Megtalálták az első holdbarlangot, ahova később talán be is tudunk költözni

2024. július 16. – 14:02

Olasz kutatók találtak egy holdbarlangot – írja a BBC. Bár már régóta tudjuk, hogy a Hold tele van lyukakkal, de ez az első, hogy valaki megtalált egy felszín alatti üregrendszert. A felfedezésről szóló tanulmány a Nature Astronomy című szaklapban jelent meg.

Lorenzo Bruzzone és Leonardo Carrer, a Trentoi Egyetem kutatói a Mare Tranquilitatis egyik, 100 méter széles lyukát vizsgálták, amikor radarral sikerült behatolni a sziklás felszín alá. 130-170 méteres mélységben találták meg az üreg alját, ami kicsit lejtve akár még mélyebbre is nyúlhat. A barlangot valószínűleg a Holdon hömpölygő láva vájta évmilliókkal vagy évmilliárdokkal ezelőtt.

A barlang valószínűleg alkalmas lenne egy holdbázis kiépítésére, ugyanis megvédené az űrhajósokat a felszínt érő sugárzástól és időjárási viszontagságoktól. Helen Sharman brit űrhajós szerint azonban elég mély, úgyhogy lehet, hogy a feljutáshoz szükség lenne egy liftre vagy jet packekre.

„Végül is a földi élet a barlangokban kezdődött, így logikus, hogy az emberek a Holdon is élhetnek bennük”

– mondta Carrer.

A barlang feltérképezéséhez további radarozásra lesz szükség, de a kutatók abban bíznak, hogy valahogy kamerákkal és robottokkal is meg tudják majd gyorsítani a folyamatot. Később hasonló technikákkal a marsi barlangokat is könnyebb lesz alaposan átvizsgálni.