Időkristályt hozhattak létre a Google kvantumszámítógépes laborjában

2021. augusztus 4. – 10:25

frissítve

Időkristályt hozhattak létre a Google kvantumszámítógépes laborjában
A Google Sycamore kvantumprocesszora a német Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technikben – Fotó: Peter Kneffel / DPA / AFP

Több tucat tudós és a Google kvantumszámítógépes laborja létrehozhatta az első ember alkotta időkristályt – írja a Next Web. A kutatásról készült tanulmányt itt olvashatja el.

A tanulmányuk egyelőre pre-print, azaz a tudományos közösségnek még nem volt ideje átnézni az eredményeket. Ebből adódóan egyelőre csak lehetséges, hogy sikerült időkristályt gyártaniuk.

Mi is az az időkristály? A kristályok olyan struktúrák, amik atomok vagy molekulák ismétlődő mintázatából épülnek fel. Nagyon nagy vonalakban az időkristály egy olyan kristályszerkezet, ami nem éri el az egyensúlyi állapotot, ezért folyamatosan egyik konfigurációból a másikba változik át anélkül, hogy energiát használna. A Quanta Magazine cikkében egy sokkal részletesebb összefoglalót olvashat.

Az időkristály egy olyan ingához hasonlít, aminek jobbra-balra mozgás közben 0 a súrlódása, tehát egyéb külső hatás nélkül nem lassul, hanem folyamatosan leng tovább.

Ha a peer-review során kiderül, hogy a tanulmány minden tudományos elvárásnak megfelelt, akkor ez egy hatalmas lépést jelenthet például a gépi tanulás, a gyógyszergyártás és a rákkutatás terén, mert a kvantumszámítógépek (amikben fel lehetne használni a kristályokat) sokkal bonyolultabb műveletekre képesek, mint a jelenleg használt, hagyományos eszközök.

A Google a kutatással még nem oldotta meg a technológiával kapcsolatos összes problémát, de ha az eredményük helytálló, akkor bebizonyíthatták, hogy az ember képes létrehozni időkristályt, ami hatalmasat lendítene a kvantumszámítógépek fejlesztésén.