2021. január 14. – 23:51
frissítve
A Disney meglehetősen nagy késéssel szállt be a 2010-es évek nagy streamingháborújába a saját felületével, a Disney+-szal. Papíron biztos befektetésnek tűnt, hogy a hatalmas Disney-katalógus köré egy külön szolgáltatást indítanak, de aztán kiderült, hogy egy-két kivételtől eltekintve kizárólag régi tartalmakra nem igazán érdemes egy platformot felhúzni, miközben a konkurencia (Amazon, Netflix, HBO, Apple) irtózatos mennyiségben gyártja az új tartalmakat. A Mandalorian sikere viszont új perspektívába helyezte a Disney+ jövőjét, és a hamarosan megjelenő WandaVision sorozat lehet a következő, ami évekre meghatározza a cég irányvonalát a szórakoztatóiparban.
A Telexen is részletesen foglalkoztunk a Disney nagy bejelentésével, hogy több tucat Star Wars- és Disney-produkció készül a következő években. Ez önmagában nem nagy szám, hiszen az elmúlt években közel két tucat Marvel-és egy rakás Star Wars-film készült. Azonban az újonnan bejelentett produkciók között találunk egy sor olyat, amit nem moziba vagy – eddigi példák alapján – más streamingfelületre gyárt a Disney, hanem a sajátjára. Ez pedig különösen a Marvel esetében jelent óriási lépést egy új irányba.
Széles vászon, kis képernyő, halál mindegy
Január 15-én jelenik meg a Disney+-on a WandaVision című sorozat, ami sok szempontból mérföldkő a Disney és Marvel első Vasember-film óta tartó sikertörténetében. 2008 óta összesen 23 nagyjátékfilm készült Marvel-szuperhősökről, ráadásul ezek a filmek egymáshoz kapcsolódnak, egy fiktív filmes univerzumban játszódnak, és a karakterek simán felbukkannak egymás filmjeiben is. Ez az úgynevezett „shared universe”, vagyis közös fiktív univerzum (a Marvel-filmek esetében az MCU, azaz Marvel Cinematic Universe), amivel a Disney olyan lépéselőnyre tett szert a szórakoztatóiparban, hogy azt hiába próbálta lemásolni több stúdió, rendre csődöt mondtak.
A Universal például a klasszikus szörnyeivel készült lemásolni a Marvel-mintát, de a 2017-es Múmia-film bukása után lejjebb tekerték az elvásárokat. A Warner pedig a DC-szuperhőseivel csinált hasonlót, de hiába hozott kifejezetten sok pénzt a Batman vs. Superman, az Aquaman vagy az Öngyilkos osztag, valahogy nem működött az egész, és a Shazam vagy a Joker inkább önálló produkciókként készültek, mintsem egy közös fiktív univerzum részeként, még ha ez papíron nem is teljesen volt így.
Tévés vonalon viszont egészen más volt eddig a helyzet. A peak tv időszakban soha nem látott mennyiségben lepték el a tévécsatornákat olyan sorozatok, amelyekből később párhuzamosan futó spinoffok készültek, vagy akár több sorozat szereplőiből csináltak egy nagy közös sorozatot. A CW például egy rakás ismert DC-hős köré húzott fel tévés univerzumot (ezt hívják Arrowverse-nek), az AMC már a harmadik Walking Dead-sorozatot futtatja, a Netflix pedig éppen a Marvel hőseivel csinálta meg azt, amit a filmek, vagyis minden karakter kapott egy szólósorozatot (Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist, Punisher), hogy aztán egy évadban (Defenders) szerepeljen később az összes hős immáron (a később érkező Punishert kivéve) egy szupercsapatként.
A Marvel különösen furcsán állt ehhez az egész szisztémához. Amíg a DC-hősök esetében az Arrowverse és a filmek két különböző világban játszódnak hasonló karakterekkel, addig a Disney éveken át azt kommunikálta, hogy a filmek mellett a tévésorozatok is egy világban játszódnak. Igen ám, de ebből a gyakorlatban csak apróbb kikacsintások és kisebb cameók lettek, ami abból a szempontból érthető, hogy a Marvel a DC-vel ellentétben nem egy stúdiónak adta el egyes karakterek tévés jogait, hanem össze-vissza mindenkinek. Az említett Defenders (plusz Punisher) mentek a Netflixre, ahol jobban elfér a 18 pluszos tartalom. Az Agents of Shield, az Agent Carter és az Inhumans a családbarátabb ABC-hez került. A meglehetősen rétegközönségnek szóló Runawayst és a szinte nulla PR-ral futtatott Helstromot a Hulu kapta, de még az Amerikában is alig ismert Freeformnak is jutott szuperhős a Cloak & Dagger formájában.
Ezek a csatornák – a Netflix kivételével – mind a Disney alá tartoznak, azonban a stúdió a 2010-es években még nem mérte fel, merre halad majd a tartalomfogyasztás, és nyilván arra sem számíthatott, hogy jön a Covid-járvány, ami alapjaiban változtatja meg a szórakoztatóipar bizonyos szegmenseit. Lassan egy éve egyáltalán nincsenek mozik, ami a dollármilliókból készülő blockbustereknek különösen nagy érvágás, ráadásul az otthon ragadt emberek soha nem látott mértékben kezdtek el streaminget fogyasztani és fizetni érte.
Viszont amíg a Universal vagy a Warner még mindig keresi a tökéletes formulát a közös fiktív univerzumos vágyaikhoz, a Disney éppen 2019-ben bizonyította be, hogy
tényleg eljött az az időszak, hogy egy mozis és tévés produkció között technikai minőségben minimális színvonalkülönbség legyen.
Ez pedig a méltán népszerű Mandalorian volt, ami látványban simán hozta az új Star Wars-filmek szintjét, cserébe a történet, a karakterek és úgy általában minden túlszárnyalta azokat a filmeket, amiket a Disney gyártott a franchise megvásárlása óta. A második évadra már rendesen össze is kötötték a sorozatot a filmekkel (illetve a korábbi animációs sorozatokkal), és a következő évek Star Wars-kontentjeit legalább annyira kötelező lesz a mozikban követni, mint a kisképernyőkön.
Wanda és Vízió
A Marvel-filmekkel pedig ugyanaz történik majd, mint a Star Warsszal. A WandaVision sorozat két főszereplője Skarlát Boszorkány (Elizabeth Olsen) és Vízió (Paul Bettany), két olyan karakter, akik több Marvel-filmben is szerepeltek már, és tagjai a Bosszúállóknak. Amíg az Agents of Shield vagy a netflixes Marvel-sorozat csak minimálisan érintkeztek a filmekkel, addig most két fontos szereplő kap saját, kilencrészes minisorozatot. Papíron egy tucat ismertebb szuperhőst lehetne mondani a filmekből, de ahogy a Mandalorian sem egy újabb Skywalkerrel kezdte el felépíteni újra a franchise-t, úgy a Marvel-sorozatok esetében is jó lépésnek tűnik, hogy két ismert, de a filmekben csak epizódszerepet kapó, különc karakter történetét bontják ki jobban.
A képregényekben Skarlát Boszorkány, vagyis Wanda Maximoff egy meglehetősen bonyolult hátterű karakter. Ikertestvére Pietro, vagyis a Bosszúállókból is ismert Higanyszál, és évtizedeken át arról szóltak a képregények, hogy ők ketten az X-Menből ismert mutáns szupergonosz, Magneto gyermekei. Később ezt a képregényes kánon rendesen átvariálta, de ennél jobban már nem zavarnánk össze a kedves olvasót. A lényeg, hogy a két Maximoff hosszú évek óta meghatározó szereplői mind a Bosszúállók-, mind az X-Men-képregényeknek, azonban a Disney ezt nem tudta eléggé kihasználni, hiszen minden mutáns karakter joga a Foxnál volt évekig.
Vízió pedig a képregényekben egy android, akit a Bosszúállók egyik ősellensége, Ultron hozott létre, de elszámította magát, és a robot fellázadt ellene, majd beállt a Bosszúállók közé. A képregényekben Vízió és Wanda egymásba szerettek, együtt is éltek sokáig, vagyis a filmekhez hasonlóan a sorozat is egy létező képregénysztorit vesz alapul.
A sorozatról a trailerek és más hírek alapján annyit tudni lehet, hogy különböző évtizedek amerikai tévés sitcomjai alapján készül majd minden új rész, és a történet nagy része egy csöndes kertvárosban játszódik. Azonban a produkció már most sokkal többről szól, mint egy sárga robot és egy vörös boszorkány nem éppen szokványos románcáról.
Nem véletlenül vette meg a Disney a Foxot
Tavaly volt három éve, hogy a Disney közel 60 milliárd dollárt fizetett a Fox fikciós gyártásaiért, tehát megvette a stúdió összes filmjét és tévésorozatát, hogy a Foxnál csak a sport és a hírgyártás maradjon. Az akvizíció alapvetően arról szólt, hogy a Disney ezzel combosítja majd meg az akkor még csak terv szinten létező Disney+-t, hiszen a saját filmjei és sorozatai mellett a Fox egészen elképesztő méretű katalógusát is használhatják.
Azonban volt egy másik fontos pontja is a bevásárlásnak. Amikor a Marvel a kilencvenes években komoly anyagi problémákkal küzdött, akkor szétszórta a különböző szuperhőseinek a tévés és filmes jogait különböző stúdiók között. Így került Hulk a Universalhoz, az X-Men, a Fantasztikus négyes és társai (például Deadpool) a Foxhoz, Pókember pedig a Sonyhoz. Miután 4 milliárd dollárért megvette a Disney a Marvelt, a stúdió elkezdte visszaszerezni az elkótyavetyélt jogokat: megegyeztek a Sonyval Pókember közös használatáról, és még Hulkot is tudták szerepeltetni több filmben. Egyedül a Fox tartott ki, ahol egy rakás bántóan közepes X-Men-film mellett néha sikerült egy-egy nagyobb dobást (Logan, Deadpool) is összehozni.
A képregények világában kevésbé jártas olvasók talán nem tudják, de ezek a korábban szétszórt jogok különösen nehéz helyzetbe hozták a Marvel grandiózus terveit a közös fiktív univerzumról. Hogyan mutassuk be Higanyszálat és Skarlát Boszorkányt a Bosszúállókban, ha nem használhatjuk rájuk a mutáns szót? Hogy hozzunk be egy rakás ismert szupergonoszt, ha azok mind Pókemberhez köthetők, aki pedig a Sony tulajdona? Meddig kell még a tömegek számára ismeretlen hősöket felfuttatni ahelyett, hogy az X-Men vagy a Fantasztikus négyes évtizedek óta népszerű szereplőire építenék a következő időszakot?
A Fox megvásárlásával ez az akadály elhárult, azonban nem úgy megy az, hogy egyik pillanatról a másikra Deadpool hadonászik Thor mellett, vagy Rozsomák vitatkozik Hulkkal. A Marvel agya, Kevin Feige hosszú évek óta egészen aprólékos munkával tervezi meg, hogy mikor melyik főhős melyik filmben szerepel, és ennek mi a funkciója a nagy közös történetben.
23 Marvel-film után nem lehet csak úgy azt mondani, hogy tessék, itt vannak a mutánsok meg az a gumiember a láthatatlan csajával, a stúdiónak majdnem 2030-ig meg kell előre terveznie minden ilyen produkciót.
Ezért annyira fontos a WandaVision, mert a hírek szerint ez fogja beindítani az úgynevezett Phase Fourt, vagyis az MCU negyedik fázisát. Az első Vasember óta ugyanis fázisokban működik a filmgyártás, minden fázis egy-egy nagyobb történetet ölel fel, amelynek részletei az egymást követő filmekben mutatják be, és ezek a történések valamennyire kihatással voltak a kevésbé népszerű tévésorozatokra is. Viszont azt azóta több stúdiófőnök és showrunner is elismerte, hogy papíron szép dolog azt mondani, hogy a Netflix-sorozatok és a Bosszúálló-filmek egy világban játszódnak, a gyakorlatban szinte képtelenség összeegyeztetni a nagyjátékfilmek gyártását különböző tévécsatornák gyártásával, így igazán sosem tudott létrejönni a kapcsolat a széles vászon és a kis képernyő között.
A cikk elején felvázolt helyzet miatt ez most megváltozott, és a Disneynek is megéri baromi drágán, nagy sztárokkal, mozifilmes színvonalon sorozatokat is gyártani, hogy a Disney+-ra szoktassák az előfizetőket. Ehhez viszont el kell érni, hogy aki minden Marvel-filmet megnézett a moziban, ne maradjon le az MCU egyetlen történéséről sem, és a jövőben fizessen a Disney+-ért is, mert csak ott jelennek meg olyan sorozatok, amiknek a következményeit később a moziban is nézni tudjuk.
Mi következik ebből?
Számtalan rajongói teória kering a WandaVision körül, amiket megcáfolni vagy alátámasztani valamikor március közepén tudunk majd csak, amikor lemegy a sorozat utolsó epizódja. Annyit viszont tudni lehet a bennfentesek infómorzsáiból, hogy
- a WandaVision közvetlenül kapcsolódik majd két hamarosan megjelenő Marvel-filmhez, a harmadik Pókemberhez és a második Doktor Strange-hez;
- megjelenik benne a Sword, ami a Shieldhez hasonló rendfenntartó erő, csak kifejezetten földönkívüli problémák kezelésére hozták létre;
- az egyik előzetesben utalnak a népszerű House of M történetre, ami az egyik legismertebb X-Men-sztori a képregényekben;
- felbukkan benne Monica Rambeau karaktere, akit a Marvel Kapitányban lehetett megismerni;
- az előzetesekben az is látszik, mintha ikrei születtek volna Víziónak és Wandának.
Ezek, illetve a már bejelentett filmek és sorozatok mind abba az irányba mutatnak, hogy a WandaVision azért lesz kötelező minden Marvel-rajongónak, mert itt teszik le az alapjait a teljes MCU-nak 2023-2024-ig.
Az itt felsorolt részletekből pedig egy csomó, nem is annyira konteókategóriába illő következtetésre lehet jutni. A második Doctor Strange-film a Doctor Strange az őrület multiverzumában címet kapta, a harmadik Pókember-filmbe pedig olyan színészeket castingoltak a hírek szerint, akik már szerepeltek más Pókember-filmekben még a Disney előtt. Ráadásul ez a két film egymást követi majd (utóbbi 2021 decemberében, előbbi 2022 márciusában jelenik meg), és a multiverzumos alcím, illetve a pókemberes casting alapján könnyen arra lehet következtetni, hogy
a Disney-Marvel nagy valószínűséggel kánonként fogja kezelni a Fox filmjeit is.
A multiverzum a képregényekben egy gyűjtőfogalom, amit különböző idősíkokra használnak, ami könnyen átültethető a filmekre is. Tehát van a már említett MCU, ami 23 filmből és egy rakás lazán kapcsolódó sorozatból áll, míg van például a Fox saját filmes univerzuma egy rakás X-Men-, Deadpool- és Fantasztikus négyes filmmel. Ezek a különböző fiktív univerzumok mind a multiverzum részei, és a képregényekben ezek a világok néha találkoznak egymással. Így van például a mainstream Marvel-képregényekben két Pókember: a jól ismert Peter Parker, és a nemrég saját videójátékot, illetve animációs filmet kapó Miles Morales.
Doctor Strange esetében már a cím is jelzi ezt, de a harmadik Pókember-film castingja utal erre leginkább. Azt már tudni lehet, hogy ebben a filmben felbukkan Benedict Cumberbatch, vagyis Doctor Strange, de mellette szerepel még Alfred Molina, aki még a Toby Maguire-féle Pókemberben volt Doktor Oktopusz, illetve Jamie Foxx, aki pedig az Andrew Garfield-féle Pókemberben alakította Elektrót. Sőt, jó ideje arról szólnak a pletykák, hogy maga Toby Maguire és Andrew Garfield is felbukkan a filmben. Illetve maga Kevin Feige is elismerte, hogy a második Doctor Strange-ben a film címében szereplő multiverzum a legérdekesebb részlet, arra érdemes figyelni az igazán hardcore rajongóknak. Ezekből pedig egyértelműen az következik, hogy a Disney képes arra, hogy a már eddig elkészült és megjelent, de nem a Disney által gyártatt Marvel-filmeket beépítse a saját világába. Például Deadpoolt pikkpakk bele lehet mesélni a későbbi Marvel-filmekbe azzal, hogy átutazott a Fox-univerzumból az MCU-ba.
A Sword nevű szervezet felbukkanása leginkább azért érdekes, mert az utolsó Pókember-filmnek ugyebár úgy lett vége, hogy Nick Fury (Samuel L. Jackson) egy skrull nevű fajhoz tartozó földönkívülivel társalog, majd egy űrbázisban ébred egy rakás idegen fajú lény és emberek között. Ez valószínűleg a Sword főhadiszállása, amit ezek szerint valamennyire a WandaVision is előkészít. Ezt bizonyítja az is, hogy Secret Invasion névvel 2022 környékén kijön egy hatrészes minisorozat, amelynek Samuel L. Jackson lesz a főszereplője, és szerepel benne Ben Mendelsohn, aki korábban a Talos nevű skrullt alakította. Aki esetleg nem tudná, a Secret Invasion az egyik legjobb Marvel-képregénysztori, és arról szól, hogy az alakváltó skrullok hosszú évek óta beépültek az emberek közé, hogy aztán leigázhassák a Földet.
A House of M említése (a trailerben ez van írva a boros üveg címkéjére) pedig a mutánsok, vagyis az X-Men tekintetében fontos easter egg. Itthon Mutánsvilág – Magnus-ház néven jelent meg az összegyűjtött kötet, és annyi a lényege, hogy a Skarlát Boszorkány elveszti a gyerekeit, amitől annyira összetörik, hogy idegösszeroppanást szenved. Csak mivel Wandának az a képessége, hogy képes a valóságot a saját képére formálni, a gyakorlatban annyi történt, hogy az egész világ egy alternatív valóságba került, amelyet a Skarlát Boszorkány hozott létre.
Ennek a történetszálnak lett az a lezárása, hogy Wanda kijelentette, nem kell több mutáns, és utána évekig arról szóltak az X-Men-képregények, hogy az egész mutáns faj kihalóban van. Simán elképzelhető, hogy a WandaVision ezen a történeten egyet csavarva beindítja a mutánsok történetét az MCU-ban, akár úgy, hogy a Fox-filmekből emelnek át karaktereket (erre kicsi az esély), akár úgy, hogy egy másik alternatív valóság egyesül az MCU-val, amelynek köszönhetően megjelennek a mutánsok. Erre azért is lehet szüksége a Disneynek, mert amíg Thort, Vasembert vagy Amerika Kapitányt szólófilmekben kellett bemutatni az embereknek, addig az X-Ment talán már felesleges, hiszen 2000 és 2020 között 11 darab film készült a mutánsokból, ha ide vesszük a két Deadpoolt is.
Az előzetesekben látható ikerpár nagy valószínűséggel nem más, mint Thomas és William Maximoff, vagyis Wanda és Vízió „gyerekei”. Azért csak idézőjelesen, mert egy android és egy ember nem tud biológiai úton gyereket nemzeni, ezért a képregényekben Wanda gyakorlatilag kitalálta magának, hogy gyerekei születtek Víziótól, hiszen képes a valóságot a saját képére formálni. Thomas és William azonban később eltűnik Wanda életéből, aki ettől idegösszeomlást kap, és kikötünk a House of M történeténél.
A képregényekben azonban Thomas és William reinkarnálódik, és különböző családok gyerekeiként nőnek fel, mire találkoznak egymással. Williamnek pont olyan képességei vannak, mint a Skarlát Boszorkánynak, Thomas pedig pont annyira gyors, és olyan ezüstös a haja fiatal kora ellenére, mint a Bosszúállók 2-ben meghalt Higanyszálnak, Wanda ikertestvérének. Ez a két karakter később fontos tagja lesz a Young Avengersnek, vagyis a Bosszúállók tinikből álló kiadásának.
És itt jön az igazán érdekes rész a Marvel jövőjére nézve.
Chris Evans (Amerika Kapitány) és Robert Downey Jr. (Vasember) jó ideig biztos nem szerepel Marvel-filmben, ahogy egy sor ismert színésznek is lejár a szerződése, mint Scarlett Johansson (Fekete Özvegy) vagy Jeremy Renner (Sólyomszem). Ugyan a Disney a Marvel-filmek elején eszközölt pár újracastingolást (Terrence Howard helyett Don Cheadle, Edward Norton helyett Mark Ruffalo), de abból is látszik, hogy már nem hisznek ebben, hogy Chadwick Boseman halála után nem akarják, hogy más színész alakítsa T'Challa, azaz a Fekete párduc karakterét.
Sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen megfiatalítják a felhozatalt, amiben központi szerepe lehet Wanda gyerekeinek. Már most össze lehet rakni különböző Marvel-filmekben és -sorozatokban felbukkant vagy felbukkanó mellékszereplőkből a következő Bosszúállókat. A Sólyomszem-sorozatban Jeremy Renner kitanítja az íjászatra Kate Bishopot, jön a Ms. Marvel-sorozat is Kamala Khannal, a Hangya kislánya, Cassie Lang már bőven kamasz, illetve a következő Doctor Strange-ben szerepel majd America Chavez, és ugye ott van Wanda két gyereke a WandaVisionben.
Ezek a karakterek a képregényekben az ifjú Bosszúállókat alakítják, akik könnyen átvehetik elődeik alteregóját, vagyis úgy állhat a jövő Bosszúállókja Sólyomszemből, Skarlát Boszorkányból vagy Amerika Kapitányból, hogy azokat már más színészek alakítják, de anélkül, hogy Steve Rogers vagy Wanda Maximoff karakterét újra kellett volna castingolni. És ha odavesszük, hogy a következő nagy Marvel-gonosz valószínűleg az a Kang lesz, aki szerves része az ifjú Bosszúállók kalandjaink is, akkor pláne könnyű erre következtetni.
A WandaVision január 15-én jelenik meg a Disney+-on, rögtön két félórás epizóddal, és a WandaVision után szinte rögtön jön márciusban a Falcon and the Winter Soldier című sorozat két hivatalos bosszúállóval, amit májusban Loki saját sorozata követ, hogy 2021 végére még beessen Ms. Marvel és Sólyomszem saját sorozata is. Eközben négy Marvel-mozifilm is megjelenik, mint a régóta tologatott Fekete Özvegy, a Shang-Chi, az Örökkévalók és a harmadik Pókember. Pókemberen kívül ezek nem feltétlenül akkora lélegzetvételű filmek lesznek, mint a Bosszúállók, így jut elég figyelem a tévésorozatokra is, hogy 2022-ben újra beinduljon a szuperhősgyár az új Thorral, Fekete Párduccal, Marvel Kapitánnyal és Doctor Strange-dzsel.
Az idei átmeneti időszak pedig azt fogja előrevetíteni, hogy 2022-től kezdve milyen irányt vesz a világ egyik legjövedelmezőbb multimédiás szórakoztatóipari vállalkozása.