A saját mesterséges intelligenciája az amerikai légierő legmodernebb lopakodó vadászának legnagyobb ellensége
2024. november 24. – 17:21
Az F-35 Lightning a világ egyik legmodernebb harci repülőgépe. A Lockheed Martin által gyártott szuperszónikus, lopakodó csapásmérő vadászgép jelenleg 10 ország légierejénél van rendszeresítve, és még kilenc vár arra, hogy az amerikaiak legyártsák és leszállítsák a gépeket, amikre már leszerződtek. Legutóbb, néhány napja Románia jelentette be, hogy 32 darabot vásárol a gépből. Az F-35 ugyanakkor egy hírhedten elátkozott projekt, amit csúszások, brutális költségtúllépések és technikai malőrök kísérnek már a fejlesztés elindítása óta. Emlékezetes kínos eset volt például 2021-ben, amikor egy F-35-ös egyszerűen lelőtte saját magát. Hogy a problémák máig nem oldódtak meg, jól jelzi a Pentagon legújabb jelentése az F-35 körüli gondokról, ami 382 oldalon át sorolja a problémákat.
A dokumentum legérdekesebb része a karbantartást – elvileg – segítő mesterséges intelligenciáról szól: az ALIS (Autonomic Logistics Information System) nevű rendszerrel ugyanis nagyon sűrűn meggyűlik a baja a karbantartást végző személyzetnek. Az ALIS feladata, hogy az F-35-ös kismillió szenzora által gyűjtött információkat elemezze, és megmondja a karbantartóknak, hogy az adott gép milyen alrendszerére férne rá, hogy alaposabban megnézzék. A jelentés szerint az ALIS extrém sokszor ad fals pozitív riasztást, vagyis olyan rendszerekben jelez megszerelendő hibákat, amelyek valójában hibátlanul működnek.
Az ALIS rendszert hét évvel ezelőtt vezették be, és azóta toldozzák-foldozzák a szoftvert, hogy ne dolgoztassa feleslegesen a karbantartókat. Egy ideje már fel is adták a küzdelmet, hogy valaha sikerül működőképesre pofozni, és inkább egy teljesen új karbantartás-segítő rendszeren dolgozik a Lockheed. Ez az ODIN (Operational Data Integrated Network), amit viszont élesben még nem teszteltek, így azt sem tudni, mikor veheti át a régi rendszer helyét.