Összeolvad az HBO Max és a Discovery, újabb komoly átalakulás jön a streamingpiacon

2022. augusztus 5. – 22:00

frissítve

Összeolvad az HBO Max és a Discovery, újabb komoly átalakulás jön a streamingpiacon
David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója beszél a színpadon a Warner Bros Discovery Upfront 2022 show alatt a New Yorkban 2022. május 18-án – Fotó: Kevin Mazur / Getty Images / Warner Bros. Discovery

Másolás

Vágólapra másolva

Nem totojázik a David Zaslav, a Warner Bros. Discovery nemrég kinevezett új vezérigazgatója, aki azt ígérte a befektetőknek, hogy még idén 3 milliárd dollárt spórol meg a cég éves büdzséjéből. Ennek esett áldozatul többek között A besúgó és több más régionális HBO-gyártású sorozat is, és nagyon úgy néz ki, hogy itt még egyáltalán nincs vége a történetnek.

2023 nyarán egy új streamingplatform váltja fel az HBO Maxot és a Discovery Plust – jelentette be Zaslav egy csütörtöki konferencián. Közlése alapján

a két platform és technológia egyesítéséből egy jó alap születik majd az új termékükhöz, amelynek ugyanakkor még sem neve, sem részletei nem ismertek.

Zaslav ugyanakkor azt is elmondta, hogy a társaság nem fogja tömegével elkaszálni HBO Max-os tartalmakat, noha az elmúlt időszakban több film és sorozat is eltűnt az oldalról, köztük olyan produkciók, mint A besúgó vagy a Martin Scorsese által jegyzet Bakelit. Akkor minden jel arra utalt, hogy spórolás állhat a háttérben, júliusra viszont kiderült, hogy egy komoly átstrukturálás miatt két kivételtől eltekintve a továbbiakban Európában egyáltalán nem készülnek majd saját gyártású tartalmak az HBO Maxra.

De nemcsak Európában húzták meg a nadrágszíjat: a Warner hiába költött el 90 millió dollárt egy Batman-spinoffra, a Batgirlre, és hiába szerepel benne még Michael Keaton is, most úgy döntöttek, több értelme volt elégetni ezt a pénzt, mint megjelentetni magát a filmet.

Először is vegyük gyorsan sorra, hogy mik történtek mostanában a Warner és a hozzá tartozó HBO Max környékén:

  • bejelentették, hogy nem jelenik meg a Batgirl, amire már 90 millió dollárt költöttek,
  • az HBO Maxről eltüntettek hat saját gyártású filmet,
  • a már majdnem befejezett Scooby Doo-animációs film, a Scoob! sem jelenik meg,
  • illetve az Indiewire úgy tudja, hogy a LeBron James-féle Micsoda buli-rebootnak is lőttek.

Ahogy a korábbi cikkünkben mi is pedzegettük, már az amerikai sajtó is arról ír, hogy ezek a váratlan döntések semmi másról nem szólnak, mint a hírhedt hollywoodi könyvelésről és a spórolásról. Mégis nagyon furcsa, hogy egy akkora projekt, mint a Batgirl, ami kapcsolódik a Warner szuperhősös DC-univerzumához, elköltöttek rá 90 millió dollárt, és a Tim Burton-féle Batmant alakító Michael Keaton is felbukkant volna benne, egyszerűen elsüllyed a fiók mélyén. Keaton most lett volna először újra Batman, és a hírek szerint más DC-filmekben, például a következő Aquamanben is felbukkant volna, de a döntés miatt valószínűleg ebből már semmi sem lesz. Jason Momoa már el is pletykálta, hogy Ben Affleck szerepel majd Batmanként az Aquaman 2-ben.

Azt fontos tudni, hogy a Batgirl az eredeti tervek szerint nem moziba, hanem rögtön HBO Maxre ment volna, hiszen éppen az volt a Warner taktikája, hogy a streamingre erősítsenek rá, akár úgy, hogy bizonyos szuperprodukciókat azonnal, vagy röviddel a mozis megjelenés után raknak fel. Ennek a stratégiának lett az áldozata Christopher Nolan, akinek annyira megromlott a viszonya emiatt a Warnerrel, hogy 20 év közös munka után a következő filmjét már inkább a Universallal csinálja.

Hivatalos reakció nincs, de azért a jól értesült amerikai portálok nagyjából összerakták a sztorit. A Batgirl nem szerepelt túl jól a korai tesztvetítéseken, és David Zaslav attól félt, hogy nem üti meg a produkció azt a szintet, amit a DC-filmektől elvárnak – még úgy sem, hogy nem mozikba szánták.

A Batgirl elkaszálása azért is jelzésértékű, mert a Disneyhez hasonlóan a Warner is elkezdett DC-sorozatokat gyártani streamingre (lásd a remek Peacemakert), és a tervek szerint több kisebb szuperhősfilmet is akartak, amelyekből a Batgirl lett volna az első. Zaslav azonban új főnökként azt vallja, hogy felelőtlenség 80-90 millió dolláros filmeket gyártani streamingre, mert ettől még nem lesz több előfizető. Ugyanezt vallja már egyébként a Netflix is.

Véget ért tehát a biankó csekkek korszaka a streamingpiacon, a főbb szereplők egészen biztosan kevesebb új tartalmat gyártanak majd a jövőben.

Ettől függetlenül egészen bizarr, ahogy a Warner kezeli a saját tartalmait. Az egyik pillanatról a másikra eltüntetett hat saját gyártású film (Moonshot, Locked Down, Charm City Kings, An American Pickle, Superintelligence, The Witches) egyike sem volt nagy kritikai siker, de társgyártóként és forgalmazóként a Warnerhez, HBO-hoz és/vagy az HBO Maxhez tartoztak. A többi streamingfelülettel ellentétben az HBO Max egyszerűen nem kommunikált ezekről semmit, csöndben, már-már sunyiban szedte le ezeket kínálatból, az előfizetők tájékoztatása nélkül.

Egyelőre csak spekulálni lehet, de minden jel arra utal, hogy lassan kezdenek rájönni az amerikai fejesek, hogy értelmetlen több száz filmet és sorozatot futtatni egy adott streamingfelületen, ha azoknak a nagy része senkit sem érdekel, és mindenki ugyanazt a 20-30 produkciót fogyasztja. Valószínűleg anyagilag is több értelme van, ha ezeket nemcsak leszedik a saját felületükről, hanem még el is adják a sugárzási jogokat más piaci versenytársaknak vagy hagyományos tévécsatornáknak.

Az Indiewire is úgy tudja, hogy az Warner/HBO/Discovery tandem a jövőben még több olyan filmet és más produkciót tüntet el a felületéről, amelyek nem igazán érdeklik az embereket.

Nagyon úgy néz ki, hogy a streamingpiacon az egyik erőjátékosnak számító HBO Maxnál strukturális változásai kihatással lesznek az egész iparágra. Amíg pár éve mindenki igyekezett minél több saját tartalmat gyártani, hogy tartsák a versenyt a Netflixszel, ma már inkább úgy tűnik, hogy több értelme van válogatott, minőségi produkciókat gyártani, vagyis inkább kevesebbet, de jót, mint sokat, de középszerűt. Ez tűnik az egyetlen logikus lépésnek akkor, amikor a Neflix története során először előfizetőket kezdett el veszíteni, vagy amikor a Magyarországon nem fogható Peacock vesztesége már közel 500 millió dollárnál tart.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!