Sikerült azonosítani a Parkinson-kór egyik fő okát

2021. május 31. – 16:19

A degeneratív idegrendszeri betegségek, köztük a Parkinson-kór egyik fő okát sikerült azonosítaniuk az izraeli Ben Gurion Egyetem kutatóinak – írja az MTI.

Az életkor előrehaladtával a szervezetben lévő fehérjék megfelelő struktúrája felbomlik és olyan fehérjeaggregátumok alakulnak ki, amelyek neurodegeneratív betegségeket okoznak. A szakemberek megállapították, hogy a szervezet proteinjeinek minőségellenőrző rendszerei újraszerveződnek az évek során.

Az agyi fehérjék specifikus minőségellenőrző rendszere megváltozik az életkor előrehaladtával és elveszíti azon képességét, hogy fenntartsa a proteinek struktúráját. Így nem képes többé védelmet nyújtani a betegségekkel szemben.

A Nature Communications című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint az alapvető fehérjeellenőrzési rendszer nem azonos módon működik minden sejtben, hanem minden egyes szövetben alkalmazkodik a proteinek mennyiségéhez és interakciójához. A minőségellenőrző rendszer időskori megváltozásával megszűnik a szövettel való összehangoltság, és ezáltal az ártalmas folyamatok elleni védelem is.

„Az eredményeink olyan gyógyszerek kifejlesztéséhez vezethetnek, amelyek lehetővé teszik a fehérjeminőség-ellenőrzés képességének fenntartását időskorban is, ezáltal lassítva a neurodegeneratív betegségek kialakulását” – írták a szakemberek.

Mi akkor is kérdezünk, ha valaki nem akar válaszolni Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogass