Izgalmas kurzust hirdetett a tavaszi szemeszterre a világ egyik leghíresebb egyetemének professzora: Stephanie Burt „Taylor Swift és világa” címmel indít szemináriumot, amire eddig már 300 diák jelentkezett, írja a The New York Times. A professzor kurzusa egyáltalán nem egyedülálló, sőt, Swift gyakorlatilag körbeturnézza a legnagyobb amerikai egyetemeket (is), a harvardi is ennek a hullámnak a része. A Stanfordon például az „All Too Well” című tízperces dal elemzésére szánnak egy kurzust, az Arizona Egyetemen szociálpszichológia-kurzus tárgya lesz, a kaliforniai Berkeley „Művészet és vállalkozói tevékenység” címmel tervez kurzust, a Florida egyetemen pedig storytelling órán lesz téma Swift művészete.
Stephanie Burt, a Harvard angol irodalom professzora a New York Timesnak adott interjújában azt mondta, azért indít kurzust Swiftről, mert szerinte olyan érzésekről énekel, amilyenekről az olyan nagy költők is írtak, mint amilyen például Wordsworth is, tehát csalódásról, változásról.
Ezen a kurzuson rengeteg hagyományosan csodált, régen az angol tanszékeken tanító halott ember szerepel, akiket nemcsak csodálok, hanem tanítok is. Taylor munkássága a tananyag gerincét adja
– mondta a professzor a lapnak.
Burt azt mondta, a kurzuson olvasnak majd egy kis Wordsworthöt, két különböző Willa Cather-regényt, James Weldon Johnsont, de a tananyag gerincét Taylor Swift munkássága adja majd. A kurzus közben több esszét is kell majd írniuk a diákoknak, ezek közül az utolsó felel majd meg a záróvizsgának, mert a professzor nem szereti a vizsgákat.
„Vegyes érzéseim vannak a záróvizsgákkal kapcsolatban, mert stresszelik az embereket. Fájdalmas őket megírni, és nem szórakoztatóak. Másrészt a harvardi diákok gyakran több olyan órát is felvesznek, amelyek sok időt követelnek tőlük, különösen például a leendő orvosoktól, vagy az egyéb kötelezettségeik emésztik fel az idejüket. Ha nem teszel valamit azért, hogy úgy érezzék, hogy muszáj olvasniuk, akkor az olvasást teszik félre” – magyarázta a professzor, aki amúgy Swiftet is meghívta az óráira, de „sajnos a művésznő nagyon elfoglalt”.
Azoknak, akik nem követik, érthetetlen lehet, hogy mitől ennyire kapós a szőke szomszédlányból globális sztárrá nőtt Taylor Swift munkássága, de hogy mitől emelkedik irodalmi magasságokba, arról Fazekas Gergely zenetörténész beszélt részletesen az After Podcastban, amit itt lehet meghallgatni, de egy kulcsmondatot azért kiemelünk tőle:
Mondok egy példát: az All too well című számában a legelcsépeltebb négy akkordot használja, de elképesztően szép a szám, nagyon szépek a dallamok, gyönyörű a dal íve. Most tavasszal a Timesnak a hétvégi mellékletében kijött egy cikk, amiben egy brit lovaggá ütött irodalomprofesszor, Sir Jonathan Bate Shakespeare-kutató írt egy cikket, hogy miért irodalmi óriás Taylor Swift
– mondta Fazekas Gergely.