Kreatívabbak a csecsemők, mint ahogy azt korábban gondoltuk
2024. július 11. – 11:10
Az egyéves babák is képesek új szavakat megtanulni és azokat már ismert fogalmakkal együtt értelmezni, derült ki a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Birminghami Egyetem közös kísérletéből, amelyet Budapesten végeztek, a tanulmányt pedig a PNAS folyóiratban publikálták. A kutatásból kiderült, hogy a babák sokkal hamarabb kapcsolnak össze fogalmakat, mint ahogy az a beszédükből kiderülne.
„Ha meg akarjuk oldani az emberi kreativitás kialakulásának rejtélyét, vissza kell mennünk a nyelvtanulás kezdetéig.”
– mondta Dr. Barbara Pomiechowska, pszichológus, aki a CEU posztdoktori kutatójaként vezette a munkát.
A kísérletben 60, körülbelül 12 hónapos baba vett részt, és olyan mesterségesen kreált szavakat kellett megtanulniuk, amelyek kis mennyiségeket jelölnek, mint például 1 vagy 2. Először megtanították a babáknak a két új, mennyiséget leíró szót: a „mize” egyet, a „pádu” kettőt jelentett. Ez után a mennyiségeket a már ismert szavakkal kellett együttesen alkalmazniuk, például egy kép azonosításában, amin „pádu (2) kacsa” volt látható. Mivel a babák beszélni még nem tudtak, a szemük mozgását követték egy műszerrel, ezzel tudták megállapítani, hogy az alanyok melyik képet nézik, amikor egy új szókapcsolatot hallanak.
A kísérletből kiderült, hogy az egyévesek rövid idő alatt meg tudják tanulni a szavakat, és képesek már ismertekkel kombinálni őket, majd ezzel számukra teljesen új, összetett kifejezéseket értelmezni.
„A különböző fogalmak kombinálásának képessége valószínűleg nemcsak abban segít a babáknak, hogy értelmezzék az összetett nyelvi kifejezéseket, hanem elősegíti azt is, hogy hatékonyabban tanuljanak a tárgyi és társas környezetükről. A felnőtteknek pedig ez a képesség teszi lehetővé, hogy meghaladjanak minden gondolatot, ami valaha már megszületett, korlátlan lehetőségeket megnyitva az emberi elme előtt.” – mondta Dr. Kovács Ágnes, a CEU Kognitív tudmányok tanszékének docense, aki részt vett a kutatásban.