A dinoszauruszok kihalását okozó meteoritnál 200-szor nagyobb égitest csapódott a Földbe, ami segítette az emberi élet kialakulását

2024. október 22. – 14:41

Fotó: Nadja Drabon / Reuters

A meteorit-becsapódások nem csak az élet pusztulását, hanem virágzását is elősegítették – erre jutott egy tanulmány, amit a PNAS tudományos folyóiratban tettek közzé, írja a BBC.

A kutatók egy olyan meteoritot tanulmányoztak, ami még az élet kialakulásának kezdetén csapódhatott be a Földbe, 3,2 milliárd évvel ezelőtt. A tudósok szerint akkor mindenhol víz volt és csak néhány kontinens emelkedett ki a tengerből.

Az S2-es meteorit sokkal nagyobb volt, mint bármelyik, amit eddig ismertünk. Összehasonlításképp: 200-szor akkora volt, mint az, ami kiirtotta a dinoszauruszokat. A dinoszauruszok kihalásához vezető meteorit körülbelül 10 kilométer széles volt, vagyis majdnem akkora, mint amilyen magas a Mount Everest.

Az S2 azonban 40-60 kilométer széles volt, tömege pedig 50-200-szor nagyobb volt.

A meteorit a mai Dél-Afrika területén csapódott be, a nyomait először 2014-ben fedezték fel. A tudósok kalapácsokkal mentek a helyszínre, a becsapódáskor hátra maradt apró kőzetdarabkákat kerestek, amiket aztán visszavittek a laboratóriumba.

A becsapódás erejét szemlélteti, hogy utána 500 kilométeres kráter keletkezett. „Képzeljünk el egy esőfelhőt, de vízcseppek helyett olvadt kőzetcseppek záporoznak az égből” – mondta a kutatást vezető professzor. Az ütközés után hatalmas cunamik alakultak ki, amik elárasztották a partvidékeket. A keletkező hő felforrósította az óceánokat, a hirtelen elpárolgó víz pedig a levegőt is felmelegítette. Az égbolt feketévé vált a por miatt, a sötétségben lényegében elpusztultak az egyszerű organizmusok is.

A tudósok szerint az aszteroida-becsapódások nem csak pusztítást okoztak, hanem segítették is a korai élet fejlődését. A nagy becsapódások olyanok voltak, mint egy óriási trágya, amely az élethez nélkülözhetetlen összetevőket, például foszfort küldött a Földre. A cunami pedig a mélyből vasban gazdag vizet hozhatott a felszínre, ami a korai mikrobáknak adott extra energiát.

„Tudjuk, hogy a Föld kialakulása után még mindig rengeteg törmelék repkedett az űrben, amelyek a Földbe csapódtak. De most azt találtuk, hogy az élet nagyon ellenálló volt néhány ilyen óriási becsapódás után, és valóban virágzott” – mondta a kutatás vezetője.