A farkaskölyköket is megnyugtatja, ha ismerős embert látnak

2022. szeptember 20. – 18:08

A Stockholm Egyetem kutatásából kiderült, hogy a farkasok is képesek érzelmeket mutatni az emberek felé. Az Ecology and Evolution szaklapban megjelent tanulmány szerint a kutatók 10 farkast és 12 kutyát vetettek alá egy olyan kísérletnek, amelyet kifejezetten a kutyafélék kötődési viselkedésének számszerűsítésére terveztek. A 23 hetes farkasok maguktól különbséget tettek ismerős és idegen között, éppúgy, mint a kutyák, és több közelségkereső viselkedést is mutattak az ismerős személlyel szemben. Sőt,

az ismerős jelenléte megnyugtatta az állatokat a stresszes helyzetekben.

Ezek a felfedezések olyan bizonyítékokra épülnek, amelyek ellentmondanak annak a hipotézisnek, hogy az emberekhez való kötődés kialakításához szükséges képességek csak azután alakultak ki a kutyákban, hogy az emberek 15 ezer évvel ezelőtt háziasították őket.

Dr. Christina Hansen Wheat etológus szerint ezek az eredmények is azt sugallták, hogy az emberekhez való közeledés egyfajta szelekciós nyomást gyakorolhatott az elődeinkre a háziasítás során. Dr. Hansen Wheat egyébként arra volt kíváncsi, hogy a háziasítás hogyan befolyásolja a farkasok viselkedését, ezért kutatócsoportjával farkas- és kutyakölyköket neveltek tíznapos koruktól, és viselkedési teszteknek vetették őket alá. Az egyik ilyen teszt során egy ismerős személy és egy idegen felváltva ment ki és be a tesztszoba ajtaján, hogy kissé furcsa és stresszes helyzetet teremtsen az állatok számára. A teszt mögötti elképzelés az, hogy az instabil környezet serkenti a kötődési viselkedéseket, például a közelségkeresést is.

A kísérletek alapján a kutatók feltételezései beigazolódtak, a farkaskölyköket megnyugtatta az ismerős személy jelenléte, és keresték is a közelségét. Az igazán érdekes a kísérlet során az volt, hogy míg a kutyák nem idegesítették halálra magukat a stresszes szituációban, a farkaskölykök idegesek lettek, fel-alá sétáltak a szobában, de amikor meglátták az ismerős személyt (aki felnevelte őket), megnyugodtak. A kutatók úgy gondolják, hogy ezt a fajta reakciót még nem sikerült korábban farkasoknál kimutatni – ez egyértelmű kötődést jelent a farkas és az ember között, ami valószínűleg előnyt jelentett a farkasok számára 15 ezer évvel ezelőtt.

Főkép: az egyik farkaskölyök, Hendrix (CHRISTINA HANSEN WHEAT/STOCKHOLM UNIVERSITY)