszatérésre.

Az ehhez hasonló nagyívű húzásokkal teletűzdelt esemény dramaturgiája ott hasalt el, hogy ezelőtt Pogány már kétszer is lesétált a színpadról. A fel-le járkálás és a Gettó Csirkével megtoldott, mégis késleltetett finálé végül azt eredményezte, hogy a tömeg már idő előtt megélte a katarzist, és végül kicsit magukra lettek hagyva. Itt elfért volna a Khaze-zel közös Valami más helyett az Afrobeat, amit jóval korábban sütöttek el, pedig tökéletes ünnepi kilépő lehetett volna.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Pogány Induló magasra szállt, de egy ponton eltűnt a levegőben, és nem tért vissza az égből. Koncertje mégis magyar hiphoptörténeti pillanat, illetve látlelet a korról, amiben pofátlanul fiatal magyar rapperek ki-be járnak a fogdából, és alig nagykorúként átvették az irányítást a zeneipar felett. Vagy mindent, vagy semmit, ahogy Pogány Induló új albumának a címe is jelzi.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!