Hiányzó evolúciós láncszemet fedeztek fel

2020. november 5. – 15:37

Az ízeltlábúak (arthropoda) evolúciójának hiányzó láncszeme lehet az az 520 millió évvel ezelőtt élt ötszemű, rákszerű teremtmény, amelynek megkövesedett maradványait Délnyugat-Kínában tárták fel – írja az MTI.

A kínai mitológiában szereplő szerencsehozó állat, a kilin, valamint a garnéla kínai neve után Kylinxia zhanginak elnevezett teremtmény fosszíliáját egy Jünnan tartománybeli sziklaképződményben fedezték fel. A Nature című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a Kylinxia a kambrium időszakában élt különböző állatok fizikai sajátosságait viselte, ilyen volt a megkeményedett felhám, a szegmentált törzs, az ízelt lábak, az öt szem és a zsákmányszerzést segítő nagyméretű ollók.

Fotó: HUANG DIYING, ZENG HAN / NANJING INSTITUTE OF GEOLOGY AND PALAEONTOLOGY / AFP

A fosszília tanulmányozása alapján a szakemberek arra jutottak, hogy a Kylinxia egy eddig hiányzó láncszemként helyezkedik el a kihalt anomalocaris típusnem és az ízeltlábúak között. A tanulmány egyik szerzője, a Kínai Tudományos Akadémia kutatójaként dolgozó Csu Mao-jen szerint a Kylinxia értékes információkkal szolgál a korai állatok eredetéről és evolúciójáról.