Folyamatos, titokzatos zümmögést észlelt a Voyager-1

2021. május 11. – 20:00

Folyamatos zümmögést észlelt a csillagközi térben a Voyager-1 űrszonda – írja a CNN. A jelenséget vizsgáló tanulmány szerint folyamatos plazmahullámokról van szó. Az űrszondától beérkező adatokat a Cornell Egyetem egyik kutatócsoportja elemezte, ők vették észre a csillagközi gázt.

„Alig hallható és monoton, mert keskeny frekvenciasávszélességen van. Csillagközi gáz alig hallható, folyamatos zümmögését érzékeljük”

– mondta Stella Koch Ocker, aki részt vett a kutatásban.

A tanulmány vezetőszerzője, James Corden szerint a csillagközi tér olyan, mint egy lágy eső. Mikor a Voyager-1 kiért a csillagköz térbe, a mérőeszközei azonnal észlelték a gáz mozgását, amit a Nap okoz. De a kitörések között felfigyeltek egy másik zajra.

„Egy napkitörést észlelni olyan, mint amikor villámlik egy vihar közben, amit csak eső követ”

– mondta.

A kutatók szerint a csillagközi térben található gáz ezek alapján máshogy viselkedik, mint ahogy eddig sejtették, valamint a beérező adatok segíthetnek annak megértésében, hogy hogyan hat a Napból érkező napszél a csillagközi térre.

A Voyager-1 a Földtől legtávolabbi ember alkotta tárgy. 1977-ben indult útjára, és bár eredetileg csak öt évre terveztek vele, 43 évvel később is folyamatosan küldi az adatokat az űrből.