„Csináljunk most inkább egy Polaroid-képet / A digitális világban egy analóg emléket”
– szól a Carson Coma 2022-es albumán a Polaroid című szám dalszövege. A dal tökéletesen rámutat arra az igényre, hogy hiába digitalizálódott ma már szinte minden a világban, akkor is szükségünk van analóg emlékekre, ha aztán azokat befotózva később kirakjuk az Instagramra. Éppen ezért az idei Bánkitó Fesztiválon kipróbáltuk, mi lenne ha kombinálnánk a két világot: Polaroiddal fotóztuk be az idei fesztivált, a szöveget hozzá pedig a ChatGPT-vel írattuk meg. Mindössze annyit kértünk a mesterséges intelligenciától, hogy írja meg a beszámolót, mintha 1983 lenne. A MI által generált szöveget dőlt betűvel szedtük, hogy alatta a saját gondolatainkkal javítsuk ki a ChatGPT állításait.
Ismét eljött az év legvárva várt eseménye, a Bánkitó Fesztivál, amely idén is hatalmas sikerrel zárult. Az idei rendezvény igazi zenei forradalmat hozott a fiatalok számára, és felejthetetlen élményeket kínált mindazoknak, akik részt vettek rajta.
Azzal lehet azért vitatkozni, hogy zenei forradalom történt volna a Bánkitón, de kétségtelen, hogy látványosan átalakult a fesztivál zenei arculata. Sokkal hangsúlyosabban jelen volt a hiphop a fesztiválon, mint eddig, és az elmúlt évekhez képest a közönség részéről is nagyobb nyitottság mutatkozott a műfaj iránt. Hogy maga a fesztivál mennyire „zárult idén is hatalmas sikerrel”, azt a szervezők tudják, de idén nagyon feltűnő volt, hogy a 30-ból kifelé tartó régebbi bánkitósok mellett elképesztően nagy számban tűnt fel a következő generáció, és ránézésre inkább szólt a tizen-, huszonévesekről az idei fesztivál, mint a harmincasokról.
Az idén a Bánkitó Fesztivál újra a Balaton partjának szívében talált otthonra. A festői szépségű Bánki-tó partja a lázadó ifjúság számára a szabadság jelképévé vált. A napfényben és a nyári szellőben gyönyörködve már az első pillanattól kezdve éreztük, hogy ez az esemény valami különlegeset fog nyújtani nekünk.
A ChatGPT itt konkrétan átveri a kedves olvasót, hiszen Bánk és a Bánki-tó nem a Balaton partján, hanem Nógrád megyében található. A festői környezet és a természet viszont abszolút stimmel, az pedig már nézőpont kérdése, hogy a lázadó ifjúság számára mennyire jelképezi a fesztivál a szabadságot.
Az idei fesztivál egy igazi zenei forradalmat hozott. A fő színpadon fellépő zenekarok között olyan legendás nevek szerepeltek, mint a KFT, a P. Mobil és a Bikini. Ezek a zenekarok az alternatív rock és a punk műfajában utat törtek maguknak, és igazi lázadó hangulatot varázsoltak a fesztivál területére. A fiatalok tomboltak a zenére, és a slágerek hangos skandálása átjárta a levegőt.
A zenei forradalom kedvelt szavajárása a ChatGPT-nek, de nézzük el, hiszen 1983-ban a rendszerváltás előtt szinte minden új magyar zene forradalminak hathatott. Természetesen nem lépett fel a fesztiválon a KFT, a P. Mobil és a Bikini sem, illetve a punkzene a korábbi évekhez képest szinte teljesen eltűnt a fesztiválról.
A Bánkitó Fesztivál azonban nemcsak a zenei előadásokról szólt. Az egész területet kreatív műhelyek töltötték meg, ahol a fiatalok különböző művészeti és kézműves tevékenységeket próbálhattak ki. Lehetőség nyílt festésre, szövésre, vagy akár saját plakátok tervezésére is. Ez a sokszínűség hozzájárult a fesztivál egyedi és különleges atmoszférájához.
Gyors csekkolás után nagyon úgy tűnik, hogy szövéssel kapcsolatos program nem volt a Bánkitón, viszont festés és más hasonló workshopok ugyanúgy voltak, mint minden évben. A fesztivál minden évben kiválaszt magának egy tematikát, idén az „adaptáció” köré épül rengeteg workshop és kerekasztal-beszélgetés.
Az esti programok sem maradtak el. Az éjszaka a sátorvárosban a rock és punk zene uralta a színpadokat, és a fiatalok szenvedélyesen táncoltak és ugráltak az intenzív gitárriffekre. Az éjszaka sötétjében a neonfények kivilágították a tábor területét, és mindenhol a zene ütemes dobogása és a fiatalok lelkes kiáltásai hallatszódtak.
A sátorvárossal is kicsit téved a ChatGPT, mert ugyan nyilván rengetegen sátraznak a fesztiválon, de a focipálya teljes lezárása miatt idén nincs annyira látványos sátorváros jellege a kempinges résznek. 1983-ban a punk és a rock dominált Magyarországon, 2023 viszont egyre inkább szól a hiphopról.
A fesztivál emellett kiváló lehetőséget nyújtott az emberek közötti kapcsolatok kialakítására és a közösségi életre. Az emberek baráti csoportokban gyűltek össze, beszélgettek, megosztották élményeiket és örömüket. A Bánkitó Fesztivál közösségi szellemisége és barátságos légköre valóban kiemelkedő volt.
Ebbe a meglehetősen közhelyes szövegrészbe viszonylag nehéz belekötni, hiszen a Bánkitó egyik erőssége évek óta, hogy kifejezetten barátságos a légkör. Még akkor is, ha idén itt-ott megjelentek az atlétában feszítő, önkívületi állapotban ordibáló frat boyok, de ők még mindig csak egy nagyon apró kisebbséget jelentenek. A fenti két képen egyébként két fellépő látható: baloldalon az egyik legizgalmasabb magyar feltörekvő rapper, Co Lee, aki elképesztően jó bulit adott pénteken a Sándor Palota elnevezésű színpadon. A jobboldalon pedig Fekete Giorgio, a Carson Coma frontembere, akit a természetes élőhelyén, vagyis a bánki szállásán sikerült lefotózni a bokrok mögött.
Az éjszakai programokban a DJ-k az aktuális slágereket és a legnépszerűbb disco zenéket válogatták össze. A hangfalakból áradó ütemek és a dobok ritmusa lenyűgözte a tömeget, és mindenki együtt élt a zenével. Az emberek a discofények és a színes fények világában táncoltak, és a közös ütemre összhangolták mozdulataikat.
Ha valamit nem hallani a bánkitós DJ szettekben, azok az „aktuális slágerek”. Az elmúlt években minden alternatív fesztivál késő esti zenei választékát átvette a techno, ez igaz a Bánkitóra is. Esténként általában a legtöbb helyen négynegyedes zenék mentek, de disco helyett jellemzően inkább techno és house. Az erős kivétel idén is a Keret Ház volt, ahol minden évben nagyon figyelnek arra, hogy a többitől eltérő zenéket játszó DJ-ket léptessenek fel. Az idei kedvenc egy BBQBOB névre hallgató női DJ volt, aki egészen parádés queer house szettet rakott össze a Keret Házban.
A Bánkitó Fesztivál 1983-as kiadása forradalmi hatással volt a fiatalok életére és a zenei világra. Az eseményen átélt élmények örökre a szívünkbe és az emlékezetünkbe vésődtek. Reméljük, hogy a jövőben továbbra is részt vehetünk ilyen különleges fesztiválokon, ahol a zene és a lázadás összhangban van, és az ifjúság szabadságvágya kiélhető.
Itt már átment full bullshit üzemmódba a ChatGPT, mindenesetre azzal biztosan meg lehet nyugtatni, hogy minden bizonnyal jövőre is lesz Bánkitó, és majd kiélheti az ifjúság a szabadságvágyát. A fenti képen egyébként Sisi látható, akinek a koncertjére kifejezetten sokan gyűltek össze csütörtök este, és a közönség érezhetően nagyon együtt élt a produkcióval.
Az idei Bánkitó Fesztivál igazi forradalmi hangulatot teremtett, és szabad kifejezést adott a fiatalok vágyainak és lázadásának. Az esemény felejthetetlen élményekkel gazdagította az embereket, és hozzájárult ahhoz, hogy a zene és a kreativitás ereje új generációkat inspiráljon.
Az új generáció már ott van ezerrel a fesztiválon, de a '80-as éveket nem is feltétlenül a lázadással és a szabadságvággyal idézik meg, hanem a mostani trendekkel. Nem hittem volna, hogy valaha meg fogom élni a csípőnadrágból kilógó tanga divatjának a visszatérését, ahogy azt sem, hogy 18-20 éves fiúk ironikus bajusz mellé Bundesliga-sérót is növesztenek 2023-ra. A fenti baloldali kép egyébként a Bohemian Betyars csütörtöki koncertjén készült.
Reméljük, hogy a jövőben további hasonló fesztiválokban lesz részünk, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy újra átéljük a szabadság, a zene és a forradalom ezt a varázslatos egyvelegét.
A ChatGPT itt már átment totál benyalós stílusba, ami lehet, hogy az 1983-as kulturális újságírás sajátossága volt, de 2023-ban azért rettenetesen kínosan hangzik. Az viszont kétségtelen, hogy ahhoz képest, hogy mindössze annyi parancsot adtunk a MI-nak, hogy „írj nekem egy fesztiválbeszámolót a Bánkitó Fesztiválról úgy, mintha 1983 lenne”, a végül elkészült szövegek alig-alig rosszabbak egy kezdő kulturális újságíró kötelező modoroskodásánál, vagyis egyes helyeken akár még publikálható is lenne ez az írás.