Felfedezték 2022 első üstökösét, egy magyar csillagász vette észre

2022. január 7. – 16:57

frissítve

Meg is van 2022 első üstököse, egy magyar csillagász fedezte fel – írja az Rtl.hu. A C/2022 A1 üstökös megkapta felfedezője, Sárneczky Krisztián vezetéknevét. Ő a harmadik magyar csillagász, akiről üstököst neveztek el, utoljára 1986-ban fedeztek fel itthon üstököst. A hírt a Central Bureau for Astronomical Telegrams friss hírlevelében jelentették be.

Sárneczky január 2-án, késő éjszaka a Piszkéstetői Obszervatórium 60 cm-es Schmidt teleszkópjával vett észre egy ködös, korábban nem észlelt foltot a Hiúz csillagképben. Fényképekből rájött, hogy egy új, relatíve igen kicsi üstököst vett észre.

Fidrich Róbert amatőr csillagásznak sikerült az iTelescope.net hálózat új-mexikói 43cm-es (T19 jelű) távcsövével lefotóznia az Ikrek csillagképnél járó üstököst.

Az üstökösről készített 3x120s-es fotó összegképe. A felvétel az üstökös mozgására vezetve készült, ezért mozdultak be a csillagok – Fotó: Fidrich Róbert

Bár még csak öt napja figyeli, Sárneczky már kiderített néhány dolgot az üstökösről: január 8-án, szombat este 21:20-kor kerül legközelebb a Földhöz, bár akkor is 47,6 millió kilométer távolságban száguld majd. Azt is látta, hogy nagyon gyorsan mozog, és a Földdel ellentétes irányban kering a Nap körül.

„Ez egy nagyon picike üstökös, a valaha észleltek közül az egyik leghalványabb. Hozzávetőlegesen 50 ezerszer halványabb, mint a szabad szemmel vagy kézi távcsövekkel látható üstökösök. A magja párszor tíz méter átmérőjű lehet, legfeljebb százméteres, ködössége pedig 6-8000 kilométeres, azaz nagyjából akkora mint a Mars bolygó”

– mondta a csillagász az Rtl.hu-nak.