2021. október 16. – 19:08
Itt van az ősz, itt van újra, és közeleg a tél, úgyhogy elkezdhetünk azon vitatkozni, hogy kell-e fűtés, vagy nem, vagy azon, hogy ki szabad-e nyitni a az ablakot, vagy sem. A különböző tömegközlekedési eszközökön egészen változatos klímával találkozhat az ember, így a MÁV-HÉV Zrt. egy részletes Facebook-bejegyzéssel megpróbálta előre megválaszolni az utasok kérdéseit.
A posztból kiderül például, hogy hogy működik a fűtés a HÉV-szerelvényeken. Ahogy valószínűleg sokan tudják, akik használják a tömegközlekedési eszközt, a fűtőtestek közvetlenül az ülések alatt helyezkednek el. Ha valamelyik végállomáson 10 fok alá csökken a hőmérséklet, akkor a diszpécser jelzi a vezetőknek, hogy ideje beröffenteni a fűtést, méghozzá I-es fokozaton. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik fűtőtest teljes erőbedobással neki áll fűteni.
Ez azzal jár, hogy ugyan az ajtók környékén továbbra sem lesz melegebb, de az üléseknél trópusi hőség alakul ki.
A H6-os vonalon közlekedő vonatok fűtőtestei olyan erősek, hogy az ülés egészen felforrósodhat, így az üzemeltető azt ajánlja, hogy ha az utasok ezt tapasztalják, próbáljanak meg átülni máshova.
A H5-ös, H8-as és a H9-es szerelvényeken a fűtőszálak kettéosztottak, ezért több ülés lesz kellemesen langyos, viszont az ülésektől kicsit távolabb akár úgy is lehet érezni, hogy nem megy a fűtés. A H7-es vonal régebbi szerelvényein minden fűtőtest teljes kapacitással működik, és mivel azok általában inkább a kocsi közepén helyezkednek el, a MÁV-HÉV azt tanácsolja a hidegre érzékeny utasaiknak, hogy inkább próbáljanak meg bekerülni a szerelvény közepére, mert ott nem fognak fázni. Mintha ez minden esetben választás kérdése lenne.
A legfontosabb jó tanács azonban a következő:
„Ha Önök fáznak vagy melegük van, akkor előbb próbáljanak ülő- vagy állóhelyet váltani a fentieknek megfelelően. Szükség esetén a HÉV járművezető kolléga kérésre állít a fűtésen, forduljanak hozzá bizalommal, amennyiben azt tapasztalják, hogy a fűtés nem működik, vagy többszöri próbálkozásra sem találnak fűtött ülést!”
Ilyenkor sok vérprofi BKV-zónak beugorhat a matrica, ami minden buszon, trolin, villamoson ki van ragasztva a pilótafülke ajtajára: a járművezetőt zavarni tilos! Ez a kommentelőkben is felmerült, ezért a MÁV-HÉV gyorsan leszögezte, hogy ha lehet, a sofőrt hagyják vezetni, és akkor kopogjanak be hozzá, amikor a HÉV egy megállóban áll.
„Amint teheti, biztosan reagálni fog”
– írták. De vajon mit?