Továbbra is könnyű dezinformációs választási hirdetést futtatni a Facebookon és a TikTokon

2024. október 18. – 08:17

Másolás

Vágólapra másolva

Egy friss kutatás szerint a TikTok és a Facebook továbbra is beengedi a dezinformációt tartalmazó politikai hirdetéseket a platformjára, írja az AFP.

A Global Witness jogvédő szervezet nyolc hamis választási hirdetést küldött be a TikToknak, a Facebooknak és a YouTube-nak, hogy tesztelje a hirdetési rendszereiket a november 5-i amerikai elnökválasztási kampány hajrájában. A hirdetések egyértelmű hazugságokat tartalmaztak, például arról, hogy online is lehet szavazni a választáson, illetve a szavazók elnyomásáról, egy jelölt elleni erőszakra buzdításról, a választásban dolgozók és a választási folyamatok fenyegetéséről szóltak.

A Global Witness szerint a TikTok teljesített a legrosszabbul a kísérletben, négyet jóváhagyott a hirdetésekből, annak ellenére, hogy a szabályzata tiltja a politikai hirdetéseket. A Facebook az egyik hamis hirdetést engedélyezte.

„Megdöbbentő, hogy a közösségimédia-cégek még mindig jóváhagyják a platformjaikon az ilyen tájékoztatást, annak ellenére, hogy a szoros amerikai elnökválasztási verseny alig néhány nap múlva ér véget” – mondta Ava Lee, a Global Witness digitális fenyegetésekkel foglalkozó kampányának vezetője.

A kísérlet célja az volt, hogy a kutatók figyelmeztessenek a dezinformáció egyre növekvő veszélyeire mind az amerikai szereplők, mind a külföldi befolyásolás szempontjából.

„2024-ben már mindenki ismeri a választási félretájékoztatásban rejlő veszélyeket, és azt, hogy mennyire fontos a minőségi tartalommoderálás – nyilatkozta Lee. – Nincs mentség arra, hogy ezek a platformok továbbra is veszélybe sodorják a demokratikus folyamatokat.”

A TikTok szóvivője szerint a hirdetések közül négyet helytelenül hagytak jóvá a moderálás első szakaszában. „Nem engedélyezzük a politikai hirdetéseket, és továbbra is folyamatosan érvényesíteni fogjuk ezt a szabályunkat” – mondta az AFP-nek.

A Meta szóvivője elutasította a következtetéseket, mondván, azok egy kis hirdetési mintán alapulnak, ezért nem tükrözik azt, hogyan érvényesíti a platform az irányelveit nagyobb vonalakban. „A 2024-es választások online védelme az egyik legfontosabb prioritásunk” – tette hozzá.

A Global Witness szerint a Facebook által jóváhagyott hirdetés azt állította, hogy csak érvényes jogosítvánnyal rendelkezők szavazhatnak a választáson. Számos amerikai állam megköveteli a szavazóktól, hogy fényképes igazolványt mutassanak be, de nem állítják, hogy annak mindenképpen jogosítványnak kell lennie.

A Global Witness szerint a YouTube kezdetben a beküldött hirdetések felét jóváhagyta, de letiltotta a közzétételüket, amíg a beküldő hivatalosan nem igazolta magát például útlevéllel vagy jogosítvánnyal. A felügyelő szervezet ezt a többi platformhoz képest jelentősen erősebb akadálynak nevezte a dezinformációt terjesztők számára.

A 2020-as választásokat követő dezinformáció terjedését követően a platformok egyre nagyobb ellenőrzés alatt állnak. A Google csütörtökön közölte, hogy átmenetileg szünetelteti a választásokkal kapcsolatos hirdetéseket. Az óriáscég jelezte, hogy a visszatartás várhatóan néhány hétig fog tartani. A Meta is azt mondta, hogy blokkolni fogja az új politikai hirdetéseket a választási kampány utolsó hetében.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!