A YouTube új fegyvert ad a kis csatornák kezébe a kattintásokért folyó küzdelemben
2024. szeptember 18. – 23:05
Nem könnyű betörni a YouTube nagyágyúi közé. Itt nem is feltétlenül Mr. Beastre kell gondolni, ugyanis az éles váltás inkább félmillió feliratkozónál történik meg. A Verge azt írja, hogy a cég szerint itt indul be a hirtelen növekedés: megugrik a csatorna bevétele és egyre több ember elé rakja oda az algoritmus a videóit, ami miatt nő a bevétel és a nézettsége, ami miatt az algoritmus még jobban preferelja, és így tovább. Eközben a kis csatornák foggal-körömmel küzdenek a túlélésért.
Itt jön be a Hype, a YouTube új tetszésnyilvánító funkciója, aminek az a lényege, hogy kitörési esélyt adjon a kisebb csatornáknak. Röviden így néz ki: a kevesebb, mint félmillió feliratkozójú csatornák videóinál legfeljebb a publikálástól számított hét napig lehet ellőni egy hype-ot, miután a felhasználó már like-olta a videót. Mindenki három hype-ot kap hetente, amik értéke arányos a videót kiadó csatorna feliratkozóinak számával – minél alacsonyabb, annál több pontot ér egy hype.
A kis csatornák videói egy új, hype-ok alapján felállított, országonként specifikus tabellára kerülnek. Pontosabban az a 100 videó kerül fel erre, ami a legtöbb súlyozott hype-ot kapta. Ez nem váltja le a sima algoritmust, csak egy új rész lesz a YouTube oldalán.
Tulajdonképpen egy ajánlásról van szó – nem is lehet visszavonni, mint egy like-ot –, ami lehetőséget ad a kisebb tartalomgyártóknak, hogy kitörjenek a szinte végtelen youtuber közül. Ha egy néző hype-ol egy videót, akkor láthatja, hogy már hány ilyen pont van rajta, ahogy azt is, hogy felkerült-e a toplistára. Hogy még jobban bevonzzák erre a felhasználókat, a YouTube minden hét végén küld a hype-oló felhasználóknak egy Spotify Wrapped-jellegű összefoglalót arról, hogy is teljesítettek a hype-olt videók.
A csatornák nemcsak azzal járnak jól, hogy olyanokhoz is eljuthatnak, akik amúgy sose látnák a videóikat, hanem azért is, mert minden hype után kapnak valamennyi pénzt. A tervek szerint ugyan az első három hype ingyenes marad, de a YouTube később bevezetné azt, hogy a felhasználók extra hype-okat vegyenek, darabját néhány dollárért – amiből azok a tartalomgyártók is részesülnek, akik videójára a felhasználó ellövi az így vett hype-ot.
Az újítást már tesztelik, méghozzá Brazíliában, Törökországban és Tajvanon. Ezt szépen lassan kiterjesztik majd más országokra is.