Egy brit kutatócsoport megtalálhatta a gyulladásos bélbetegségek egyik fő okát

2024. június 5. – 19:04

Brit tudósok egy kutatása felfedezhette a gyulladásos bélbetegségek (IBD) egyik fő okát – írja a BBC.

A Crohn-betegség és a fekélyes vastagbélgyulladás a gyulladásos bélbetegségek leggyakoribb formái, amelyek élethosszig tartanak. Gyakran tinédzserként vagy fiatal felnőttként kezdődik a betegség. Egyeseknél annyira súlyosak lehetnek a tünetek, hogy sztómára lehet szükség.

Az IBD-ben szenvedő betegeknél az immunrendszer égisze alatt tevékenykedő makrofágoknak nevezett fehérvérsejtek a problémásak. Ezek a sejtek elárasztják a bélnyálkahártyát, ahol olyan vegyi anyagokat – úgynevezett citokineket – szabadítanak fel, amelyek durva gyulladáshoz vezetnek. A gyulladás a szervezet fertőzésre adott normális válaszreakciójának része, de ha túl erős és túl hosszú ideig áll fenn, akkor pusztító egészségügyi következményekkel járhat.

A Francis Crick Intézet és a University College London kutatócsoportja a kutatásában arra jutott, hogy DNS-ben megtalálható egy olyan génszekvencia, ami a makrofágok által kibocsátott gyulladáskeltő vegyi anyagokat szabályozza. Az IBD-ben szenvedő betegek 95 százaléka viszont olyan génváltozattal születnek, ami miatt ezek a makrofágok nem a megfelelő módon működnek, és túlzott gyulladást okoznak a szervezetben.

„Kétségtelenül ez az egyik központi útvonal, ami a gyulladásos bélbetegségben szenvedőknél becsődöl” – mondta el dr. James Lee, a Francis Crick Intézet munkatársa a BBC-nek. A kutatók szerint a genetikai hajlam mellett kiváltó ok is kell, ami szerepet játszhat a bélbetegség kialakulásában. Ez lehet antibiotikumhasználat és helytelen étrend is.

A kutatócsoport Nature folyóiratban részletesen ismertetett további kísérletei szerint bizonyos rák kezelésére használt gyógyszerek csillapíthatják ezt a gyulladást. Ezt IBD-ben szenvedő betegektől származó mintákon végzett kísérletekkel állapították meg.

Bár ezeket a gyógyszereket már alkalmazzák embereken rákbetegségek esetében, még meg kell találni a módját, hogy csak a makrofágokat célozzák meg, hogy ne okozzanak mellékhatásokat az egész szervezetben. A kutatócsoport célja most az, hogy öt éven belül megkezdhessék ezen gyógyszerek IBD ellen való használatának klinikai tesztelését.