Nem valószínű, hogy ufók üzentek a szomszédos csillagrendszerből

2020. december 21. – 22:01

Titokzatos rádiójelet fogtak a Földön kívüli élet bizonyítékát kereső Breakthrough Listen projekt kutatói a hozzánk legközelebbi szomszédos csillag, a Proxima Centauri felől. A jelet idegen létforma lehetséges üzeneteként vizsgálják, de mint már korábban oly sokszor, jó eséllyel most sem ez a magyarázat – írja a Gizmodo. A kutatók még dolgoznak a jelet leíró tanulmányon, de az észlelés híre néhány napja már kiszivárgott a Guardiannek.

A 982,001 megahertzes rádiójelet az ausztráliai Parkes Obszervatórium 64 méteres rádióteleszkópja észlelte. A tőlünk 4,24 fényévre található vörös törpe, a Proxima Centauri felől érkezett. E csillag körül két ismert bolygó kering, közülük a Proxima Centauri b található a lakhatósági zónában (ahol elvileg adottak a feltételek az élet kialakulásához szükséges folyékony víz fennmaradásához). A jel frekvenciájában apró ingadozást figyeltek meg, ami a forrása mozgására utalhat, tehát elvileg jöhetett egy csillaga körül keringő bolygóról.

A kutatók a jel észlelésekor épp nem idegen élet nyomait keresték, hanem a Proxima Centrauri esetleges flerjeit (hirtelen erős kifényesedéseket) figyelték, mert ezek negatívan hatnának a csillag körüli bolygók lakhatóságára. Az adatokat 2019 április-májusában gyűjtötték, de a jelet csak a közelmúltban fedezték fel bennük.

A BLC-1 (Breakthrough Listen Candidate 1, azaz a projekt egyes számú jeljelöltje) nevet kapott jel egyszeri, azaz nem ismétlődő esemény volt. Ahogy a neve is mutatja, ez a 2015-ben indult projekt első potenciális ufóüzenete. Valójában azonban elég kicsi az esélye annak, hogy a jel idegen civilizációtól származhat, akár mint véletlenül kiadott rádiójel, akár mint szándékos üzenet. Ezt maguk a kutatók is így gondolják, a projektgazda Breakthrough Initiatives ügyvezető igazgató, Pete Worden szerint 99,9 százalék, hogy nem erről van szó.

Nem túl valószínű, viszont elég valószínűtlen

Több tényező is ezt támasztja alá. Egyrészt a BLC-1 modulálatlan jel, azaz lényegében végig egyforma, márpedig ha valaki üzenni akarna, vagy egy másnak szánt üzenete véletlenül eljutna hozzánk, feltehetően ennél egy fokkal érdekesebb dolgokat akarna közölni. Másrészt az univerzum telis-tele van természetes rádiójelekkel, így sokkal valószínűbb, hogy egy ilyen forrásból érkezhetett ez is, csak ezt ebben az esetben még nem találták meg. Ahhoz azonban, hogy komolyabban felmerülhessen a jellel kapcsolatban az idegenkezűség, előbb minden természetes forrást ki kellene zárni – meg a földi forrásokat is, például a mikrohullámú sütőket.

Ráadásul szomszédunk, a Proxima Centauri csillagrendszere nem túl esélyes jelölt a Földön kívüli életre, mert a vörös törpéknél gyakoriak az erős flerek, amelyek megnehezítik az élet fennmaradását a környező bolygókon. (Ezért is keresték a Breakthrough Listen kutatói flerek nyomát.) Az is erősen valószínűtlen, hogy egészen eddig sehol nem találtuk élet nyomát az univerzumban, erre pont a legközelebbi csillagrendszerből kerülne elő ilyesmi.

Hasonló jeleket többször is fogtak már más kutatók, de ezekről általában kiderült, hogy vaklárma. A leghíresebb olyan jel, amelyről a mai napig nem bizonyosodott be, hogy nem földönkívüliek küldték, a Hűha!- vagy Wow!-jel, amelyet 1977-ben fogtak. Az a nevét is onnan kapta, hogy a meglepett észlelője csak ezt a szót írta fel a papírra az adatok mellé. Annyiban hasonlít a mostani észlelésre, hogy az a jel sem ismétlődött meg egyszer sem, ezért elég nehéz vizsgálni, de néhány éve egy kutatás még így is arra jutott, hogy nem egy idegen civilizáció, hanem egy hidrogénfelhő adhatta le.

Mindez nem azt jelenti, hogy ne lenne értelme idegen civilizációk jeleit keresni, csak éppen érdemes óvatosan bánni az erre utaló megállapításokkal, és körültekintően vizsgálni minden eshetőséget. A jelet leíró tanulmány megjelenése 2021 elején várható, a vezető szerzője Sofia Sheikh, a Pennsylvania Állami Egyetem asztrofizikusa lesz.

>>>A Telex legfrissebb híreit itt találja<<<