Krúbi: Szolgája vagyok ennek az egész gépezetnek, amit működtetek magam körül

2023. november 23. – 17:02

Krúbi: Szolgája vagyok ennek az egész gépezetnek, amit működtetek magam körül
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Tiszteli Mike Patton munkásságát, korábban metálzenekara volt, és Orbán-bábuval smárol a koncertjein egy pulpituson, zenéjében pedig kifacsart önvallomásként kreálta meg Krúbi karakterét. Állítása szerint nem tud rövid dalokat szerezni, nem törekszik slágerre, a friss, III. Krúbi című lemezen pedig önmagát lázadó partizánként definiálja. Az Akvárium közönsége előtt felvett After-adásban Krúbi dalról dalra mesél a szövegek mögöttes tartalmáról, zenei megoldásokról, politikáról és a magyar média kattintásvadász hozzáállásáról.

Arra a kérdésre, hogy a III. Krúbi lemezen szó szerint és átvitt értelemben is királynak érzi-e magát, így válaszolt:

„Hát királynak bizonyos értelemben igen, de szerintem ez inkább egy rossz diktátor. Nem olyan jó dolog harmadik Krúbinak se lenni szerintem” – mondja az album címéről.

„Ismét elhatalmasodott az életemben az a káosz, amit az Ösztönlény írásakor éreztem. Haladtam a kis életemben, lediplomáztam, elkezdtem reklámügynökségben dolgozni, és bumm, egyszer csak elég gyorsan az lett az életem, hogy turnézok, meg Krúbi vagyok. És felborult minden kicsit. Most már én osztom be az időmet, önmagam alkalmazottja vagyok gyakorlatilag” – mesélt az adásban a zenei karrierje kezdetéről és az azóta bekövetkezett változásról.

„Ezeket a dolgokat újra keretbe kellett foglalnom az életemben, és ehhez az kellett, hogy szigorúbb legyek önmagammal, mint valaha. És így született meg először a fejemben ez a kép, hogy ezen az albumon lehet, hogy egy diktátor szerepében szeretnék megjelenni akár a borítón, akár a színpadon. Azt éreztem, hogy ezen a ponton én mint Horváth Krisztián szolgája vagyok ennek az egész gépezetnek, amit működtetek magam körül.

Ez az alteregó, ami régen arra szolgált, hogy csak így kitomboljam magam. Most azt érzem, hogy én szolgálom ezt az alteregót, és ezért gyakorlatilag saját magam diktátora lettem.”

Ezért létrehozott egy felettes ént, aki koordinálja a Krúbi-jelenséget. Önmaga kiparodizálása akár terápiaként is szolgálhat, erre így reagált:

„Ez az én védőmechanizmusom, a humor. Ha az ember tud viccet űzni saját magából, az szerintem megkönnyíti azt, hogy a saját helyét kontextusba helyezze. Fontos, hogy kívülről lásd magad, mert azért bizarr dolog Magyarországon szupersztárnak lenni: valahogy egyszerre érzed magad bizonyos helyzetekben fontosnak, meg nagynak, meg egyszerre nevetségesen elhanyagolhatónak.

Szerintem aki itt, Magyarországon sztár, és elhiszi magáról, hogy olyan, mint Kanye West, azzal azért valami nem stimmel a fejében."

A kilenc számot tartalmazó album a Partyzánnal indul, ami egy Kispál és a Borz-megidézéssel kezd, és a kilencvenes évek trash popja hallható a refrénben, ahogy azt a kritikánkban is írtuk. Horváth Krisztián elmondása szerint azért folyamodik giccses popmegoldásokhoz, mert paródia jelleggel nyúl a zenéhez, de ez inkább a szeretet jele, ő ezt úgy formálja meg, ahogy a hyperpop nyúl a kilencvenes évek popjához.

Az ezt követő dal a Mini Krúbi, ahol egy újabb karakterről mesél diplomatikusabb köntösben. Arra a kérdésre, hogy hogyan helyezkedik el az alá-fölérendeltségi viszonyban Mini Krúbi Krúbihoz képest, így mesélt:

,,Az alapötlet ehhez a számhoz az volt, hogy a nagy Krúbi, meg a mini Krúbi közé egy kontrasztot helyezzek. Elképzelni egy olyan verziót, aki a hírnévre, az életem történéseire a lehető legjobban és a legrosszabbul reagált. Aztán egy-egy verzióban kicsit összemostam, mert vannak azért hasonlóságok is a kettő között. Az volt a fejemben, hogy mi van, ha sétál mellettem egy ilyen mini Krúbi, akin látom, hogy bezzeg lehettem volna ilyen is, hogyha nem baszom el. És a másik Krúbit meg ezzel kontrasztba helyeztem, hogy ő pedig az, aki mindenben a másik verzió.

Az a mini Krúbi, aki elmegy átvenni a Fonogram-díjat.”

A Krúbi Interjú című dalról azt mondta, nehezményezi, hogy érdemben nincs itthon zenei újságírás. Koncertjein dübörög a mocskos fideszezés, ez a jelenség pedig elindult más zenekarok koncertjein is. Felmerül, hogy voltaképpen ő volt ennek a jelenségnek az egyik katalizátora.

„Én nagyon meglepődnék, ha nem lenne hatodik Orbán-kormány. Talán, ha egészségügyi problémái lennének Orbánnak, akkor talán. De nem látom, hogy mi változna, és miért. Egyszerűen azt gondolom, hogy az összefogás-kísérlet pontosan ugyanakkora kudarcot vallott, mint előtte bármilyen másik kísérlet. Egyáltalán nem léteznek azok a csatornák, amiken a Fidesz-szavazókat el lehetne érni, és az ellenzék nem kínál úgy igazán alternatívát.

Marad az, hogy négyévenként újra kitalálják magukat, és próbálnak összehokizni valami fost."

„Most így visszatekintve, ha belegondolunk, hogy minden egyes választáson ellenzéki pártok mekkora kompromisszumokat hoztak annak érdekében, hogy azon a választáson valamit elérjenek, ami lófaszt nem ért. Ha ezek a pártok az elejétől fogva inkább konstans kiálltak volna amellett, amiben hittek, és nem mennek bele a Fidesz által kínált narratívába, akkor előrébb lennénk. Nem hiszem, hogy most a 2026-os választásokon bármi történne, ami különbözik az eddigi választásoktól. De ne legyen igazam, nyilván nem értek hozzá, inkább csak azt akarom mondani, hogy így éreztem magam az elmúlt években, és ez tükröződött a koncertjeimen is, és a dalaimban is” – reagál itt arra, hogy a kormányellenesnek tűnő megnyilvánulásainak semmilyen politikai motivációja nincs.

„Nincs politikai agendája ennek. Ez egy érzés, hogy így érzem magam, és a közönség is szerintem hasonlóan érzi magát, és ezen a fronton kapcsolódtunk.”

Dalaival súrolja a szexizmus határait, gyakran támadják azzal, hogy túl trágár is. Erre válaszul a Ganxsta Zoli tehet mindenről című dalt írta meg, ami egy akár egy kicsit önfelmentésnek is hathat.

„Alapvetően az egész dalnak az ötlete, hogy ha valaki előadóként ennyire polgárpukkasztó, megbotránkoztató vagy provokatív, és vannak fiatal hallgatói, azokra rossz hatással tud lenni, és ez az én felelősségem. Hogyha senki nem vállal felelősséget a saját hülyeségéért, akkor egy ponton túl végtelenségig mutogathatunk tovább és tovább addig a pontig, amíg már valaki nem emlékszik, hogy ki hatott kire előbb. Ebből a gondolatmenetből indult az egész dal, hogy milyen lesz megöregedni ezekkel a dalszövegekkel. Tehát valahol ez tényleg önfelmentés, hogy nekem teljesen oké, hogyha azt mondod, hogy én felelek ezekért a fiatalokért.”

Krúbi tragikomédiát alkalmaz szövegeiben, így lendül túl élete mélypontjain, a lemezen említi nővére halálát is, és az is szóba kerül a beszélgetés során, hogy mit gondol az idő múlásáról.

Az adásban szóba kerül még:

  • Miért ment el énektanárhoz?
  • Miért nem lép fel tüntetéseken?
  • Miért érzi cikinek Molnár Áron Noárt?
  • Hogyan vette rá Sisit, hogy közreműködjön egy dalban?
  • Hogyan inspirálta az egyik NER-es dalszövegrészletet Father John Misty?
  • Miért szeret ordibálni a színpadon?
  • Miért használ ennyi fúvóst a lemezen?
  • Akar-e még híres lenni?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Ennek az interjúnak az elkészülésekor fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) alkalmazást használtuk.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!