Vizet talált egy aszteroidán a Webb űrteleszkóp

2023. január 28. – 10:46

Meglepő felfedezést tettek a NASA új űrteleszkópja, a James Webb felvételeit és adatait elemző csillagászok: a jelek arra utalnak, hogy víz, pontosabban vízjég van a Naprendszer egyik legfurább égitestjén, a Chariklo nevű aszteroidán.

A Chariklóra akkor kezdtek el felfigyelni a csillagászok, amikor 2013-ban kiderült, hogy gyűrűi vannak, mint a Szaturnusznak. Az ilyesmi egy aszteroidától merőben váratlan dolog, sőt, úgy általában sem éppen sűrű, a Naprendszerben ez az ötödik ilyen felfedezés a Szaturnusz, a Jupiter, az Uránusz és a Neptunusz gyűrűi után.

A vizes felfedezést az aszteroida egy csillag előtt elhaladásakor sikerült megtenni, erről még videót is kiadtak – bár azt nem állítanánk, hogy ez egy laikus számára lélegzetelállítóan látványos lenne:

A felvétel mögötti adatok azonban nagyon izgalmasnak bizonyultak, a fényességváltozások egyrészt megerősítették a gyűrűk létezését, másrészt az infravörös spektrográf a fény elnyelésének és visszatükrözésének mintázatát is rögzítette. Ez pedig éppen olyan képet mutatott, ami vízjég jelenlétére utal. Mindezt egy nagyjából 250 kilométer átmérőjű szikláról sikerült kideríteni, ami jelenleg úgy 3,2 milliárd kilométerre jár tőlünk.

A NASA kutatói szerint a kristályos jég akkor lehet jelen egy ilyen objektumon, ha az állandóan ki van téve mikroméretű részecskék ütközésének. Enélkül a kristályszerkezetből amorf formába alakul a szilárd halmazállapotú víz ebben a környezetben.