2023. augusztus 25. – 19:57
A Disney sorra dolgozza fel élőszereplős remake-ként a saját meséit, most éppen a Hófehérkéről szeretnék lehúzni az újabb bőrt a nosztalgiára fogékony rajongók (és gyerekeik) számára. A Hófehérke és a hét törpe a Disney első egész estés animációs meséje volt, 1937-ben debütált. Bár több élőszereplős változat készült már belőle, amelyek néha inkább, néha kevésbé hasonlítottak az eredeti Disney-verzióhoz, vagy éppen az eredeti Grimm-meséhez (elég csak a Kristen Stewart-féle Hófehér és a vadászra gondolni, de volt már Hófehérke Lily Collins, és gonosz mostoha Julia Roberts is), mégis a legújabb, 2024-re tervezett Hófehérke az, ami kiverte a biztosítékot a rajongóknál. Erről pedig leginkább, de nem kizárólag Rachel Zegler, a címszerepet játszó színész tehet – támadták Zegler a történetet újraértelmező megnyilvánulásait, a főszereplő bőrszínét, és amiatt is elővették a még készülő filmet, hogy nem törpenövésű színészek játsszák a törpéket.
Az egész történet valahol ott kezdődhetett, hogy Rachel Zegler kolumbiai származású, és Hófehérke alabástromszínű bőrétől a sajátja nagyon messze áll, így az első kritika azért érte a filmet, mert a Hófehérkéből gyakorlatilag kivették a „fehéret”. Hasonló, rasszról szóló kritikák övezték a nemrég megjelent A kis hableányt is, itt talán annyi a különbség, hogy míg Ariel egy kitalált fajt képvisel, így valójában senki nem kérheti számon, hogy néznek ki a valódi hableányok, addig Hófehérkének még a neve is arra utal, hogy néz ki – sokak szerint ezzel szembe menni alapvetően felesleges.
Zegler válaszolt a kritikákra: a Varietynek adott interjújában elmondta, hogy Hófehérke nagyon népszerű a spanyol ajkú közösségekben, és büszke, hogy latina hercegnő lehet. X-en (a korábbi Twitteren) még képeket is megosztott magáról, ahogy különböző Disney-hercegnőknek öltözve pózol gyerekként, és felhívta a figyelmet arra, hogy ne tageljék a castingról szóló vitákban, mert nem szeretné látni ezeket.
Aztán az a hír is felröppent, hogy az új remake-ben a hét törpe sem lesz törpe, mindössze egyikük lesz törpenövésű, a többiek szerepére pedig „sokszínű színészeket válogattak”. Eredetileg erről nem volt szó, de aztán a Trónok harcából is ismert Peter Dinklage, aki maga is törpenövésű, amiatt kritizálta a filmet, hogy az „még mindig azt a visszás történetet meséli, hogy hét törpe együtt él egy barlangban”.
A Disney erre válaszul kijelentette, hogy miután konzultált a törpenövésű közösséggel, úgy döntött, hogy a hétből csak az egyik törpe lesz valójában törpenövésű is. Itt tegyük hozzá, hogy a Kristen Stewart-féle filmre sem törpenövésű színészeket castingoltak egyébként.
Dinklage megjegyzéseit nem fogadta egyöntetű támogatás a törpeközösség oldaláról sem, törpenövésű színészek amiatt aggódnak, hogy az ilyen nézetek miatt egyre kevesebb lehetőségük lesz dolgozni, és még inkább beszűkül a számukra egyébként sem túl tág szakma.
Katrina Kemp színésznő úgy jellemezte a castingot, mint egy „elszalasztott alkalmat arra, hogy hét törpenövésűvel készítsünk filmet, amelyben ténylegesen megvannak a tervezett karaktereik. Vannak olyan emberek, akik szívesen vállalták volna ezeket a szerepeket.”
Igazán viszont az kavart nagy port – valószínűleg nem magában, hanem a már korábbi kritikákkal együtt, azokra reflektálva –, hogy
Rachel Zegler tavaly többször negatívan nyilatkozott az eredeti Hófehérkéről.
A közösségi médiában terjedni kezdett egy rövid interjúrészlet, amelyben azt mondja, hogy ez a Hófehérke nem az 1937-es Hófehérke lesz. „Már nem 1937 van… Nem a herceg fogja megmenteni, nem az igaz szerelemről álmodik majd. Arról álmodik, hogy vezető lesz, és tudja, hogy képes rá” – mondta. A felvétel rögtön körbejárta az internetet, és meglepő módon azonnal vissza is ütött: rengetegen sérelmezték, hogy már Hófehérkének sem hagyjuk, hogy kedves, visszafogott, hatalmi törekvésekkel egyáltalán nem bíró, szerelemre vágyó Disney-hercegnő legyen.
Ez már csak azért is érdekes, mert az előző Hófehérke-feldolgozás, a két filmet is megért Hófehér és a vadász is pontosan ilyen vonalon indult el, ott ráadásul az ugyan kétségkívül fehér, de az internet kedvencének nagy jóindulattal sem nevezhető Kristen Stewart volt a főszereplő, mégsem okozott ekkora felháborodást az emancipált Disney-hercegnő. Sőt, a többi Disney-feldolgozás is kapott némi extra feminizmust, az Aladdinban például Jázmin szultána akar lenni ahelyett, hogy keresne magának egy férjet, aki majd a szultán lesz helyette – ahogy azt az eredeti Disney-mese sugallja.
A szerencsétlen nyilatkozatot Zegler még megfejelte azzal is, hogy elárulta: ő tulajdonképpen rettegett az eredeti mesétől, egyszer nézte meg gyerekkorában, aztán egészen addig nem is nézte újra, amíg ki nem derült, hogy ő játssza a főszerepet a Disney-remake-ben.
Egy másik interjúban aztán a színésznő úgy írta le a herceget, mint „egy fickót, aki stalkolja” Hófehérkét, ezt a részét a mesének furcsának nevezte, és azt mondta, hogy ezúttal nem így fognak történni a dolgok a filmben. Kétségtelen, hogy Hófehérke és a herceg közötti csók nem közös beleegyezésen alapul, és talán ha csak erre tért volna ki Zegler, ez a nyilatkozat nem váltott volna ki nagy ellenszenvet, de aztán azt is megjegyezte, hogy lehet, hogy ki is vágják az összes herceges jelenetet. „Ki tudja? Ez Hollywood, bébi” – mondta.
Míg Ariel bőrszínén annak idején jellemzően inkább jobboldali, szélsőjobboldali megmondóemberek akadtak ki, Zegler esete azért más, mert úgy tűnik, ez a hozzáállás nemcsak nekik, hanem még a liberálisabb közönségnek is visszás.
Olyan, mintha körbeértünk volna: az emancipált, hatalomra törő új Disney-hercegnők után a közönség szeretne már egyet, aki nem ambiciózus, igenis várja az igaz szerelmet, és nem szeretne mindenáron egy egész országot vezetni.
TikTokon különösen nagyot megy a téma, a legtöbb videóban pontosan a feminizmus ellenségeként jellemzik Zeglert, mondván, az igazi feminizmus az, ha hagyjuk a nőket olyannak lenni, amilyenek szeretnének, és ebbe beletartozik az is, hogy nem mindenki akar girlboss lenni. Sőt, az ember lehet girlboss is úgy, hogy közben várja az igaz szerelmet, a lényeg pont az lenne, hogy ne kelljen választania.
Zegler számára a dráma elég szerencsétlen időpontban érkezett, ugyanis május óta az amerikai filmgyártás modern korának egyik legnagyobb sztrájkja zajlik, amiben ő is részt vesz, ennek megfelelően nem is nyilatkozik, nem jelenik meg a médiában. TikTokon egy darabig ment körbe egy olyan videó-összeállítás, amiben régi nyilatkozatait vágták össze, mintegy bizonyítva, hogy mennyire hálás Hófehérke szerepéért – aztán arról is felröppent a hír, hogy ezt esetleg Zegler PR-csapata engedhette szélnek, ha már ő nem nyilatkozhat a témában. Twitterre (vagy X-re, ahogy tetszik) viszont ezt írta ki, mintegy reflektálva a helyzetre: „Ne felejtsetek el kedvesnek lenni. Bánjatok egymással türelemmel és empátiával. Ne feledjétek, hogy feltétel nélkül szeretnek titeket, függetlenül a hibáitoktól, a félreértésektől.”
A vitába beszállt egyébként az 1937-es Hófehérke és a hét törpe rendezőjének 91 éves fia, David Hand is. A Telegraphnak adott interjújában a férfi azt mondta, hogy Walt Disney forogna a sírjában, ha tudná, milyen „woke” lett az új film, és azzal vádolja a Disney-stúdió főnökeit, hogy „megsértették” az 1937-es klasszikust és „megsemmisítették” apja alkotását.
Kérdés persze, hogy mennyire érdemes „eredetiről” beszélni, hiszen már a rajzfilm sem pontosan követi a Grimm-testvérek történetét: a Grimm-mesében például a herceg meg sem csókolja Hófehérkét, hanem egy szolga csapja hátba, és ennek hatására köhögi fel a mérgezett almát. Ráadásul a testvérek eleve egy olyan történetet jegyeztek le, ami korábban szájról szájra járt a közösségekben, és valószínűleg rengeteg változata létezik.
Mindeközben a filmről gyakorlatilag alig tudni valamit, néhány kiszivárgott, forgatás közben készült fényképen kívül egyelőre azt sem tudni, ki hogyan fog kinézni benne. Az biztos, hogy a gonosz, a szépségre irigy mostohát Gal Gadot játssza majd, akinél azért nehéz „szebbet találni a vidéken”, amit szintén nehéz kicsit dekódolni, az viszont egyértelműen reménykedésre ad okot, hogy a forgatókönyvet részben az a Greta Gerwig írta, aki az óriási sikereket elkönyvelő Barbie filmet is jegyzi – Gerwig Barbie-ból sem csinált harcos amazont, a film egyik fő mondanivalója pedig pontosan az volt, hogy mi van akkor, ha Barbie egyszerűen csak tök átlagos nő akar lenni.