Aki lusta, tovább él? – az MTA középiskolásoknak segít eligazodni a manipulatív világban

2024. június 6. – 14:19

Másolás

Vágólapra másolva

„A nyuszik ugrálnak, és 8 évig élnek. A kutyák futnak, és 15 évig élnek. A teknősök nem csinálnak semmit, és 150 évig élnek. Konklúzió: legyél lusta, tovább élsz!”

A fenti példával Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész, kommunikációkutató mutatja be a logikusnak tűnő, de téves következtetést abban az előadásban, ami nemrég felkerült a Magyar Tudományos Akadémia YouTube-csatornájára. Schnell a befolyásolás nyelvi eszközeiről beszél középiskolásoknak, mindenki számára közérthető módon és a fentihez hasonló példákon keresztül eljut oda, hogy miért fontos a tudatos tájékozódás és mikre érdemes figyelni a minden nap ránk ömlő információk feldolgozásakor.

Schnell előadása az MTA új előadássorozatának része, amit az Akadémia a Középiskolai MTA Alumni Program keretében bevallottan azért készített, hogy a középiskolás diákoknak útikalauzt adjon a tényekhez „egy tények utáni világban”. A megfogalmazás természetesen a post-truth, vagyis az „igazság utáni” korszakra utal, amiben élünk. A „post-truth” kifejezés 2016-ban lett felkapott, a Brexit-szavazás és Donald Trump elnökké választásának évében. Jelentése nagyjából annyi, hogy az emberekre és a közvéleményre egyre kevésbé hat az igazság és a tények (vagy ha úgy tetszik: a valóság) és egyre jobban befolyásolják őket az érzelmekre, személyes hitre ható érvek és a populista eszközök. Hogy ez a viselkedésminta miért káros, hogy ebben milyen szerepe van a véleménybuborékok kialakulásának, abban pedig a közösségi médiának, az ma már közhelyszámba megy.

Az igazság utánisággal nehéz szembeszállni, hiszen éppen tények lennének a meggyőzés fő eszközei, de a meggyőzendő csoportok sokszor a tényeket nem fogadják el. Az MTA előadássorozata nem is konkrét vitatémákat tesz helyre tudományos szempontból, hanem általánosabban próbálja átadni a középiskolásoknak, hogyan lehet eligazodni a rengeteg álhír és információ között, mit tekinthetünk hiteles forrásnak és hogy mindebben miben segíthet a tudomány. „Az előadások eszmei szándéka az volt, hogy segítsük visszaállítani a tudományos világnézet tekintélyét, a tények és a szkepszis szerepét tisztázva az állandóan információkkal bombázó, megrendült bizalmú világban” – fogalmaz az MTA oldalán a projekt szakmai irányítója, Pléh Csaba akadémikus.

Schnell Zsuzsanna mellett négy további fiatal kutató prezentációja tekinthető meg a csatornán. Zemplén Gábor tudománytörténész előadásának központi témája a tudomány működése és megérthetősége, Kleiber Judit nyelvész a helyes és helytelen következtetésekhez ad részletes ismertetőt, Tuboly Ádám Tamás tudományfilozófus arról beszél, hogy min alapszik a tudomány, ha nem tényeken, ezzel együtt pedig az áltudományok felismeréséhez is fontos tudnivalókat ad, végül Keszthelyi Gabriella matematikus témája a véletlenek szerepe és hatása. Az előadássorozat itt elérhető, hossza is a fiatal korosztályra szabott: az öt előadás együtt bő két óra hosszú, tehát mint egy egy átlagos mozifilm.

Az előadók felkészítésében és a projekt lebonyolításában az MTA a TEDxDanubia csapatával dolgozott együtt. A Középiskolai MTA Alumni Programot 2020-ban indította el Freund Tamás MTA-elnök, a program célja a középiskolások gondolkodásának fejlesztése, különös tekintettel a kritikai gondolkodásra. Az ország középiskolái bármikor és ingyen csatlakozhatnak a programhoz, az Alumni-rendezvények szervezéséhez pénzügyi segítséget is kaphatnak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!