Amerikai tudósok szerint a Jupiter és a Nap közötti gravitációs feszültség vezethetett a dinók kihalásához

2021. február 15. – 14:54

Amerikai tudósok úgy gondolják, hogy egy lépéssel közelebb kerültek a dinoszauruszok kihalásának megértéséhez, írja a Sky egy, a Nature Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmány kapcsán.

A kutatás azt vizsgálta, hogy a 170 kilométeres átmérőjű, ősi becsapódási krátert, a Chicxulub-krátert milyen aszteroida vagy üstökös okozhatta. A becsapódás kb. 66 millió évvel ezelőtt vetett véget a dinoszauruszok uralmának, mellettük pedig számos állat- és növényfaj kipusztulását okozhatta. Az amerikai Harvard Egyetem szakértői azt kutatták, vajon pontosan mi csapódhatott a Földbe.

Grafikus illusztráció a menekülő dinókról – Fotó: Science Photo Library via AFP

Ahogy leírták, ott kezdődhettek a gondok, hogy

• a Jupiter erős gravitációs vonzása üstökösöket vonz maga köré, melyek elkezdenek körülötte keringeni;
  • mígnem elérnek egy olyan pontra, ahol a Nap vonzása nagyobb lesz, mint a Jupiteré;
  • innen pedig vagy leszakadnak a Jupiter körüli pályáról, és elindulnak a Nap felé;
  • vagy a két gravitációs erő szétzúzza őket.

Utóbbi esetben a töredékek egy része elindul a Nap felé, növelve annak esélyét, hogy összeütközik egy bolygóval, például a Földdel. Ahogy az egyik hallgató, Amir Siraj leírta:

„Ilyenkor az üstökös Naphoz közelebb eső részét nagyobb gravitációs vonzás éri, mint a messzebb esőt, így a nagy üstökös sok kisebb darabra törik szét. Ezt a folyamatot nevezik angolul sungrazingnek.”

Avi Loeb csillagász szerint a jelenség magyarázatot adhat a dinoszauruszokat kiirtó becsapódásra, egy ilyen töredék becsapódása ugyanis „azt a fajta hatást eredményezheti, mint ami a dinoszauruszokat is megölte”.