2023. március 16. – 18:26
Miközben évtizedek óta megy a siránkozás, hogy a magyar előadók nem igazán tudnak nemzetközi sikereket elérni, néha bele lehet botlani egészen váratlan sikersztorikba. Ilyen a Blunt Shelter kiadó története is, amit Antal Levente, vagyis BluntOne alapított évekkel ezelőtt, mára pedig a nemzetközi lo-fi hiphop egyik fontos kiadójává vált, havonta több millió streamet generálnak a náluk megjelenő magyar és külföldi zenék. Az After Podcastben BluntOne mesélt arról, hogyan néz ki ma egy modern kiadó, milyen nehézségekkel küzd mindenki, mennyire igyekszik bevinni a hazai előadókat a nemzetközi vérkeringésbe, és mennyire lett a lo-fi hiphop egy generáció háttérzenéje.
Biztos sokan találkoztak már a Youtube-on az olyan 0-24 zenét sugárzó csatornákkal, mint a lofi hip hop radio – beats to sleep/study/relax to vagy a coffee shop radio // 24/7 lofi hip-hop beats- Ezek olyan, kifejezetten háttérzenei hallgatásra szakosodott felületek, ahol alapvetően lágy, dallamos, jazzt és más élő hangszereket felhasználó, főleg instrumentális lo-fi hiphop megy. A műfaj baromi népszerű háttérzene évek óta az éppen tanuló vagy csak pihengető fiatalok körében, és ebben a műfajban kifejezetten erősek a magyarok, köszönhetően a Blunt Shelter-kiadványoknak és BluntOne munkásságának.
A Blunt Shelter hat év alatt 70-nél is több kiadványt jelentetett már meg, köztük rengeteg magyar lemezt is a Jazzboistól Co Lee-n át BluntOne saját cuccaiig. A Blunt Shelternél jelelnt meg az egyik legjobb 2022-es magyar raplemez, Co Lee (nemrég ő is szerepelt az Afterben) és Don C Air című közös albuma, a nemzetközi szinten is jegyzett Jazzbois Goes Blunt kiadványok, illetve az Amoeba és Tzapa kollaboratív EP-je is.
Hogy mennyire jól megy a kiadó, arról még tavaly beszélt nekünk a producer, és elmondta, hogy olyan 2,5-3 millió lejátszást is csinálnak havonta a Blunt Shelter zenéi, csak BluntOne-t közel 840 ezren hallgatják Spotifyon havonta, amivel valószínűleg az egyik legtöbb rendszeres hallgatóval rendelkező magyar zenész jelenleg. A tavalyi cikkünkhöz képest a producer szerint most már négymillió stream körül van a havi hallgatottság a kiadványaiknál.
Arról is beszélt, hogyan lehet manapság egyáltalán felépíteni egy kiadót Magyarországról. Szerinte a kiadó sikerének a titka, hogy alapvetően egy rétegzenei műfajt vett célba, viszont mivel nemzetközi műfajról van szó, egy ilyen rétegzenei zsáner is milliókat képes elérni.
„Képzeld el, hogy az ország egy százaléka mondjuk érzékeny erre a műfajra, és ahogy azt eléred, az jelen esetben kb. százezer fő. De hogyha világszinten, és nem is egy, hanem fél százalékkal nézed, vagy akár annál is kevesebbel számolsz, az így is egy nagyon jó kis piac, és hogyha oda el tudsz jutni, az kiváló”
Azt egyébként BluntOne is érzi, hogy a lo-fi, instrumentális hiphopban egyre telítettebb a piac, ezért más irányokat is néz a jövőre nézve, több hiphop és jazz fúzióval próbálkozna, illetve egy alkiadó elindításán is gondolkodik kifejezetten elektronikus, dubos zenékre specializálódva.
- Hogyan alapította meg a Blunt Shelter kiadót?
- Miért ragaszkodik single-ök helyett még mindig a nagylemezekhez?
- Miért elképesztően macerás vinylen kihozni a zenéket?
- Hogyan jött jól az online marketingben szerzett tapasztalata?
- Miért jön jól, ha az ember ismer egy playlistszerkesztőt a Spotifynál?
- Miért annyira komplikált a szerzői jogdíjak kérdése a műfajban?
- Hogyan fedezte fel magának a Jazzboist?
- Mennyi demót kap naponta?
- A háború miatt mennyire nehéz most orosz beatmakerekkel dolgozni?
- Lehet-e főállásban menedzselni egy ilyen kiadót?
- Miért érzi nyitottabbnak zeneileg a mai fiatalokat, mint a saját korosztályát?
- Milyen fesztivált szeretne csinálni a Balatonnál?