Ijesztő, hogy velem foglalkoznak. Az elmúlt 30 évben nem szálltak rá így punkzenekarra

2023. október 5. – 17:40

frissítve

Ijesztő, hogy velem foglalkoznak. Az elmúlt 30 évben nem szálltak rá így punkzenekarra
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Riger János a hazai punk történetének egyik megkerülhetetlen figurája, az utóbbi időben azonban főleg a Carson Comával közös megmozdulásai miatt szerepelt a hírekben. A Böiler és a The Lubricators jelenlegi, a PASO korábbi énekese a Carson Comával közösen adta elő a Kurvára bebaszunk című számot a Budapest Parkban, és szerepelt a zenekar Feldobom a követ című számához készített klipjében is. A radikális jobboldali Magyar Jelen gyorsan ugrott is a sztorira: „Rendőrök megöléséről daloló szélsőbaloldali zenekar frontemberével lépett fel a Carson Coma” címmel jelentettek meg leleplezőnek szánt cikket. A Mi Hazánk képviselője, Dócs Dávid pedig Csák János kultúráért és innovációért felelős minisztert vonta kérdőre levélben, amiért a Rigerrel fellépő Carson Coma állami támogatásban részesült.

A felemlegetett, Rendőrökön bosszút állni címre hallgató Böiler-szám Riger bosszúdala: azok az esetek ihlették, amikor a nyolcvanas években többször is a punk kinézete miatt verték meg rendőrök.

„Többször is megvertek hullarészeg rendőrök, elég általános jelenség volt ez akkoriban. Volt, hogy pisztoly is előkerült, azzal vertek pofán, földre vittek és kapualjakban rugdostak” – meséli az adásban Riger, ahol elmondta, nem bánta meg, hogy arról írt dalt, hogyan szurkálna kést rendőrökbe.

„Nem tudok mit kezdeni azzal, hogy valakik fel vannak háborodva egy punkszám szövegén.

Már ott tart ez az egész, hogy azt képzelik, én énekelek a Carson Comában és 14 millió forint van a zsebemben. Van abban valami ijesztő, hogy velem foglalkoznak. Az elmúlt 30 évben nem fordult elő, hogy egy punkzenekarra rászálljanak” – mondja Riger az interjúban.

A Carson Coma tagjaival még a pusztazámori kastélyban találkozott először, ahol a zenekar legutóbbi albumán dolgozott, Riger pedig a Francesco és a haverok zenekar által szervezett bulik miatt tűnt fel a helyszínen. „Ott tartottak egy zárt körű koncertet, amin közösen előadtuk a Kurvára bebaszunkat.” A parkos és klipes közös szereplés szerinte egyszeri dolog volt, nem hiszi, hogy lesz ennek a történetnek folytatása. „Egy része tetszik a Carson Coma dolgainak” – mondta el véleményét Riger a zenekarról.

Riger az antirasszista szkinhed vonalat képviselte már a kilencvenes évek elejétől, szerinte az akkor egy törzs volt, amit rendszeresen támadtak meg az utcán is a neonáci boneheadek. Előfordult olyan eset is, hogy egy szélsőjobboldali felvonulástól védték meg a koncertjüket rendőrök. Az egykori Vörös Lyukban például egy idő után azért nem léphetett fel a Böiler, mert az üzemeltető szerint kimutathatóan ez volt a legbalhésabb zenekar. Riger szerint ez nem volt igaz, csak annyi történt, hogy egyik koncertjükre levonultak a neonácik, és a feszültség üvegdobálásig fajult.

Az adásban szóba kerül egy ponton az is, hogy Riger szerepelt pornófilmben is a kilencvenes években is. „Ki akartam próbálni. Nem volt rossz élmény. De aztán ott is voltak gusztustalan dolgok. Ez a stricik világa volt, és nem akartam bűnözők közé keveredni” – jellemzi ezt az időszakot az életében a Böiler frontembere.

Riger arra is kitért, hogy szerinte a kilencvenes években aktív szubkultúrák ma már nem léteznek, magát sem tartja semmilyen balos közösség tagjának. Egyedül a „Becsület napja” (a magyar szélsőjobboldal kiemelt eseménye az 1945-ös kitörési kísérlet napján) ellenes tüntetésre jár ki. „Muszáj ezekbe a dolgokba valakinek beleállnia. Pont azért, mert mostanság, ahogy normalizálódik a szélsőjobbos gondolkodás, már nem sok ember vállalja fel az arccal azt a véleményt, hogy figyelj, ez kurvára gáz.”

Szerinte nála sokkal ismertebb embereknek kellene felszólalnia a szélsőjobbos nézetek terjedése ellen, mert

azt rágják az emberek agyába, hogy két szélsőség feszül egymásnak. Holott szerinte „egy szélsőség van, a nácik.”

Utcai atrocitások ma is érik, a radikális jobboldali oldal, a Vadhajtások munkatársa, Bede Zsolt többször is megtalálta már az utcán. Ellentétük régre nyúl vissza, Riger korábban egy online vita során kitette Bede címét egy nyilvános posztba. „Bede Zsolttal sokszor összefutottam. Kurva kellemetlen, amikor egy zsírdisznó üvölti azt rád az utcán, hogy meg leszel baszva rohadt csöves.”

A Böiler zenekar első aktív szakasza 2007-ig tartott, akkoriban a zenekar már ismertebbnek számított itthon, de Riger szerint addigra kicsit eltűnt a kreativitás belőlük. Ekkor költözött az USA-ba, miután összejött egy amerikai nővel, akivel összeházasodtak. Riger végül hét évet töltött kint.

Riger járt például Lemmy törzshelyén, a Los Angeles-i Rainbow bárban is, ahol a Motörhead frontembere már „csak” vodkanarancsozott. Egyik kinti barátja Lemmy testőreként is dolgozott, ő mesélte neki azt a sztorit, hogy Lemmy egyszer egy 5 grammos metamfetamin rögöt is egészben kapott be, majd beült a saját nyerőgépéhez, mintha mi sem történt volna. „Én nem élek ennyire önpusztító életet. Már nem fogyasztok alkoholt sem, nincs étvágyam hozzá.”

Az amerikai kaland 2013-2014 környékén ért véget, amikor Riger szabályosan hazamenekült az elromlott házasságából. Persze szerepet játszott a hazaköltésében az is, hogy a Böiler újra összeállt több koncertre is, akkor már kultikus zenekarként. A Böiler sikere szerinte abban állt, hogy olyasmit csináltak, ami más volt, mint a többi punk, és „jelentett valamit az embereknek.”

Riger később azzal is ismertebbé vált, hogy újra feltűnt egykori zenekara, a PASO egyik klipjében: a Részeghez készített klipet Riger barátja, Horváth Viktor készítette, amivel el is nyerték a Magyar Klipszemle fődíját. Jellemző azért, hogy annyira nem számoltak ezzel a díjjal, hogy lekésték a konkrét eredményhirdetést, mert inkább sört vettek egy közeli boltban.

„Nem számítottam rá. Addig picit úgy éltem az életemet, hogy soha nem vesznek igazán észre, és akkor egyszer csak megnyertük azt a díjat (...)

Aki itthon kicsit is eltér zeneileg a megszokottól, azt az emberek elteszik hátra egy dobozba. A kommentekben is látom, hogy az én személyiségemet sem tudják hova rakni.”

Horváth Viktorral később is dolgoztak együtt, az egykor népszerű dizájnerdrogról szóló dal, a Penta kapott videót, de az Amerikában élő rendező irányította (a távolból) a Feldobom a követ klipjét is.

Kevesen tudják, de Riger nagy jungle-rajongó, és otthon, egyelőre csak magának készít is ilyen stílusban számokat. Van kb. 80-90 saját szerzeménye, de egyrészt nagyon nehéz őket befejeznie, másrészt nem tudja magát elképzelni jungle előadóként. Jelenleg főleg a The Lubricators zenekarával aktív, a ska-s, new wave-es számokat játszó, egykori PASO-tagokra épülő zenekar még idén új lemezt jelentet meg. Riger azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a már felvett Böiler-albumot is kiadják idén. Eddig ellinkeskedte a lemez befejezését, de akár 1-2 hónapon belül elkészülhet vele.

„Az elmúlt időszak közéleti eseményei erőt adtak ehhez. Úgy vagyok vele, hogy jól van basszátok meg, akkor ezt adjuk ki.”

Az interjúban szóba kerül még:

  • Mikor fedezte fel magának még tizenévesként a punkot
  • Böjlernek vagy bojlernek kell-e ejteni a zenekar nevét
  • Honnan lehetett a nyolcvanas években punk kazettákhoz hozzájutni
  • Miért került előzetesbe, és hogy a szüleinek úgy kellett kinyomoznia, hol van
  • Miért váltak el az útjai a PASO-val
  • Melyik szám jogdíjából jött annyi bevétele, hogy befizethesse a számláit
  • Pataky Attila és a régi Beatrice dalszövegei
  • Miért nem koncertezik aktívan a Böiler
  • Fél-e attól, hogy a The Lubricators koncertjein is lesznek balhék
  • Milyen volt hét év után visszatérni Magyarországra
  • Miért használ Flying V gitárt
  • A Black Block mozgalom
  • Európai turné a Klasse Kriminale nevű olasz zenekarral

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!